Criza economica a muscat puternic din piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata, aceasta scazand in primul trimestru cu 33,4% comparativ cu acelasi trimestru din 2008, se arata intr-un studiu GfK TEMAX Romania. Cele mai importante situatii de declin s-au inregistrat pentru echipamentele de birou si in sectorul foto, a caror scadere a depasit 40%. Romanii nu mai cumpara aragaze sau firigidere si prefera sa achizitioneze friteuzele si fierbatoare.
"Friteuzele si fierbatoarele au fost singurele categorii care nu au urmat tendinta generala. Categoriile de produse importante, precum aparatele pentru pregatirea alimentelor, fiarele de calcat si aspiratoarele au inregistrat o rezultate negative ceea ce a determinat scaderea intregului sector. Pe timp de criza, vanzatorii cu amanuntul incearca sa atraga consumatorii cu o gama larga de oferte financiare, promotii si reduceri de pret", se arata in comunicatul de presa emis de Gfk .
Piata globala de bunuri electrice monitorizata de catre GfK TEMAX a fost de 356 milioane de euro in primul trimestru al acestui an, cea mai mica valoare din ultimii doi ani. Declinul total de 33,4% comparativ cu acelasi trimestru al anului 2008 poate fi atribuit scaderii vanzarilor pe toate segmentele de piata.
Aparatura electrocasnica mica a fost categoria cea mai putin afectata in primul trimestru. Cu toate acestea, a coborat cu 16%, in timp ce telecomunicatiile au scazut cu 26,7%. Electrocasnicele mari, electronicele de larg consum si produsele IT au aratat scaderi mai accentuate, pierzand 35.9%, 34,4% si, respectiv, 34,3%. Sectorul foto (41,5%) si cel de echipamente de birou (44,9%) au intunecat si mai mult tabloul de ansamblu, vanzarile inregistrand scaderi semnificative.
Telecom: telefoanele Smart Phone echilibreaza efectul negativ asupra cererii
In primul trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 26,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Declinul vanzarilor telefoanelor mobile traditionale a fost compensat, in parte, de puternica performanta a telefoanelor smart phone, definite ca telefoane avansate cu un sistem de operare deschis si o interfata cu tastatura QWERTY si/sau touchscreen.
Electrocasnicele mari: segmentul incorporabilelor lupta impotriva tendintei pietei
Piata de aparatura electrocasnica mare a inregistrat cifre negative similare, descrescand cu 35,9% in aceasta perioada. A doua cea mai importanta piata dintre sectoarele monitorizate de catre GfK TEMAX – aparatura electrocasnica mare – se ridica la 66 milioane EURO in trimestrul intai.
Dinamica declinului vanzarilor este similara pentru toate grupele de produse din aceasta categorie; numai segmentul incorporabilelor a dat semne incurajatoare. Acest lucru se poate atribui, in principal, nu numai unui declin mai putin intens in ceea ce priveste cererea, cauzata de preferinta actuala a consumatorilor spre acest segment, dar si unei mai slabe deprecieri a pretului comparativ cu evolutia pe segmentul electrocasnicelor clasice, de sine statatoare.
Electronice: piata TV in declin
In primul trimestru al anului 2009, piata de electronice a totalizat 59 milioane de euro. Aceasta tendinta negativa, deja vizibila pentru toate categoriile de produse electronice monitorizate de GfK TEMAX in trimestrul 4 din 2008, a afectat si tabloul general in primul trimestru din 2009. Aceasta evolutie se traduce printr-o descrestere de 34,4% pe piata electronicelor, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
Aproximativ doua treimi din cheltuielile cu produsele electronice monitorizate in cadrul GfK TEMAX au fost folosite pentru achizitionarea de televizoare cu plasma si LCD. Incapabile de a sustine ritmul anterior de crestere, vanzarile de televizoare cu plasma si LCD au incetat sa genereze valoare adaugata pe piata si au inregistrat cote de crestere negative (de doua cifre), in primele 2 luni ale anului. in cadrul acestui segment, plasmele au avut de suferit in mod special.
IT: notebook-urile raman cu cerere in crestere
Sectorul IT din Romania a scazut cu 34,3% in primul trimestru din anul 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Acest declin s-a datorat, in parte, scaderii vanzarilor pentru categorii de produse cum sunt monitoarele si calculatoarele desktop. Notebook-urile au fost cel mai putin influentate de criza datorita cererii in crestere de laptopuri cu pret mic (notebook-uri de dimensiune mica si portabilitate ridicata). Astfel, notebook-urile au reusit sa isi pastreze evolutia buna si in conditiile dificile de piata.
Foto: scadere accentuata de preturi
La inceputul anului 2009 am fost martorii unei performante dezamagitoare pe piata foto. Cu vanzari totalizand 7 milioane de euro, piata a scazut cu 41,5% in comparatie cu perioada similara din 2008. Cea mai mare parte a vanzarilor din acest sector este generata de catre aparatele foto digitale compacte, unde cererea a scazut brusc si, insotita de un puternic declin al pretului, a dus la o descrestere valorica a vanzarilor cu aproximativ 40%. In plus, nu s-a inregistrat o schimbare semnificativa in preferinta consumatorilor pentru produse cu caracteristici mai bune.
In schimb, cererea de D-SLR a fost in declin, inregistrand totusi o evolutie pozitiva in primul trimestru. Cu toate acestea, luand in considerare si eroziunea pretului, acest segment a incetat sa genereze valoare adaugata pe piata foto. Efectul ultimelor evenimente in materie de curs valutar a influentat evolutia pretului, astfel incat scaderea in valoare in euro a fost mai pronuntata decat cea in lei.
Evolutia globala a acestui sector este, de asemenea, influentata de vanzarea in crestere a ramelor foto digitale. Desi prezinta un trend general pozitiv de crestere a vanzarilor, aceasta piata a fost totusi afectata de criza.
Echipamente de birou: tendinta negativa se accelereaza
Sectorul echipamentelor de birou a generat o valoare care se ridica la 14 milioane de euro in Q1 din 2009, ceea ce se traduce printr-o scadere puternica cu 44,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Tranzitia catre imprimantele multifunctionale, produse cu evolutie mai buna, nu a fost suficienta pentru a compensa declinul rapid al vanzarilor de imprimante. Concluzionand, sectorul echipamentelor de birou nu a reusit sa evite efectele crizei economice si financiare.