Haosul de luni de pe aeroporturile britanice a fost cauzat de o alertă eronată emisă de Oficiul Naţional de Meteorologie, măsurători ulterioare dovedind că nu a existat niciun nor de cenuşă. Prognoza eronată a afectat circa 50.000 de pasageri de pe aeroporturile britanice Heathrow şi Gatwick, scrie ziarul britanic Daily Mail, citat de Agerpres.
Cantitatea de cenuşă fluctuează la fiecare oră iar situaţia este fluidă, declara un purtător de cuvânt al Oficiului de Meteorologie în apărarea prognozei. Responsabili din industria aviatică declarau, la rândul lor, că revizuirea limitelor de siguranţă pentru cenuşă urmează să reducă substanţial numărul de zboruri anulate şi închideri de aeroporturi. Cincizeci de pasageri rămaşi blocaţi la Edinburgh, după ce aeroportul a fost închis, s-au repezit la locurile rămase libere într-un tren de epocă, tras de o locomotivă cu aburi, în direcţia Londra Kings Cross, un drum care a luat 11 ore în loc de circa o oră cu avionul. Mii de britanici ale căror vacanţe au fost distruse de cenuşa vulcanică de luna trecută aşteaptă încă compensaţii iar Asociaţia Asiguratorilor Britanici estimează o sumă finală în valoare de 62 milioane lire sterline, unele companii mari de asigurări avertizând că nu vor mai plăti în cazul în care călătoria este întreruptă de cenuşa islandeză.
Ultimul cuvânt privind închiderea spaţiului aerian britanic aparţine oficialilor de la Autoritatea pentru Aviaţia Civilă (CAA), care se bazează pe prognozele furnizate de centrul de consiliere pentru cenuşa vulcanică din cadrul Oficiului de Meteorologie, cu sediul la Exeter. Aici, o echipă de de zece persoane – inclusiv un specialist în prognoze – lucrează în foc continuu la monitorizarea mişcărilor norului de cenuşă, cu ajutorul unui model computerizat denumit NAME III. Modelul converteşte date referitoare la timpul şi localizarea unei erupţii, înălţimea norului de cenuşă, compoziţia sa probabilă şi condiţiile meteorologice predominante, prognozând astfel mişcarea şi densitatea norului în următoarele 24 de ore. Modelul are nevoie de 15 minute pentru a elabora o hartă, trimisă apoi prin email la CAA. Responsabilii de la Oficiul de Meteorologie afirmă că nu se bazează doar pe acest model NAME ci folosesc şi observaţii aeriene, un radar la sol denumit Lidar, baloane meteorologice şi imagini din satelit. Însă chiar şi cea mai bună prognoză este doar în proporţie de 70-80 la sută exactă, depinzând de informaţiile avute la dispoziţie.
În iunie 1982, un avion Boeing 747 al companiei British Airways a fost aproape să se prăbuşească după ce a zburat printr-un nor de cenuşă vulcanică, deasupra Oceanului Indian, însă incidentul respectiv şi alte 80 similare, întâmplate între 1980 şi 2000, au avut loc atunci când aparatul a zburat în apropierea vulcanului, experţii fiind de părere că riscul este neglijabil în Marea Britanie, aflată la sute de kilometri de erupţia din Islanda. Cea mai mare problemă pentru industria aviatică şi regulatorii de zbor o reprezintă însă lipsa unor testări potrivite pentru motoare, neputându-se aştepta de la producători să-şi testeze motoarele pentru nişte evenimente atât de rare.