Vremea rea din Europa a dat peste cap planurile de cฤlฤtorie ale multor consumatori care au achiziลฃionat bilete pentru avion, potrivit realitatea.net.
Autoritฤลฃile din unele state membre ale Uniunii Europene au solicitat aeroporturilor reducerea activitฤลฃii, ceea ce a dus la anularea sau întârzierea unor zboruri. Centrul European al Consumatorilor din România a anunลฃat care sunt de fapt drepturile pasagerilor.
„Transportul cu avionul în mod special a înregistrat o creลtere semnificativฤ de pasageri în ultimii ani. Aceastฤ creลtere a generat ลi inevitabile inconveniente în perioadele din an când traficul este mai intens sau atunci când vremea creeazฤ probleme. Ceea ce trebuie ลtiut ลi înลฃeles atât de consumatori cât ลi de cฤtre operatorii aerieni este cฤ drepturile pasagerilor nu pot fi „înzฤpezite” indiferent de cât de grele sunt condiลฃiile meteorologice”, a explicat Irina Chiriลฃoiu, director al Centrului European al Consumatorilor din România.
Consumatorii trebuie sฤ ลtie cฤ ลi în asemenea condiลฃii sunt protejaลฃi de legislaลฃie europeanฤ privind drepturile consumatorilor în transportul aerian, respectiv Regulamentul Parlamentului European ลi al Consiliului 261/2004.
Astfel de probleme, precum cele care au provocat anulฤrile ลi întârzierile curselor aeriene, sunt considerate drept împrejurฤri extraordinare, care nu putea fi prevฤzute, nici evitate. În consecinลฃฤ, consumatorii nu vor putea primi compensaลฃiile prevฤzute de Regulamentul 261/2004 pentru astfel de incidente de zbor.
În schimb, consumatorii trebuie sฤ beneficieze de alte drepturi:
Asistenลฃฤ: pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese ลi bฤuturi rฤcoritoare, direct proporลฃionale cu timpul de aลteptare ลi douฤ apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax. Dacฤ ora de plecare anticipatฤ este la cel puลฃin o zi dupฤ ora de plecare anunลฃatฤ iniลฃial, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit cazare hotelierฤ ลi transportul dintre aeroport ลi locul cazฤrii.
Rambursare: în cazul întârzierii mai mari de 5 ore, dacฤ renunลฃฤ la cฤlฤtorie, pasagerilor trebuie sฤ li se ofere rambursarea, în termen de ลapte zile a întregului cost al biletului, la preลฃul de achiziลฃie pentru partea sau pฤrลฃile de cฤlฤtorie neefectuate ลi pentru partea sau pฤrลฃile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de cฤlฤtorie iniลฃial al pasagerului, împreunฤ cu, dacฤ este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniลฃial, cât mai repede posibil.
Rambursare sau redirecลฃionare: în cazul anulฤrii zborurilor pasagerilor trebuie sฤ li se ofere posibilitatea de a alege între: rambursarea, în termen de ลapte zile a întregului cost al biletului, la preลฃul de achiziลฃie pentru partea sau pฤrลฃile de cฤlฤtorie neefectuate ลi pentru partea sau pฤrลฃile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de cฤlฤtorie iniลฃial al pasagerului, împreunฤ cu, dacฤ este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniลฃial, cât mai repede posibil sau redirecลฃionarea, în condiลฃii de transport comparabile, spre destinaลฃia finalฤ, cât mai repede posibil sau redirecลฃionarea, în condiลฃii de transport comparabile, spre destinaลฃia finalฤ, la o datฤ ulterioarฤ, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenลฃei unor locuri disponibile.
ECC Romania vฤ sfฤtuieลte ca în cazul în care nu primiลฃi asistenลฃฤ din partea companiei, pฤstraลฃi bonurile ลi chitanลฃele pentru cheltuielile cu masa, hotelul sau transportul dintre aeroport ลi hotel pe durata aลteptฤrii unui nou zbor, pentru a putea solicita ulterior rambursarea acestora de la compania aerianฤ. Atunci când ajungeลฃi la destinaลฃia finalฤ, transmiteลฃi cฤtre companie o solicitare de rambursare a acestor cheltuieli, împreunฤ cu, dacฤ este cazul, o solicitare de rambursare a costului biletului. Dacฤ nu primiลฃi niciun rฤspuns în 30 de zile sau rฤspunsul primit nu vฤ mulลฃumeลte, contactaลฃi biroul ECC.
„Transportul cu avionul în mod special a înregistrat o creลtere semnificativฤ de pasageri în ultimii ani. Aceastฤ creลtere a generat ลi inevitabile inconveniente în perioadele din an când traficul este mai intens sau atunci când vremea creeazฤ probleme. Ceea ce trebuie ลtiut ลi înลฃeles atât de consumatori cât ลi de cฤtre operatorii aerieni este cฤ drepturile pasagerilor nu pot fi „înzฤpezite” indiferent de cât de grele sunt condiลฃiile meteorologice”, a explicat Irina Chiriลฃoiu, director al Centrului European al Consumatorilor din România.
Consumatorii trebuie sฤ ลtie cฤ ลi în asemenea condiลฃii sunt protejaลฃi de legislaลฃie europeanฤ privind drepturile consumatorilor în transportul aerian, respectiv Regulamentul Parlamentului European ลi al Consiliului 261/2004.
Astfel de probleme, precum cele care au provocat anulฤrile ลi întârzierile curselor aeriene, sunt considerate drept împrejurฤri extraordinare, care nu putea fi prevฤzute, nici evitate. În consecinลฃฤ, consumatorii nu vor putea primi compensaลฃiile prevฤzute de Regulamentul 261/2004 pentru astfel de incidente de zbor.
În schimb, consumatorii trebuie sฤ beneficieze de alte drepturi:
Asistenลฃฤ: pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese ลi bฤuturi rฤcoritoare, direct proporลฃionale cu timpul de aลteptare ลi douฤ apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax. Dacฤ ora de plecare anticipatฤ este la cel puลฃin o zi dupฤ ora de plecare anunลฃatฤ iniลฃial, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit cazare hotelierฤ ลi transportul dintre aeroport ลi locul cazฤrii.
Rambursare: în cazul întârzierii mai mari de 5 ore, dacฤ renunลฃฤ la cฤlฤtorie, pasagerilor trebuie sฤ li se ofere rambursarea, în termen de ลapte zile a întregului cost al biletului, la preลฃul de achiziลฃie pentru partea sau pฤrลฃile de cฤlฤtorie neefectuate ลi pentru partea sau pฤrลฃile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de cฤlฤtorie iniลฃial al pasagerului, împreunฤ cu, dacฤ este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniลฃial, cât mai repede posibil.
Rambursare sau redirecลฃionare: în cazul anulฤrii zborurilor pasagerilor trebuie sฤ li se ofere posibilitatea de a alege între: rambursarea, în termen de ลapte zile a întregului cost al biletului, la preลฃul de achiziลฃie pentru partea sau pฤrลฃile de cฤlฤtorie neefectuate ลi pentru partea sau pฤrลฃile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de cฤlฤtorie iniลฃial al pasagerului, împreunฤ cu, dacฤ este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniลฃial, cât mai repede posibil sau redirecลฃionarea, în condiลฃii de transport comparabile, spre destinaลฃia finalฤ, cât mai repede posibil sau redirecลฃionarea, în condiลฃii de transport comparabile, spre destinaลฃia finalฤ, la o datฤ ulterioarฤ, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenลฃei unor locuri disponibile.
ECC Romania sfฤtuieลte ca în cazul în care nu primiลฃi asistenลฃฤ din partea companiei, sฤ fie pฤstrate bonurile ลi chitanลฃele pentru cheltuielile cu masa, hotelul sau transportul dintre aeroport ลi hotel pe durata aลteptฤrii unui nou zbor, pentru a putea solicita ulterior rambursarea acestora de la compania aerianฤ. Atunci când se ajunge la destinaลฃia finalฤ, este recomandatฤ transmiterea cฤtre companie o solicitare de rambursare a acestor cheltuieli, împreunฤ cu, dacฤ este cazul, o solicitare de rambursare a costului biletului.