Varietatea obiceiurilor de la cumpฤna dintre ani este impresionantฤ ลi reflectฤ istoria complicatฤ a acestei pฤrลฃi a României.
Trecerea în Anul Nou este prilej pentru oficierea mai multor ritualuri, a cฤror semnificaลฃie zace ascunsฤ în vechi tradiลฃii precreลtine. Unele dintre aceste obiceiuri au rolul de purificare, iar altele au rolul de a asigura trecerea într-un an nou prosper. Existฤ urฤri care duc cu gândul cฤtre incantaลฃii adresate vechilor zeitฤลฃi ale agriculturii. Însฤ, în cele mai multe dintre comunitฤลฃi, semnificaลฃia religioasฤ a acestor tradiลฃii a fost pierdutฤ în negura vremurilor, iar pentru oameni mult mai importantฤ din punct de vedere spiritual este ziua Sfântului Vasile cel Mare, celebratฤ în data de 1 ianuarie. Pฤrinte al monahismului oriental, Sfântul Vasile cel Mare este unul dintre cei mai iubiลฃi ierarhi ridicaลฃi la cinstea altarelor, venerat deopotrivฤ în Biserica Ortodoxฤ ลi în cea Catolicฤ.
Pluguลor pฤgân
La fel ca de Crฤciun, Anul Nou este prilej de a colinda casele prietenilor. Spre deosebire de Crฤciun, unde colindele aduc vestea cea bunฤ a Naลterii Domnului, urฤrile Anul Nou se referฤ la un an prosper, pentru comunitฤลฃile de agricultori. De aceea, Pluguลorul este cea mai rฤspânditฤ tradiลฃie. Pe Valea Mureลului, sunt frecvente urฤrile de tipul „Câte paie pe casฤ / Atâลฃia galbeni pe masฤ. / Câte pietre la fântânฤ / Atâtea oale cu smântânฤ”. Alte urฤri amintesc de colonizarea Daciei de cฤtre romani, în timpul împฤratului Traian. „S-a sculat mai an / Bฤdia Traian…”. Asocierea împฤratului roman cu Pluguลorul nu este deloc întâmplฤtoare. ลi asta pentru cฤ ritualul întemeierii unui nou oraล roman cuprindea trasarea perimetrului sacru al aลezฤrii cu ajutorul unui… plug.
Probabil, cel care a delimitat în acest fel locul sacru al viitoarei metropole romane din Dacia, Ulpia Traiana Sarmisegetuza a fost chiar împฤratul Traian, în calitate de Pontifex Maximus. Pluguลorul românesc are ลi rolul unui ritual de purificare, pentru cฤ zgomotele pe care le fac cei care pocnesc din biciuri împletite din cânepฤ, cei care agitฤ talฤngi sau cei care mânuiesc buhaiul, un dispozitiv care imitฤ mugetul vitelor, au darul de a speria ลi de a alunga spiritele rele. O altฤ tradiลฃie importantฤ este reprezentatฤ de Sorcovฤ. Aceasta este confecลฃionatฤ dintr-o ramurฤ înverzitฤ ลi înfloritฤ. Purtฤtorii ei au rolul de a vesti renaลterea Naturii ลi apropierea începutului unui nou an agricol. Existฤ numeroase controverse legate de originea acestui rit indo-europeni. Unii etnologi susลฃin originea romanฤ, alลฃii preferฤ varianta dacicฤ, însฤ sunt ลi voci care spun cฤ tradiลฃia ar avea rฤdฤcini slave. Sorcovitorii, de obicei copii, ureazฤ sฤnฤtate ลi prosperitate gazdelor. Versurile lor amintesc de comunitฤลฃile de meลteลugari din Antichitate.
Capra sau turca
Existฤ ลi alte obiceiuri, mai exotice, care amintesc de comunitฤลฃile de pฤstori. Unul dintre ele este capra sau turca, asemฤnฤtoare cu tradiลฃiile asiatice care implicฤ rituri în care oamenii utilizeazฤ mฤลti ale dragonilor. „Capra este formatฤ dintr-un clonลฃ de lemn, pictat, asemฤnฤtor cu botul unui ลฃap, care are o parte mobilฤ, care este acลฃionatฤ de un mecanism acลฃionat prin tragere de o sfoarฤ sau de o curea ลi care se loveลte cu zgomot de cealaltฤ bucatฤ de lemn. Apoi, este o bucatฤ de blanฤ de iepure sau de cฤprioarฤ ลi niลte lipideie sau cuverturi, pe care sunt cusuลฃi clopoลฃei, panglici ori bentiลฃe colorate. În grupul de oameni care vine cu capra se mai aflฤ un cântฤreลฃ din fluier ลi pe muzica acestuia danseazฤ cel care se ascunde sub cuverturi ลi joacฤ rolul caprei. Cei care vin cu turca îndeplinesc un ritual de fertilitate pentru turmele proprietarului”, spune etnologul Paul Roลca.