25.8 C
București
luni, 27 septembrie 2021

Camilian Demetrescu, intoarcerea la simbol

Numele lui Camilian Demetrescu este binecunoscut iubitorilor de arta, care i-au urmarit de-a lungul timpului activitatea. Octogenar, el apartine unei generatii varstnice si in acelasi timp unui alt timp. A parasit de mult Romania si s-a stabilit in Italia, acolo unde a gasit mediul propice cercetarilor si creatiilor sale. Acolo a inteles ce inseamna cu adevarat Europa si ce trebuie facut pentru recuperarea temeiurilor spirituale ale continentului nostru. L-am cunoscut anii trecuti si am fost impresionat de ceea ce se poate numi boieria sa. Camilian Demetrescu apartine unui timp aristocratic si a facut din arta un prilej neincetat de contemplare si meditatie. Arta pentru el este pe buna dreptate o intoarcere la simbol. Tot ceea ce a realizat a restituit tocmai ideea veritabila simbolica, concepand simbolul ca pe ceva care uneste, in speta pamantul de cer, opus ideii de dezbinare, de ruptura, de sciziune. Diabolicul, asadar, desparte, exact inversul simbolicului.

 

Arta lui Camilian Demetrescu se bazeaza pe acest adevar pe care l-a slujit toata viata. Rostul nostru de fiinte muritoare, dar purtand in noi un sambure de nemurire, este tocmai acesta: intelegerea simbolului si chiar de-a fi noi insine prin ceea ce facem simboluri. Recent, la editura Muzeul Literaturii Romane i-a aparut un volum de insemnari cunoscute de-a lungul timpului din diverse publicatii, chiar si din Aldine, prin care artistul isi face profesiunea de credinta. Prefatat cu mult rafinament de poeta Eugenia Taralunga, volumul este un fel de ghid in gandirea lui Camilian Demetrescu, maestru al distilarii simbolice si cautator al esentelor. Iata un fragment semnificativ: " Stau de trei saptamani in Bazilica S. Maria degli Angeli in inima Romei. Nu mi-as fi putut imagina un loc mai potrivit pentru perioada mea figurativa italiana. Oamenii intra aici de cinci secole, dar astazi vad o altfel de arta, care nu contrazice totusi sacralitatea spatiului.

 

Asista la o confruntare intre ce a fost dintotdeauna si ceea ce s-a schimbat in arta sacra a vremii noastre. O arta mai degraba in apararea sacrului, profund modificat, uitat sau alienat in omul de astazi. O provocare ce produce prin antinomia dintre simbolurile Marii Traditii Crestine si caricatura lor de acum reactii puternice, nu doar in publicul matur, dar si la tineri. Constat o unanima (cu rare exceptii) confirmare a degradarii in care traim…"
Iata asadar care este menirea artistului Camilian Demetrescu, exprimata atat in ceea ce face cat si in ceea ce teoretizeaza. El este constient de degradarea in care se afla lumea contemporana, in pofida spectacolului din ce in ce mai colorat care ne asalteaza de la o zi la alta. El incearca o recuperare a simbolurilor crestine, singurele care il mai pot sensibiliza pe omul zilelor noastre, salvandu-l din marasmul in care traieste si de care, din pacate, este foarte putin constient. Pe de alta parte Camilian Demetrescu stie ce inseamna mutatia valorilor estetice si de aceea cauta acele formule expresive prin care sensul crestin poate fi redat cu aceeasi forta ca in epocile anterioare, ferit astfel de caricaturari si denaturari.

 

De altminteri, aceasta si este chemarea adevarului artist care nu face altceva decat sa asume vestminte pentru marile idei-punte dintre cer si pamant. Oare Intruparea cum s-ar cuveni redata artistic acum pentru a-i convingi pe privitori de adevarul ei? Intruparea, Invierea, toate temele majore din Evanghelii, cum pot fi ele imbracate pentru a ne atrage atentia, a relansa Traditia si a scapa astfel de datina obositoare si plictisitoare?
Asemenea intrebari revin mereu in gandirea artistului nostru. Eurocratul mai are el radacini sau traieste in biroul sau ca intr-o capsula extraterestra? Ce fel de Europa avem daca nu reusim sa redescoperim simbolurile care i-au dat de-a lungul vremii identitate?  O Europa unita, dar fara nostalgia originilor este doar industrie, carcasa, o suma de institutii depsihizate. Camilian Demetrescu pledeaza in favoarea sufletului care la catolici nu e acelasi lucru cu spiritul, iar in ortodoxie functioneaza ca o treapta spre duh. De aceea un psihic sanatos garanteaza intalnirea cu Sfantul Spirit sau Duh.

 

Oamenii bolnavi psihici stau sub semnul diabolicului si nu al simbolicului. Intoarcerea la simbol este prin urmare  intoarcerea la sanatate. Toata arta pe care a facut-o Camilian Demetrescu si despre care a scris este arta in a carei apropiere traiesti  mai mult si mai frumos. Aceasta arta lungeste viata si nu o scurteaza. Textele din carte sunt incisive si catifelate. Mustesc de informatii, dar mai presus de aceasta ne transmit o viata inviata prin gratie. In 2004 a implinit 80 de ani si a fost sarbatorit de romani printr-o ampla retrospectiva.
De 35 de ani lucra in Italia, expusese in mari galerii, decorase ansambluri de locuinte, restaurase basilici. Activitatea sa era fructuoasa, dar fiorul nelinistii nu l-a parasit niciodata. stia ca intr-un fel sau altul, slujind frumosul intelectual si pe Hristos, lupta si impotriva demonilor contemporani. S-a temut de asa-zisa avangarda, care reduce totul la un abstractionism formal, monoton.

Spera asadar intr-o recrestinare. Intalnindu-se cu ultimii doi suverani pontifi, a dovedit ca nu schiteaza doar un gest diplomatic, ci vede in Papa motorul lumii. Intoarcerea la simbol este ca o intoarcere in cer cu toate amprentele binecuvantate ale pamantului.

Ultima oră
Pe aceeași temă