Criza, lipsa banilor, dar şi a unor porturi adecvate au făcut ca vânzările să scadă dramatic.
Tomis Yacht & Salon SUV-uri, târg specializat de iahturi, maşini de teren şi… mobilier de grădină, a ajuns la ediţia cu numărul 16. Debutul a avut loc ieri, în portul Tomis din Constanţa, în zgomotul făcut de o echipă Confort Urban, care asfalta în zonă. Efortul de a organiza acest eveniment este salutar, Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură dorind astfel să continue o tradiţie. Din păcate, numărul expozanţilor este mic. Numai 18 firme expun, pe o suprafaţă de 1.500 de metri pătraţi, printre maşini parcate, restaurante şi maşini de asfaltat. Şefii CCINA, altădată prezenţi la eveniment, au lăsat sarcina inaugurării pe umerii eşalonului secund al instituţiei.
Pentru cei care vin să viziteze târgul, punctul de atracţie îl reprezintă cele cinci bărci expuse. Preţurile încep de la 11.000 de euro, iar cel mai scump model este o ambarcaţiune Mercury 705 Active Cruiser, care costă 43.550 de euro plus TVA, motorul de 175 de cai putere, supraalimentat, fiind inclus.
„România, în opinia mea, este numai o piaţă de bărci până în şapte metri, pentru că nu avem infrastructura necesară pentru a pune pe apă şi păstra ambarcaţiuni mai mari de opt-nouă metri. Cereri există şi pentru acestea. Cei care le cumpără le ţin în altă parte, în condiţii propice”, a declarat Ovidiu Rebegel, director general American Nautics. Vânzările de iahturi au cunoscut o scădere drastică în anul 2010, când au scăzut cu circa 30-40% faţă de 2008. În 2011 s-a cunoscut o revigorare, dar numai în privinţa ambarcaţiunilor mai mici. Acesta a spus că cei care cumpără iahturi sunt persoane care adoră să-şi petreacă timpul liber în natură. „Noi nu vindem ambarcaţiuni şi motoare, vindem emoţii”, a mai spus acesta, citând parcă din manualele de marketing.
Nu există marine adecvate
Unul dintre motivele pentru care bărcile mai mari nu se vând este faptul că nu există o marină adecvată. În opinia lui Ovidiu Rebegel, singura care se apropie de condiţii decente este cea din Mangalia. Unul dintre lucrurile care lipsesc unor astfel de marine este o staţie de combustibil. Spre deosebire de România, Bulgaria are deja câteva marine extrem de bine dotate.