» In aceasta seara, la Opera din Marsilia va avea loc premiera spectacolului "Marius et Fanny", cu Angela Gheorghiu si Roberto Alagna in rolurile principale.
» Livretul este o creatie a lui Marcel Pagnol, primul regizor de film primit in Academia Franceza, iar muzica este semnata de compozitorul Vladimir Cosma.
» Unul dintre cei mai apreciati compozitori de muzica de film din lume, Vladimir Cosma trece cu aceasta creatie de la ecran la scena de opera.
"Suntem romani amandoi. vreau sa lucrez cu dumneavoastra si sa o interpretez pe Fanny", i-a spus soprana Angela Gheorghiu compozitorului Vladimir Cosma. Desi nu visase la vedete pentru debutul sau in muzica de opera, in distributia spectacolului "Marius et Fanny" (livretul semnat de Marcel Pagnol, regia de Jean-Louis Grinda), a carui muzica a creat-o, Vladimir Cosma bifeaza dintr-odata cel putin trei nume mari ale scenei lirice internationale: baritonul Jean-Philippe Lafont, tenorul Roberto Algna si Angela Gheorghiu.
"Marius et Fanny" va avea premiera in aceasta seara la Opera din Marsilia si este asteptat cu sufletul la gura nu numai de melomanii francezi. Cei care il stiu pe Vladimir Cosma din lumea filmului sunt nerabdatori sa vada cum s-a petrecut trecerea de la muzica de film, care i-a adus, printre altele, si doua Premii César, la muzica de opera.
Vladimir Cosma a explicat pentru editia de ieri a cotidianului francez "Le Figaro" cum a ajuns sa scrie muzica pentru livretul in doua acte al lui Pagnol, o munca de trei ani, la capatul careia se simte "obosit, nervos, dar multumit".
Intr-o zi a fost contactat de agentul literar al lui Marcel Pagnol, pentru ca vaduva acestuia, Jacqueline, isi dorea foarte mult ca Vladimir Cosma sa compuna muzica pentru o opera a fostului sau sot. "Un om pe care nu am avut sansa sa il cunosc, dar care iubea muzica mea. Din aceasta fericita coincidenta s-a nascut ideea spectacolului «Marius et Fanny». I-am vorbit directoarei Operei din Marsilia despre asta si in principiu a fost de acord". Cosma a mai declarat tot pentru "Le Figaro" ca nu isi dorea vedete pentru acest spectacol, ci doar interpreti tineri. Dar lucrurile s-au intamplat exact pe dos: "Mi-a fost propus Jean-Philippe Lafont pentru rolul lui César, cu care se potrivea la varsta, si am fost imediat sedus de vitalitatea si elocventa sa", a povestit Cosma pentru reporterul "Le Figaro". Putin mai tarziu, a fost contactat de Roberto Alagna, care i-a spus ca isi doreste enorm sa lucreze impreuna si, mai ales, sa-l interpreteze pe Marius. "Am repetat cateva arii impreuna si astfel am descoperit un Marius formidabil", isi aminteste Cosma.
"M-a interesat acest personaj care m-a facut sa visez si care face parte din cultura noastra si din patrimoniul francez. Povestile lui Pagnol sunt de o simplitate tulburatoare si, in acelasi timp, sunt foarte emotionante pentru ca se pot intampla oriunde. Ce imi place la personajul Marius este ca intotdeauna viseaza la o alta lume, asa cum faceam si eu cand eram pusti. Dovada este ca am devenit artist. Pentru mine, arta a fost idealul, la fel cum pentru Marius marea si calatoria reprezinta lumea spre care aspira. Calatoria mea este opera, muzica, aceasta mare muzica, sa merg prin aceasta lume de vis si, in acelasi timp, complet ostila conditiei mele", a declarat Roberto Alagna pentru AFP cu o zi inainte de premiera mondiala.
La sase luni dupa ce sotul ei a obtinut rolul visat, soprana Angela Gheorghiu l-a contactat pe Cosma, spunandu-i ca isi doreste foarte mult rolul Fanny. Asa s-a ajuns la "o distributie de lux", cum o numeste "Le Figaro", celor trei adaugandu-li-se tanarul bariton francez Marc Barrad in rolul Panisse. "«Marius et Fanny» imi ofera ocazia sa ma intorc la sursele operei populare, ale vechii opere comice, cu o poveste foarte simpla si cu interpreti de prima mana", considera Vladimir Cosma.
Biografie
Vladimir Cosma s-a nascut in aprilie 1940, la Bucuresti, intr-o familie de muzicieni. A ajuns in Franta in 1963, dupa ce a studiat la Conservatorul din Bucuresti. In Franta devine elevul Nadinei Boulanger, la scoala Normala de Muzica, este interesat de jazz, de muzica de film si de toate tipurile de muzica folclorica. Intalnirea din 1966 cu Michel Legrand va fi decisiva pentru viitorul sau. Incepe sa faca pentru acesta diverse aranjamente muzicale si astfel isi face debutul in industria cinematografica. Prima compozitie o realizeaza in 1966, pentru "Hors Jeu", dar primul succes il are un an mai tarziu, cu "Alexandre le Bienheureux" (regia Yves Robert). Muzica sa a insotit cele mai mari succese ale cinematografiei franceze din ultimii 30 de ani. "In peste 200 de compozitii, atat pentru micul, cat si pentru marele ecran, toata cinematografia franceza, cu cateva exceptii, a fost pusa pe muzica de Vladimir Cosma", se comenteaza intr-o publicatie.