Atunci cand ai de-a face cu un film independent – in plus, si romanesc (lucru extrem de rar) – parca iti cantaresti mai mult cuvintele, n-ai vrea sa dai cu barda, pentru ca stii ca filmul s-a facut mai mult cu energie & entuziasm decat cu bani, mai mult cu voluntariat decat cu catering. Cu totul alta e situatia unui film facut – prost – din bani publici, adica din banii nostri. Nu e cazul lui „Fix alert” – debutul in lungmetraj al lui Florin Piersic Jr. -, care n-a fost facut in urma vreunui concurs al Centrului National al Cinematografiei si care nici nu e foarte prost, fara sa fie nici foarte bun. Din pacate.
E insa un film cu totul izolat in peisajul nostru, chiar daca nu e original in context international. Un experiment, insa nu departe de Christopher Nolan, Tarantino, Gaspard No‘. Un puzzle politist spart, din care spectatorul vede frantura cu frantura, intr-o ordine haotica si din puncte de vedere diferite. Aceasta e prima parte a filmului, concentrata de primul cuvant din titlu, „Fix”. Conform acestuia, planurile sunt statice, actorii sunt luati de cele mai multe ori in prim-plan, dar dialogurile/monologurile sunt lungite pana la suprasaturatie, regizorul dand impresia ca vrea sa ne testeze limitele. De multe ori, camera imprumuta punctul de vedere al unor obiecte – vizorul unei usi, un aparat de radio. Cadrele sunt frumoase, uneori foarte frumoase, insa se vede ca sunt cautate, parca prea cautate. Unele secvente nici n-ar fi meritat sa ramana. Peste toate pluteste insa dorinta de a face altceva decat se face in mod obisnuit, dorinta nu intotdeauna acoperita in real. Cu alte cuvinte, un soi de calofilie asumata. Partea a doua, cea care corespunde cuvantului „alert” din titlu, reia cap-coada intreaga poveste urmarita pana atunci fragmentar. Taieturile sunt scurte, aparatul de filmat e nervos. Daca pe parcursul primei parti te-ai straduit sa construiesti singur cursul povestii, partea alerta te lamureste, dar nu pe deplin. Frumos filmat, bine montat (cu „burtile” amintite mai sus), cu o muzica pe alocuri foarte oportuna, pe alocuri prea fatisa, cu actori care, in linii mari, sunt corecti (dar care de multe ori pur si simplu se uita in camera), „Fix alert” e, pe de alta parte, un experiment formal, cu doza cuvenita de superficialitate derivata de aici, cu dialoguri inspirate uneori din Tarantino fara a avea savoarea lui (si actorii lui) si cadre statice inutile, facute probabil cu un ochi la Kaurism’ki. Sa nu uitam ca e primul lungmetraj facut de cineva care n-a studiat regia de film si ca, desi e facut fara buget, n-are aerul de saracie pe care l-am fi asteptat. Scurtmetrajul de debut al autorului, „Advertising”, nu era rau deloc. Dar avea poveste. „Fix alert” e, pana la urma, filmul unui cinefil.
„Fix alert” – regia: Florin Piersic Jr., scenariul: Florin Piersic Jr. si Dorina Chiriac; imaginea: Tiberiu Iordan, montaj: Adrian Mihai, muzica: Karl Ritter. Cu: Petre Fumuru, Dorina Chiriac, Doru Ana, Monica Davidescu, Florin Piersic Jr. Distribuit de Artificial Horizon.