Denunลฃul penal depus împotriva cฤlฤului Alexandru Viลinescu, tartorele infernului din penitenciarul comunist de la Râmnicu Sฤrat, care, la 88 de ani, încฤ îl înjurฤ pe Isus Cristos ลi încearcฤ sฤ îi batฤ pe jurnaliลti cum îi bฤtea odinioarฤ pe Corneliu Coposu ลi pe ceilalลฃi deลฃinuลฃi politici, a readus în atenลฃia publicului suferinลฃele celor prigoniลฃi în timpul teroarei bolลevice.
Unul dintre mฤrturisitorii credinลฃei creลtine în infernul puลcฤriilor comuniste a fost monseniorul Tertulian Langa. El a trecut la Domnul chiar în aceste zile, iar înmormântarea înaltului prelat va avea loc chiar azi, la Cluj. El a lฤsat în urmฤ mฤrturii cutremurฤtoare ale torturilor puse la cale în închisorile comuniste de cฤtre acei torลฃionari care, azi, spun cฤ nu au avut nici o vinฤ. Monseniorul Tertulian Langa se va bucura din Cer de beatificarea unui alt martir al temniลฃelor comuniste, monseniorul Vladimir Ghika, cel care i-a fost îndrumฤtor spiritual ลi care l-a cununat pe tânฤrul Tertulian Langa cu Doina Ana ลtefan.
O personalitate deosebitฤ
Monseniorul Tertulian Langa a fost una dintre cele mai proeminente personalitฤลฃi ale Bisericii Greco-Catolice. El a fost unul dintre conducฤtorii din clandestinitate al Eparhiei Greco-Catolice de Cluj-Gherla, apoi a devenit vicar general al eparhiei, precum ลi decan al Facultฤลฃii de Teologie Greco-Catolicฤ din Cluj. Monseniorul Tertulian Langa i-a fost alฤturi regretatului arhiepiscop IPS George Guลฃiu în demersurile de reconstrucลฃie a Bisericii Greco-Catolice dupฤ deceniile de prigoanฤ comunistฤ.
O biografie amฤnunลฃitฤ a monseniorului a fost fฤcutฤ de demnul sฤu urmaล de la Cluj, pฤrintele Cristian Langa. Documentul aratฤ cฤ monseniorul Tertulian Langa s-a nฤscut la 26 octombrie 1922, la Târgu-Mureล. Era fiul lui Tertulian Langa ลi al Elisabetei Nicola. Tatฤl, originar din Fฤgฤraล (ลercaia), ลi-a fฤcut liceul ลi teologia la Blaj. Mama, originarฤ din Sibiu, era descendentฤ directฤ din Horia (din fiul Luca al lui Nicola Ursu stabilit la Mฤierii Sibiului). Monseniorul Tertulian Langa s-a refugiat la Sibiu în anii ocupaลฃiei maghiare din Transilvania de Nord (1940 – 1944), apoi a urmat cursurile Universitฤลฃii din Bucureลti. A terminat facultฤลฃile de Drept, Filosofie ลi Litere. Dupฤ licenลฃฤ, s-a înscris la doctorat, nefinalizat. A funcลฃionat o vreme ca bibliotecar ลi asistent la catedra profesorului G. G. Antonescu de la Pedagogie, în Bucureลti. Între timp (1944-1948), a urmat cursuri de Teologie ลi filosofie creลtinฤ la Bucureลti ลi la Blaj, cu monseniorul Vladimir Ghika ลi cu viitorul episcop-martir Tit Liviu Chinezu. Un contact deosebit a fost cel cu monseniorul Vladimir Ghika pe care, timp de ลapte ani, l-a avut duhovnic. Spre întâlnirea cu el a fost pregฤtit de episcopul Ioan Suciu, care anual mergea la Târgu-Mureล pentru a ลฃine exerciลฃii spirituale. Monseniorul Vladimir Ghika va fi beatificat, în 31 august, la Bucureลti, iar episcopii martiri Ioan Suciu ลi Tit Liviu Chinezu sunt, alฤturi de alลฃi cinci episcopi greco-catolici uciลi în temniลฃele comuniste, obiectul unei cauze de beatificare aflatฤ pe rolul Congregaลฃiei pentru Cauzele Sfinลฃilor de la Vatican.
În data de 23 aprilie 1948 a fost arestat ลi condamnat, pentru crima de uneltire împotriva ordinii sociale de stat, la 20 ani muncฤ silnicฤ. A ieลit din închisoare dupฤ mai bine de 16 ani, la 26 iunie 1964, dupฤ ce a cunoscut penitenciarele ลi lagฤrele de muncฤ de la Malmaison, Ministerul de Interne, Vฤcฤreลti, Jilava, Piteลti, Gherla, Aiud, Lugoj, Galaลฃi, Salcia-Grฤdina (Balta Brฤilei).
Monseniorul Tertulian Langa a fost hirotonit preot greco-catolic în clandestinitate în 20 decembrie 1964. Succesiv, el a avut funcลฃii de rฤspundere în cadrul eparhiei de Cluj, vicar general ลi ”ordinarius”, adicฤ locลฃiitorul episcopului, profesor de teologie în clandestinitate, iar dupฤ 1989, vicar general eparhial, profesor al Institutului Teologic “Sfântul Ioan Evanghelistul”, conferenลฃiar universitar ลi decan al Facultฤลฃii de Teologie Greco-Catolicฤ din cadrul Universitฤลฃii Babeล-Bolyai din Cluj.
Mฤrturii din Infern
Monseniorul Tertulian Langa a lฤsat o serie de mฤrturii legate de infernul temniลฃelor comuniste, care contrazic flagrant miciunile foลtilor torลฃionari, care pretind cฤ foลtii deลฃinuลฃi politici din temniลฃele comuniste ar fi beneficiat de un tratament uman. Aceste mฤrturii au fost consemnate în cadrul unui interviu luat de Silviu Despa pentru blogul tertulianlanga.blogspot.com.
Într-una dintre aceste mฤrturii vorbeลte de martiriului episcopului-vicar de Bucureลti, Vasile Aftenie. ”Ieลit odatฤ din anchetฤ, bฤtut, tumefiat, cu buza sfârtecatฤ, se întoarce în celulฤ ลi spune: „Noroc am avut!” Dar noi am zis: „dar cum puteลฃi sฤ spuneลฃi cฤ aลฃi avut mare noroc, cฤ vฤ vedem aลa cum sunteลฃi…” „Pฤi ia închipuie-ลฃi, dacฤ l-ar fi bฤtut pe Nelucu în locul meu…”, ฤsta era episcopul de Blaj, „pe Suciu, ce s-ar fi ales de el, cฤ el este o mânฤ de om, dar eu sunt cât un urs, în mine pot sฤ dea cât vor, cฤ nu-mi pasฤ…” Iatฤ câtฤ detaลare de propria lui persoanฤ, se bucura cฤ a fost bฤtut el, cฤci avea aceastฤ capacitate… Dumnezeu i-a dat aceastฤ forลฃฤ fizicฤ sฤ reziste ลi se bucura cฤ-ลi poate folosi puterea împotriva rฤului, ลi îi era milฤ de cel ce nu ar fi avut aceeaลi putere ca ลi el ลi se bucura cฤ el a fost cel ales sฤ fie bฤtut, ลi nu celฤlalt. Pe acest episcop, vฤzând cฤ nu au nici un mijloc de a-l învinge, s-au gândit sฤ-l corupฤ. În acest sens, ei au organizat o întâlnire la Sinaia cu toลฃi conducฤtorii politici din acea vreme: Gheorghiu Dej, Petru Groza, Teoharie Georgescu, ministru de interne ลi patriarhul Iustinian Marinฤ, care din primul moment a colaborat cu comuniลtii ลi cu ofiลฃerii sovietici. Dar înainte de a se întâlni cu acele somitฤลฃi politice ale vremii de atunci, l-au „fฤลฃuit”, cum spunea el, l-au ลฃinut 2 sฤptฤmâni în trai bun, degajat, la o vilฤ din Sinaia, i-au dat de mâncare, l-au fฤcut sฤ se simtฤ bine, ลi dupฤ 2 sฤptฤmâni i se spune: „veลฃi primi o vizitฤ importantฤ.”
ลi într-adevฤr, erau cele mai importante personalitฤลฃi politice ale vremii, ลi mai gureล de felul lui, Petru Groza i-a spus: „Domnule Aftenie, te aลteaptฤ zile mari, ai sฤ fii Mitropolit de Iaลi!” „Nu pot sฤ fiu Mitropolit de Iaลi, pentru cฤ acolo este Mitropolie Ortodoxฤ ลi eu nu sunt ortodox!” „O aranjฤm noi ลi pe asta! Ce ai de spus?” Nu a rฤspuns nimic. L-a luat Gheorghiu Dej: „Ascultฤ domnule, noi nu am venit sฤ pierdem vremea, te duci la Iaลi sau nu te duci?” „Nu am ce cฤuta la Iaลi!” Atunci îl ia Patriarhul Marina: „Lฤsaลฃi-mฤ pe mine sฤ vorbesc cu fratele Vasile! Noi vorbim aceeaลi limbฤ! De la Iaลi mai faci un pas pânฤ în scaunul Patriarhal de la Bucureลti ลi ajungi Patriarh al României!” A tฤcut. Un maior de Securitate, ca pe vremuri în Sinedriu unde a fost lovit cu pumnul de sutaล Hristos, l-a lovit cu pumnul în faลฃฤ: „Nu rฤspunzi nimic când te întreabฤ tovarฤลii?”
ลi atunci a dat un rฤspuns monumental: „Nu am nici neam, nici suflet, nici conลtiinลฃฤ, nici credinลฃฤ de vânzare!” Intervine Teoharie Georgescu: „ฤsta-i nebun, daลฃi-l afarฤ!” Epilogul: într-o altฤ închisoare stau cu un preot de la o Bisericฤ din Bucureลti. Cum era la Jilava o atmosferฤ semi-obscurฤ, era o închisoare sub pฤmânt, nu vedeam din primul moment pânฤ când nu mฤ obiลnuiam cu cei de acolo. Dupฤ câteva minute, din grฤmada de oameni prezentฤ în celula de la Jilava, se apropie de mine un personaj: „Uitaลฃi-vฤ la mine, mฤ cunoaลteลฃi?” „Nu vฤ cunosc!” „Nu mergeaลฃi dvs. la Biserica Sf. Iosif?” Era aproape de casฤ, dar de obicei merg la Biserica mea. „Nu stฤteaลฃi în spatele Bisericii acolo?” „Ba da, stฤteam!” „Uitaลฃi-vฤ bine la mine: eu sunt preotul Iancu Baltaizฤr; fiindcฤ ลtiu cine sunteลฃi, ลi fiindcฤ nu vom sta multฤ vreme aici,” fiindcฤ eram în permanentฤ miลcare, „sฤ vฤ spun ceva, înainte de a ne despฤrลฃi: am fost chemat de 2 oameni de la Securitate sฤ fac o înmormântare. M-au luat ลi m-au pus într-o maลinฤ ลi m-au dus la Belu. Dar nu au participat la înmormântare. „Intrฤ acolo ลi fฤ-i ce trebuie, pânฤ ce noi tragem o ลฃigarฤ.” Curioasฤ formฤ de a participa la o înmormântare, trฤgând o ลฃigarฤ pe de-nlฤturi!… Atunci…”, …Iancu Baltaizฤr, ”mi-am luat inima în dinลฃi ลi am deschis sicriul. M-am îngrozit de ce am vฤzut în faลฃa mea: aveam în faลฃa mea un om desfigurat complet, un ochi atât de umflat cฤ nu se mai vedea, nu-l recunoลteam cine este, ลi obrazul era rupt încât i se vedea dantura. Se vedea cฤ omul purtase barbฤ, era smulsฤ. Am trecut de cealaltฤ parte sฤ vฤd poate cฤ-l recunosc din profilul celฤlalt. L-am recunoscut: era episcopul greco-catolic Vasile Aftenie din Bucureลti.”
Din recuzita anchetelor bolลevice bฤtaia era nelipsitฤ. ”Prima mea anchetฤ a început printr-o prฤvฤlire în întuneric. Adicฤ am fost dus noaptea în faลฃa unei uลi, s-a deschis uลa ลi am primit un ลut în spate ลi m-am rostogolit ลi cฤdeam într-o pivniลฃฤ. Când am ajuns la capฤtul scฤrilor, mi-au deschis o altฤ uลฤ ลi am fost orbit de lumina care era acolo. În acea încฤpere erau atârnaลฃi miei, jumฤtฤลฃi de miei, jumฤtฤลฃi de viลฃel, din buzele unui miel despicat picura sânge. Eu acolo am cฤzut, lângฤ buzele mielului din care picura sânge. Era în joia mare dinainte de Paลti. Nu era fฤrฤ semnificaลฃie aceastฤ scenฤ: un miel din care picura sânge. Eu eram acolo… Fฤrฤ nici o vorbฤ, m-au legat de mâini ลi de picioare ลi pe sub ele mi-au bฤgat o rangฤ de fier, m-au ridicat pe 2 mese, ลi au început sฤ dea. Stând aลa, cu fesele înspre ei, dฤdeau la fese, îmi dฤdeau… dฤdeau… dar unul dintre: „uite mฤ, cum rabdฤ ca un fanatic!” Nenorocitul de mine, eu nu eram fanatic, n-aveam nimic fanatism ลi tremuram ลi eu ca varga! Nu eram erou! Dar tremuram de durere, asta este realitatea ลi este inutil sฤ fac pe eroul, sฤ spun cฤ nu-mi pฤsa… îmi pฤsa grozav ลi mฤ temeam de moarte! Dar ei ca sฤ nu se audฤ rฤcnetele mele, mi-au înfundat gura cu un ciorap, pe care îl mai purtaserฤ ลi alte guri la torturi, îl ลimลฃeam scorลฃos… deci mi-au înfundat gura cu un ciorap. În timp ce eram bฤtut ลi îi auzeam pe ei cum sunt furioลi cฤ eu nu scot nici un sunet, dar nu puteam scoate cฤ eram înfundat: „uite mฤ, cum rabdฤ ca un fanatic! Las cฤ te-nmuiem noi, bestie fascistฤ!” …am ajuns ลi fascist acum!… În acel moment aud de peste drum, în miezul nopลฃii, trฤgând clopotele. Era Joia Patimilor. Atunci am strigat, pentru mine, cฤ ei nu auzeau: „Isuse!” Ei credeau cฤ am rฤcnit de durere, dar eu de bucurie cฤ m-am întâlnit cu Hristos, am strigat: ”Isuse!” Atunci s-au potolit cฤ m-au fฤcut sฤ strig „Isuse!” ลi eu le-am mulลฃumit pentru asta”, mai spunea pฤrintele Tertulian Langa.