16.7 C
București
vineri, 11 octombrie 2024
AcasăSpecialTactici de gherila in turismul de pe litoral

Tactici de gherila in turismul de pe litoral

La pomul laudat sa nu te duci cu sacul. Aceasta poate fi concluzia vizitei efectuate in weekend pe litoral de seful Autoritatii Nationale pentru Turism, Ovidiu Iuliu Marian. Hotelierii si reprezentantii agentiilor de turism care au crezut ca vor obtine o serie de raspunsuri concrete de la acesta au ramas cu buza umflata. Cu eschive de genul „acesta nu este domeniul meu” sau „nu intra in responsabilitatea mea”, secretarul de stat a reusit sa plece fara sa rezolve nici o problema importanta pusa pe tapet.

Inceputul vizitei lui Ovidiu Marian a semanat mai mult cu unele tehnici ale razboiului de gherila. In loc sa infrunte „dusmanul”, adica mass-media, care avea intrebari punctuale despre starea dezastruoasa in care se gaseste cea mai mare parte a litoralului, presedintele ANT a preferat sa plimbe cu un autocar de lux o serie de ziaristi ai presei centrale, pe care i-a lasat sa vada exact ceea ce a vrut din statiuni. Momentul culminant al zilei de sambata a fost inaugurarea noului Obelisc din statiunea Costinesti, constructie pentru care trebuie laudata administratia locala, in speta primaria de aici, care a depus eforturi uriase pentru ca acest simbol sa fie gata cat mai aproape de deschiderea oficiala a sezonului. Dupa principiul „la placinte, inainte”, oficialii din turism au aplaudat aceasta realizare, in incercarea – spun gurile-rele – de a atrage un oarecare capital de simpatie din reusita altora.

Festivalul susotelilor

Cu toate acestea, faptul ca prezinti reprezentantilor presei realizarile din turism nu este un lucru rau. Greu de inteles este insa atitudinea secretarului de stat care, imediat dupa inaugurarea Obeliscului, s-a suit in automobilul de lux si a gonit in viteza spre Mamaia, secondat de o masina de Politie cu girofarurile pornite, ca in vremurile de altadata. Aici, la hotelul Riu Fantasy Beach, a avut loc o intalnire de lucru la care au participat hotelieri, operatori din turism, reprezentanti ai agentiilor si ai patronatelor. Desi fusese stabilita cu o zi inainte, conducerea Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc a tinut mortis sa convinga reprezentantii media ajunsi la fata locului ca nu este altceva decat o reuniune ad-hoc. Pentru ca presa ajunsese deja in sala, a inceput festivalul susotelilor. Membri de frunte ai ANT au fost surprinsi declarand ca presa nu are ce cauta la o astfel de intalnire, ca nu ar fi colegial fata de colegii din presa centrala, care „se plimba acum pe litoral”. Cu alte cuvinte, reuniunea de lucru trebuia sa aiba loc cu usile inchise. Ovidiu Iuliu Marian nu si-a facut aparitia decat dupa ce toti reprezentantii media parasisera sala.
Dupa trei ore de discutii aprinse, acesta a dat o scurta declaratie: „A fost o discutie intre reprezentantii ANT si o parte din hotelierii de la Mamaia, care au facut o trecere in revista a problemelor cu care dansii se confrunta, probleme pe buna dreptate serioase si care trebuie rezolvate”, a declarat acesta, adaugand ca problemele trebuie solutionate nu numai de ANT, ci si de autoritatile locale si de hotelieri, care trebuie sa aiba… camere curate.

Obiceiurile vechi mor greu

Am fi considerat acest gest o simpla intamplare. Au fost voci din randul agentiilor de turism care au considerat ca a fost preferabil ca intalnirea de sambata sa aiba un caracter privat, deoarece se dezbateau chestiuni de „bucatarie” interna. Explicatiile lor au fost logice si de bun-simt. Din pacate, se pare ca Ovidiu Iuliu Marian prefera astfel de dezbateri, departe de ochii media. Chiar si la ultima vizita in Constanta, acum aproximativ doua saptamani, secretarul de stat nu a vorbit cu ziaristii decat in ultimul ceas, desi avea de facut anunturi importante, precum acordarea calificativului de Blue Flag pentru cateva plaje. Dupa discutii cu reprezentanti ai unor institutii deconcentrate, presedintele ANT si prefectul Danut Culetu au sustinut un scurt „briefing”, urmat totusi, la insistenta ziaristilor, de o serie de intrebari.

Momentul adevarului

Secretarul de stat nu a mai putut ocoli intrebarile presei in conferinta de presa care a avut loc duminica. Discursul a inceput in nota deja obisnuita, cu reliefarea realizarilor de pana acum. S-au prezentat, pe scurt, programele de promovare a turismului din Romania, fie ca este vorba despre cel montan, litoral sau din Delta Dunarii. Seful ANT a tinut sa precizeze ca, in 2005, Romania a avut o balanta comerciala excedentara din turism, suma in discutie fiind de aproximativ 150 milioane de euro. In tot acest timp, insa, in sala de conferinte se imparteau materiale de presa incendiare ale hotelierilor si apeluri comune ale organizatiilor implicate in turism. Principala problema vizata era strategia de inchiriere a plajelor.

Situatie dezastruoasa

Dumitru Becsenescu, membru al Parlamentului European – Comitetul pentru Transport si Turism, unul dintre investitorii strategici de pe litoral, a intervenit in discutie precizand ca „asistam la o situatie dezastruoasa”. Acesta a anuntat ca a pierdut suprafata de plaja pe care o inchiriase in 2003, pe 10 ani. Hotelul in care au fost investite 14 milioane de euro face parte din lantul international Riu, lant in care calitatea serviciilor acordate turistilor este extrem de importanta. Prin servicii se inteleg nu numai conditiile de cazare, dar si cele oferite de plaja. De trei ori pe luna, oameni „sub acoperire” ai grupului vin si verifica oferta hotelului, care, daca nu-si indeplineste obiectivele, pierde afilierea la lantul international. Trebuie precizat ca acesta este singurul hotel Riu din Romania, in timp ce in Bulgaria exista noua astfel de unitati.

Cu umbrelele de soare in… magazie

Investitorul a precizat ca, din cauza faptului ca a pierdut licitatia de inchiriere a plajelor, nu mai poate oferi turistilor ceea ce le-a promis: conditii de plaja decente. Mai mult, reclama facuta in cataloagele straine de lux, pentru care s-au investit, numai in Germania, 6,5 milioane de euro, promite turistilor o plaja la conditii optime, sezlonguri si umbrele. „600 de sezlonguri si 70 de umbrele stau depozitate si nu pot fi utilizate. Puteti observa ca plaja nu este intretinuta, nu exista sezlonguri si umbrele, iar noi nu putem sa intervenim. Aceasta este obligatia contractuala a SC Complex Vega SA, pe care nu si-o onoreaza. Consecintele vor fi grave”, se arata intr-un comunicat semnat de Wolfgang Schmidt, director general al Riu Fantasy Beach.

Razboiul declaratiilor

Reprezentantii hotelului au facut o adresa catre firma castigatoare, in care expuneau aceste probleme si cereau colaborarea ei pentru exploatarea parcelei de plaja aflate in fata complexului, in suprafata de aproximativ 3.500 mp, pentru care ofereau pretul de 3,5 RON/mp/sezon. Raspunsul SC Complex Vega a venit printr-o firma de avocatura, care a precizat: „Societatea noastra are dreptul de folosinta asupra unei suprafete de 46.100 mp de plaja, in care este inclusa si suprafata de plaja din dreptul hotelului dvs. Oferta dumneavoastra nu poate fi acceptata, avand in vedere pretul derizoriu oferit”. Mai mult, avocatii declara: „Faptul ca v-ati asumat niste obligatii prin contractele incheiate cu tour-operatorii nu priveste in nici un mod societatea noastra, acestea fiind niste obligatii pe care vi le-ati asumat in mod hazardat, avand in vedere ca, la data incheierii acestor contracte, dumneavoastra nu detineati in folosinta nici un sector de plaja”. In replica, reprezentantii Riu au prezentat contractul de prestari servicii nr. 487/2003, in care se precizeaza ca durata de derulare a contractului este pana la data de 31 decembrie 2012. Contractul a fost reziliat unilateral. Motivul pentru care Riu Fantasy Beach nu a putut participa la licitatie a fost ca societatea a inregistrat pierderi, fara sa se tina insa cont ca aceste pierderi provin, de fapt, din investitii de milioane de euro in hotel!

„De jena, am curatat noi plaja”

Situatia prezentata este generala. Cei care au castigat contractele de inchiriere nu au, de cele mai multe ori, o prea mare legatura cu domeniul turistic. Ei nu s-au implicat in amenajarea plajelor inchiriate. Dumitru Becsenescu a declarat ca, de jena, angajatii sai curata plaja, pentru ca turistii sa nu vada mormanele de gunoaie adunate pe nisip. „Vin turisti scandinavi si intreaba de ce nu se mai poate face plaja”, a declarat acesta, spunand ca oamenii au revenit la obiceiurile cand isi asterneau cearsaful pe nisip. „Suntem extrem de ingrijorati de ceea ce se intampla. Nu putem sa asiguram calitatea serviciilor atat timp cat nu avem plaja”, spune Becsenescu. „Ce interes au si de unde sa stie cei care vand fier vechi cum sa se ocupe de plaja?”, a intrebat acesta retoric.

Blue Flag pe cheltuiala hotelierilor

De aceeasi parere este si Angela Zahiu, directorul complexului Savoy Western Union. Aceasta a afirmat ca Savoy are plaja in administrare din 1983 si inca de atunci plaja este parcelata si ofera servicii de calitate, dar ca „la aceasta data plaja este golasa ca si in anii trecuti”. Plaja a fost inclusa in programul Blue Flag tocmai datorita eforturilor investitorilor privati. „La ora actuala, insa, turistii alearga bezmetici si intreaba de unde pot lua un pat pentru plaja”, a precizat aceasta. „Noi aducem turistul pentru ca vine la plaja. Putem sa avem hoteluri de sapte stele, nu pot sa-l impiedic sa mearga la plaja”, a mai spus Angela Zahiu.

Apel comun

Toate aceste probleme au fost redactate intr-un apel adresat autoritatilor centrale si locale, mediului de afaceri si clasei politice. Apelul este semnat de Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc, Federatia Litoralul Romanesc, Asociatia Patronala Mamaia, Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism, Patronatul ANAT, Regiunea Sud-Est, Camera de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta, Best Western-Savoy si Riu Fantasy Beach. In document se arata ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 19/2006 este „pornita pe un principiu gresit si nedrept fata de hotelierii care au investit pana in prezent in aceasta activitate. Noua reglementare, venita nedocumentat, tardiv si in mod nepregatit, a condus la situatia ca pana la aceasta data turistii sa nu poata beneficia de nici un fel de confort pe plaja, iar hotelierii sa fie obligati sa incheie contracte oneroase, impuse imoral, de catre operatorii care au „castigat” licitatiile, nemaiputand pune la dispozitie pachetul de servicii pentru care tour-operatorii straini au optat si au platit inca de anul trecut”.

Consecinte grave pe termen lung

Semnatarii apelului spun ca efectele acestei situatii sunt deteriorarea iremediabila a imaginii Romaniei ca destinatie turistica si diluarea accentuata a activitatii turistice de incoming si turism intern pe litoral, compromiterea totala a sezonului estival 2006, cu repercusiuni inevitabile pentru anii urmatori. Se cere revenirea la situatia din anul 2005, cel mai bun an pentru turismul romanesc, dupa cum recunostea si presedintele ANT, anul in care balanta comerciala in domeniu a fost excedentara, anul in care marii tour-operatori si-au intors fata catre Romania.
Pentru ca semnatarii apelului considera ca ANT nu dispune de parghiile administrative si organizatorice necesare, acestia considera ca singura modalitate pentru implementarea unor masuri eficiente este implicarea personala atat a presedintelui Romaniei, cat si a prim-ministrului.

Sa cada ordonanta

Concret, Dumitru Becsenescu spune ca, in aceasta saptamana, in Camera Deputatilor se dezbate proiectul de lege care aproba ordonanta Guvernului. „Ea a trecut de Senat neobsevata. Doamna Sulfina Barbu poate sa intervina pentru ca, asa cum ne-a reziliat noua unilateral contractele, fara sa avem vreo vina, se pot rezilia contractele operatorilor care, iata, nu au facut absolut nimic si suntem in plin sezon”, a conchis acesta.

Consortiu gata de actiune

Presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism – Regiunea Sud-Est, Corina Martin, spune ca s-au pus bazele unui consortiu care sa apere interesele litoralului romanesc. Astfel, scuzele invocate de guvernanti, ca nu exista o voce comuna cu care sa se discute problemele litoralului, ci aproape 700 de hotelieri, vor disparea. „Aproximativ 90% din turisti vin pe litoral prin intermediul agentiilor de turism”, spune Corina Martin. Desi acestea pot vinde la fel de bine pachete turistice in alte tari, exista la nivelul ANAT ambitia de a promova litoralul romanesc. Exista voci care spun ca, totusi, acesta mai are o sansa daca se iau masuri rapide si eficiente. In caz contrar, tot mai multi romani vor cauta soarele bulgaresc.

In numele clientilor

Corina Martin spune ca agentiile sunt obligate sa incheie un contract cu fiecare turist pentru orice serviciu turistic pe care il vand: „Prin acest contract, agentiile de turism isi asuma responsabilitati in fata clientului cu privire la serviciile comercializate. Eu trebuie sa ii garantez clientului tot ceea ce ii vand. In acest moment, agentiile nu mai au nici un fel de siguranta in ceea ce priveste comercializarea pachetelor turistice pe litoralul romanesc”. Presedintele ANAT – Regiunea Sud-Est a adaugat ca sprijina hotelierii de pe litoral, care se gasesc in imposibilitatea de a oferi un serviciu de calitate turistilor lor, care sunt si turistii agentiilor. „Suntem foarte ingrijorati de situatia creata in acest moment. Cerem o reactie ferma si urgenta din partea presedintelui Romaniei si a prim-ministrului”, a conchis Corina Martin. Declaratiile sale sunt cu atat mai importante cu cat ANAT reprezinta si vorbeste in numele clientilor sai.

Cele mai citite

Categoria Fugi d-acia

Ion Iliescu, fost președinte al României despre celebrul lui zâmbet: „Am un zâmbet de Dacie”. Source link

Disecția unui cadavru politic – Victor Ponta

În folclorul românesc există o expresie: „Mortul de la groapă nu se mai dezgroapă”. O expresie care nu-și are însă aplicativitate și în...

Categoria Fugi d-acia

Ion Iliescu, fost președinte al României despre celebrul lui zâmbet: „Am un zâmbet de Dacie”. Source link
Ultima oră
Pe aceeași temă