20.1 C
București
joi, 25 iulie 2024
AcasăSpecialSubfinantarea cronica si calitatea scazuta, probleme majore ale educatiei

Subfinantarea cronica si calitatea scazuta, probleme majore ale educatiei

Ieri, ministrul Educatiei si Cercetarii a inaintat Parlamentului Raportul anual asupra starii sistemului national de invatamant. Raportul evidentiaza clar cateva probleme cu care se confrunta domeniul educatie in Romania, unele dintre ele fiind, in nenumarate randuri, ridicate si de sindicatele din invatamant. O prima problema se refera la subfinantare, care deja s-a cronicizat si politicul pare total indiferent, daca se analizeaza strict procentele din PIB alocate invatamantului. In raport cu media europeana a finantarii educatiei – 5,22% din PIB, in tara noastra s-a perpetuat o subfinantare continua, de 4% din PIB, indiferent de guvernele care s-au perindat. Chiar si atunci cand s-au raportat sume peste 4%, pentru ca in acestea erau inglobate si garantiile nefolosite la credite externe si resursele proprii pe care le-ar fi putut obtine unitatile de invatamant, de regula supraevaluate, in realitate alocatia bugetara era mereu sub 4%. Daca ministrul Mircea Miclea considera ca fara o finantare de la buget de 5% invatamantul nu va mai putea face nici un pas inainte, sindicatele sunt mult mai categorice si solicita 6% din PIB, mai ales ca Romania viseaza la integrarea europeana.
Calitatea educatiei este o alta mare problema cu care se confrunta Romania, rezultatele la testele internationale (PISA, TIMSS, PIRLS) aratand clar ca suntem sub media europeana. Rezultatele sunt cu atat mai importante si trebuie luate in seama, mai ales ca ele nu vorbesc de rezultatele exceptionale ale olimpicilor romani – care tin pana la urma de valoarea individuala a elevilor respectivi, ci de modul de functionare a sistemului de invatamant per ansamblu. Este clar ca asigurarea calitatii in invatamant trebuie sa prinda si viata, deci sa se transpuna real in practica si nu sa ramana doar un simplu deziderat despre care sa se vorbeasca in diverse intalniri si mese rotunde. De remarcat este ca pentru prima data un astfel de raport se face in conformitate cu sistemele internationale (OECD, EUROSTAT), iar ministrul Educatiei si Cercetarii nu incearca sa ascunda tarele din sistem.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă