13.2 C
Bucureศ™ti
joi, 10 octombrie 2024
AcasฤƒSportOSCE: Mass-media au oferit electoratului roman un spectru larg de informatii si...

OSCE: Mass-media au oferit electoratului roman un spectru larg de informatii si opinii politice

Raportul preliminar al misiunii OSCE/ODIHR de observare a alegerilor din Romania arata, la capitolul dedicat presei, ca in Romania mass-media au oferit electoratului un spectru larg de informatii si opinii politice, care au permis alegatorilor sa voteze in cunostinta de cauza, transmite Mediafax.

"In Romania, libertatea de exprimare si libertatea mass-media sunt consfintite prin Constitutie si sunt in general respectate. Romania are un peisaj mediatic dinamic si diversificat, care include difuzori publici si privati si o gama variata de publicatii. Luate ca intreg, mass-media au oferit electoratului un spectru larg de informatii si opinii politice, care au permis alegatorilor sa compare candidatii si platformele acestora si sa faca o alegere in cunostinta de cauza in ziua alegerilor", se arata in raportul misiunii OSCE.

Totodata, raportul noteaza ca Romania beneficiaza de o Lege electorala, care "contine reguli clare pentru acoperirea egala a activitatilor de campanie in emisiunile de stiri si pentru oportunitati de campanie identice si gratuite pentru toti candidatii in media audiovizuale publice si private". Dar, pe de alta parte, arata OSCE, "in practica, prevederile legate de acoperirea egala a activitatilor candidatilor s-au dovedit dificil de implementat din cauza ca unii candidati au beneficiat de acoperire in emisiuni de stiri in timpul indeplinirii indatoririlor lor oficiale, dar si din cauza nivelurilor diferite de activitati de campanie ale fiecarui candidat".

Pe de alta parte, conform raportului, Antena 3 a fost cel mai frecvent sanctionat post privat de televiziune de catre Consiliului National al Audiovizualului (CNA). Organismul a sanctionat mai multi difuzori privati pentru incalcari minore ale legii, in special cu privire la acoperirea egala a campaniei candidatilor in cadrul emisiunilor de stiri.

Conform OSCE, pe parcursul celor trei saptamani de dinaintea primului tur de scrutin, TVR 1, principalul canal al Televiziunii Romane, "a acordat tuturor candidatilor acces egal la timpi de antena gratuiti in emisiunile sale dedicate alegerilor".

"Au fost difuzate zilnic programe speciale pentru alegeri, la ore de maxima audienta, si toti candidatii au avut ocazia de a se adresa alegatorilor. Formatul programelor, in care candidatii au fost intervievati de jurnalisti, le-a permis candidatilor sa-si prezinte viziunea si opinia cu privire la principalele subiecte ale campaniei. Totusi, acoperirea campaniei in emisiunile obisnuite de stiri de la TVR 1 a fost limitata. TVR 1 a dedicat 26% din stirile politice si electorale difuzate la ore de maxima audienta presedintelui (Traian Basescu, n.r.), dintre care 67% pe ton neutru, si deseori in legatura cu activitatile institutionale ale acestuia. Alti candidati au beneficiat de o acoperire marginala. 19% din stiri, pe un ton mai ales neutru si pozitiv, au fost consacrate incercarilor d-lui Croitoru si ale d-lui Negoita de a forma un nou Guvern", mai noteaza raportul OSCE.

In ceea ce priveste stirile difuzate la ore de maxima audienta de postul privat Pro TV, acestea au descris un model similar, Presedintelui in exercitiu acordandu-i-se 21% (aproape in intregime pe un ton neutru) dintr-o acoperire foarte restransa a stirilor politice, in timp ce restul au fost dedicate in principal unor personaje politice care nu erau candidati. OSCE noteaza ca postul privat Prima TV a avut o abordare asemanatoare, "dar a consacrat mai mult timp altor candidati in cadrul stirilor difuzate la orele de maxima audienta: a acordat 22% din timp presedintelui Basescu, 10% – d-lui Geoana si 5% – d-lui Antonescu, tonul acestor stiri fiind in general echilibrat".

"Realitatea TV a asigurat o acoperire semnificativ mai mare alegerilor, atat in emisiunile de stiri, cat si in cadrul altor programe de informare. In stirile difuzate la ore de maxima audienta, Realitatea TV a dedicat presedintelui in exercitiu 39% din durata stirilor politice (din care 56% pe un ton negativ), 12% d-lui Geoana (53% pozitiv) si 9% d-lui Antonescu (41% pozitiv). O tendinta similara, desi mai accentuata, a fost observata in stirile difuzate la ore de maxima audienta de televiziunea privata Antena 1, unde presedintele Basescu a beneficiat de 59% din acoperire, din care 72% pe un ton negativ", mai scrie OSCE.

Raportul OSCE vorbeste si despre dezbaterile televizate din ultima saptamana de campanie. Prima dintre acestea – care a avut loc pe 14 noiembrie, la Cluj Napoca, intre Traian Basescu si Crin Antonescu – a fost transmisa in direct de Antena 3 si Realitatea TV. "Pe data de 18 noiembrie, televiziunea publica a organizat o dezbatere cu numai patru candidati, ceilalti candidati nereusind sa ajunga la un consens cu privire la formatul unei dezbateri ulterioare, intre candidatii cel mai bine cotati in sondajele de opinie, care fusese programata pentru aceeasi zi", mai arata raportul.

De asemeneea, OSCE noteaza ca dezbaterea finala intre trei candidati, Traian Basescu, Mircea Geoana si Crin Antonescu, care a avut loc pe 20 noiembrie, a fost difuzata in direct de principalele retele de mass-media, inclusiv de televiziunea publica, si de o serie de canale mass-media mai mici, "ajungand astfel la o audienta extinsa".

"Unii candidati au protestat in mod public fata de faptul ca nu li s-a permis sa participe la aceasta dezbatere si la una dintre celelalte; insa nici una dintre dezbateri nu a fost organizata de mass-media, ci de o universitate si, respectiv, de o organizatie neguvernamentala (ONG) care activeaza in domeniul politicilor publice", mai noteaza raportul OSCE.

In ceea ce priveste ziarele monitorizate, OSCE arata ca Jurnalul National a acordat lui Traian Basescu 83% din spatiul total dedicat candidatilor (din care 77% cu continut negativ in ceea ce priveste tonul), Cotidianul i-a alocat 74% (83% pe un ton negativ), iar Gandul i-a acordat 62% (59% pe un ton negativ). Romania Libera si Evenimentul zilei, in schimb, au oferit o acoperire mai echilibrata a candidatilor, atat in ceea ce priveste spatiul dedicat candidatilor, cat si tonul acoperirii, scrie raportul.

De asemenea, potrivit raportului OSCE, in cursul campaniei au fost expuse panouri si bannere care contineau atacuri la adresa presedintelui in exercitiu, fara a se indica sursa responsabila pentru continut (fapt ce incalca articolul 29 al Legii privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale).

"In cateva zile, pe unele dintre aceste panouri au fost puse autocolante mari al caror continut acuza de coruptie guvernarile anterioare conduse de PSD. Astfel de materiale de campanie neatribuite care atacau PSD au aparut si in unele ziare; redactia unuia dintre aceste ziare a declarat Misiunii OSCE/ODIHR ca aceste materiale au fost publicate de PDL", se arata in raportul OSCE.

Cele mai citite

Porศ›ile terestre ale Schengen, analizate รฎn Consiliul JAI. Romรขnia ศ™i Bulgaria scoase la lecศ›ie

Preศ™edinศ›ia JAI va prezenta situaศ›ia actualฤƒ a aplicฤƒrii integrale a cerinศ›elor Schengen pentru Bulgaria ศ™i Romรขnia Consiliul Justiลฃie ลŸi Afaceri Interne (JAI) al Uniunii Europene...

Reprezentanศ›ii UE aprobฤƒ o contribuศ›ie de pรขnฤƒ la 35 de miliarde de euro pentru Ucraina, la รฎntรขlnirea G7

Banii vin din profiturile generate de activele ruseศ™ti, imobilizate รฎn Occident Reprezentanศ›ii UE au convenit sฤƒ acorde Ucrainei pรขnฤƒ la 35 de miliarde de euro...

PSD vrea excluderea CCR de la validarea candidaturilor pentru prezidenศ›iale

PSD vrea excluderea CCR din validarea candidaturilor la prezidenศ›iale dupฤƒ cazul Diana ศ˜oศ™oacฤƒ, se aratฤƒ รฎntr-un proiect de lege depus miercuri รฎn Parlament de...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ