34.2 C
București
sâmbătă, 20 iulie 2024
AcasăSpecialTraficul de containere in portul Constanta, la nivelul anului 2015

Traficul de containere in portul Constanta, la nivelul anului 2015

Conducerea Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta a prezentat ieri situatia traficului in primul trimestru al anului. Rezultate exceptionale au fost inregistrate in ceea ce priveste tranzitul de marfuri si traficul de containere.

Traficul total de marfuri in portul Constanta, in primele trei luni ale anului 2006, a fost de 14 milioane de tone, in scadere cu 2,55% fata de perioada similara a lui 2005, cand s-au inregistrat 14,4 milioane de tone. Pe segmente, traficul fluvial a scazut cu 17% (604.000 tone), iar cel maritim a crescut cu 2,17% (11,1 milioane tone). O crestere spectaculoasa, de 95,3% (cu 1,5 milioane tone mai mult), s-a inregistrat la tranzitul total, care a ajuns la 3,019 milioane de tone in primele trei luni ale lui 2006, fata de aceeasi perioada anului trecut, cand au au fost inregistrate 1,56 milioane tone.

Crestere de peste 50%

De asemenea, in perioada mentionata traficul de containere a inregistrat o crestere semnificativa, de 56,63%, ceea ce inseamna 81.771 TEU-uri, atingandu-se astfel 226.160 de TEU-uri, fata de numai 144.389 in 2005. Din punct de vedere cantitativ, a fost realizata o crestere de 40% (577.843 tone), traficul de containere atingand in primul trimestru al anului 2006 cifra de 2,02 milioane de tone, comparativ cu 1,44 milioane tone inregistrate in perioada similara a lui 2005.

Cel mai mare centru regional

„In momentul de fata, portul Constanta este cel mai mare hub (centru regional de distributie) pentru containere de la Marea Neagra”, spune directorul general al CNPAMC, Mircea Banias. Cu alte cuvinte, cantitatea de marfuri tranzitata prin containere prin portul Constanta este egala cu suma marfurilor din toate porturile de la Marea Neagra. Aceasta crestere s-a realizat in special la noul terminal de containere de pe Moll II s, care in prezent opereaza 84,2% din traficul total de containere din port. Operatorul terminalului a inchiriat inca 100.000 de metri patrati de teren si a semnat un act aditional la contractul de inchiriere, prin care se prevede sporirea capacitatii de operare la un milion de TEU-uri. Mircea Banias a precizat ca, desi initial atingerea acestei cifre a fost prognozata pentru anul 2015, este probabil ca ea sa se atinga inca din acest an.

Minereul si petrolul,
pe podium

Principalele marfuri operate in aceasta perioada au fost minereul de fier (3,16 milioane tone), petrolul brut (2,09 milioane tone), produsele petroliere (1,43 milioane tone), produsele metalice (1,13 milioane tone), cerealele (1,11 milioane tone). Cele mai mari cresteri, exceptand containerele, au fost inregistrate la cereale, cu 82,5%, respectiv 923.910 tone, si petrol brut, cu 20,6%, respectiv 431.276 tone. In ceea ce priveste importurile si exporturile, in primele trei luni ale anului 2006 acestea au scazut cu 8%, respectiv 11,4%.

Studii de fezabilitate

Directorul general al CNAPMC a prezentat si situatia realizarii studiilor de fezabilitate pentru o parte din proiectele promovate de companie. Printre acestea se numara dezvoltarea capacitatii feroviare in zona de sud a portului Constanta si realizarea unui pod rutier peste Canalul Dunare-Marea Neagra. Ambele proiecte sunt necesare pentru a nu sufoca traficul de containere, care are nevoie de legaturi cat mai accesibile spre caile rutiere si feroviare. Proiectele sunt costisitoare, numai pentru pod consultantii inaintand cifra de 14 milioane de euro, in timp ce pentru extinderea capacitatii feroviare ar fi necesare aproximativ 32 de milioane de euro. In data de 10 aprilie s-au deschis ofertele pentru firma care va face studiul de fezabilitate si proiectul tehnic pentru dezvoltarea capacitatii feroviare, urmand ca firma castigatoare sa fie desemnata pana pe 24 aprilie si sa intocmeasca proiectele pana pe 24 mai. In ceea ce priveste podul rutier, s-a semnat deja un contract cu o firma bucuresteana, care trebuie sa intocmeasca studiul de fezabilitate in maximum 45 de zile.

Parteneriat cu primaria

Un alt proiect avut in vedere de conducerea CNAPMC este sistematizarea si consolidarea falezei Port Constanta, intre Portile 1 si 6. In acest sens exista un protocol cu Primaria Constanta in vederea realizarii unui studiu de fezabilitate. Cele doua autoritati vor contribui in mod egal la cheltuielile de proiectare. Un alt program care va fi demarat in acest an este prelungirea spre nord a cheului postului de acostare gabare. Studiul de fezabilitate este intocmit din februarie 2006. De asemenea, se lucreaza impreuna cu o firma bucuresteana la un studiu de fezabiliatte pentru Molul 3 sud si Molul 4 sud. Exista solicitari de colaborare din partea unor firme interesate pentru dezvoltarea infrastructurii in zona de sud, pe aceste moluri”, a declarat Mircea Banias.

Bani de la UE

Pentru ca sumele necesare acestor proiecte sunt uriase, directorul general al companiei a declarat ca doreste grabirea studiilor de fezabilitate si a proiectelor de executie astfel incat la 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europena, aceste proiecte sa poata fi depuse pentru a putea accesa fondurile de coeziune ale UE.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă