Tuningul este un domeniu care castiga din ce in ce mai mult teren in industria auto. Marturie in acest sens sta multitudinea de modele, in special europene, care intra pe mana tunerilor de pe "Batranul Continent" si de peste Ocean si care, peste noapte, devin adevarati bolizi pe patru roti, capabili de performante similare cu cele ale masinilor de curse.
In schimbul unor sume deseori exorbitante, amatorii de tuning isi supun masinile unor operatii de transformare care au la baza o imaginatie, uneori, chiar diabolica. Tuning fara imaginatie nu exista iar, daca nu o ai, o cumperi… si, uite asa, ajungi sa te gandesti ca rezultatul final este opera inginerilor, dar mai ales a celor care deseneaza tuningul pe hartie sau pe calculator: designul si modificarile exterioare si interioare, painting, si orice alta modificare care tine de estetica masinii, ca sa nu mai vorbim de modificarile de sub capota.
Cei mai importanti tuneri sunt in Europa, iar numele mari nu sunt straine amatorilor de tuning de pretutindeni: Brabus – tunerul de casa al celor de la Mercedes – sau Alpina – tunerul oficial BMW –, precum si AC Schnitzer (care se ocupa numai de modele BMW), Abt Motorsports, Königseder (tuneri de masini sport), Saleen, Steeda, Hamann, Lorinser, Carlsson (ambele prepara modele Mercedes), Edo Competition (modifica supercar-uri), TRC-Marangoni (tuner italian a carui ultima creaaie a fost realizata folosind un Fiat 500), Gemballa, PPI Automotive, Rinspeed, G-Power, Caractere sau Mansory. Americanii nu sunt nici ei straini insa de tuningul pretentios al unor modele de top europene, iar acest aspect este dovedit, daca mai era nevoie, de inginerii de la RENNtech, care au preparat recent un Mercedes CL 65 AMG. Dar japonezii ce spun?
Pana mai ieri, eram obisnuiti sa vedem numeroase Mercedes-uri preparate de tuneri din Germania, Italia sau SUA, dar rar ne-a fost dat sa vedem un tuner japonez care sa "trateze" o limuzina S-Klasse, asa cum au facut-o cei de la Wald International. si niponii mai sunt specialisti si in modificarea altor modele luxoase europene, prin mainile lor trecand, intre altele, Bentley Continental GT sau BMW Seria 7.
www.auto.ro
BMW M5 Hurricane by G-Power
Inginerii germani de la G-Power au folosit doua turbine pentru a spori puterea modelului M5 de serie de la 507 CP la, atentie… 730 de cai-putere (!), cu o presiune de supraalimentare de doar 0.5 bari. Datorita acestor imbunatatiri, M5 Hurricane a reusit sa atinga, pe circuitul de la Papenburg, o viteza de top-record de 360 km/h, devenind astfel cel mai rapid BMW din lume. Performanta este cu atat mai remarcabila cu cat ea a fost stabilita pe o vreme nefavorabila (burnita). Creatorii lui M5 Hurricane sustin ca bolidul poate depasi aceasta viteza. De asemenea, G-Power pregateste deja o noua versiune Hurricane, despre care se spune ca va avea o presiune de supraalimentare de 1.0 bari si o putere de 800 CP.
Porsche 911 Turbo by Gemballa
Pentru fanii modelului Porsche 911 Turbo, tunerul german Gemballa a realizat o versiune mai puternica, denumita Avalanche GTR 800-ECO-R. Modificarile includ un nou design pentru capota motorului, noul eleron frontal de tip "limba", din fibra de carbon, de sub spoilerul fata, farurile GT, noul spoiler spate si eleronul, de asemenea din carbon. De asemenea, se remarca bosajele uriase care au fost marite pentru a putea monta jantele de 19 inch, incaltate cu anvelope Yokohama AVS Sport, care au rolul de a maximiza aderenta. In urma imbunatatirilor, propulsorul de 3.8 litri genereaza 850 CP si un cuplu motor maxim de 935 Nm. Pentru a obtine aceste cifre, inginerii de la Gemballa au inlocuit turbinele de serie cu doua turbine Garret T035 modificate.
Seat Leon by JE Design
Tunerul german al marcilor din grupul Volkswagen a modificat un Seat Leon, caruia i-a marit caroseria, montandu-i usi LSD, si performantele motorului TFSI de 2.0 litri. Kit-ul exterior include elemente mai late, o noua grila frontala, fara logo-ul Seat ca la versiunea de serie, jante Visage de 18 inch in culoarea caroseriei, cu nituri din titaniu, si un sistem de evacuare cu patru tevi de esapament cromate. Puterea propulsorului 2.0 TFSI de serie (200 CP) a fost sporita la 244 CP iar cuplul a fost marit de la 280 Nm, la 355 Nm. Gratie acestor imbunatatiri, Seat Leon by JE Design atinge "suta" in doar 6.4 secunde, in loc de 7.3 cu cat este creditata versiunea de serie, si o viteza de top de 242 km/h.
Audi Q7 PPI Ice
PPI Automotive Design GmbH a fost indicat de fanii curentului drept tunerul cu cele mai reusite programe de individualizare ale exteriorului, insa, cu ultima lor realizare, Audi Q7 Ice, nemtii s-au intrecut pe sine. Designul este de-a dreptul spectaculos: un set de bosaje imense, datorita carora masina este mai lata cu 110 mm, jante de 22 inch, capota din fibra de carbon, un eleron deasupra lunetei si un difuzor spate, care integreaza un difuzor aerodinamic la fel de generos. Sub capota se afla un motor V8 de 4.2 litri de 600 CP, gratie caruia monstrul atinge o viteza de top de 295 km/h si demareaza de la 0 la 100 km/h in numai 5.6 secunde. Masina beneficiaza de niste frane PPI exceptionale, cu discuri de 405 mm pe fata si 380 mm pe spate.
Mercedes CL65 AMG by RENNtech
Tunerul american cunoscut pentru modelele europene pe care le prepara s-a ocupat recent de coupé-ul german. Desi modelul CL65 AMG avea deja 612 CP si un cuplu 1.000 Nm, generati de motorul V12 biturbo, inginerii din Florida au decis ca aceste cifre nu sunt suficiente. In final, americanii de la RENNtech au obtinut 695 CP si un cuplu incredibil, de 1.207 Nm, o forta colosala, suportata, ca si la versiunea AMG, de cutia de viteze automata, cu cinci trepte, si de setul de roti posterioare. Kit-ul denumit "Stage3", care este disponibil si pentru S65, CL65 si SL65 AMG, costa 18.990 de dolari, pret in care mai intra un intercooler mai generos, o evacuare sport, din otel inoxidabil, si un set de prize de aer din fibra de carbon.