21.1 C
București
joi, 25 iulie 2024
AcasăSpecialStefan cel Mare la Muzeul de Istorie Roman

Stefan cel Mare la Muzeul de Istorie Roman

Putina lume stie ca, in sectia de arta medievala a Muzeului de Istorie din Roman troneaza nestingherit, uitat de lume, autenticul portret al lui Stefan cel Mare. Realizat in 1884 de catre bucovineanul Epaminonda Anibal Bucevschi, tabloul – pe langa valoarea unicat – mai are si o istorie cel putin fascinanta.
Comandat de episcopul de Roman, carturarul Melchisedec-Stefanescu, portretul executat de Bucevschi a fost realizat intocmai, dupa un facsimil din Evangheliarul de la Humor, manuscris in slavona, facut cadou in 1473 de insusi domnitorul Stefan cel Mare manastirii Humorului si descoperit, in 1881, de episcopul Melchisedec la mitropolia Cernauti. Se pare ca opozitia lui B.P. Hasdeu, in privinta autenticitatii chipului domnitorului, a fost infranta de raportul adresat Academiei de catre episcopul Melchisedec Stefanescu si, astfel, a fost realizat un portret laic al lui Stefan cel Mare. Aflat in custodia Episcopiei Romanului ani indelungati, soarta tabloului avea sa fie destul de zbuciumata o data cu terminarea celui de-al II-lea razboi mondial. Gasit de sotii Minodora si Vasile Ursachi -ultimul, reputat arheolog – in 1957 in grajdul primariei Roman, tabloul era intr-o stare deplorabila, cu panza impunsa de baionetele soldatilor sovietici. Sotii Ursachi, realizand valoarea operei lui Bucevschi, s-au ocupat de restaurarea si de intretinerea portretului. „Noi l-am luat din grajdurile primariei in 1957. Tabloul era rupt pe suprafete mari de panza si, in mai multe locuri, stratul de culoare era zdrobit complet. Arata atat de rau ca nu putea fi expus. Am luat legatura cu sectia de restaurare a Muzeului de Arta Nationala din Bucuresti si cu greu l-au acceptat, deoarece ei restaurau doar tablourile muzeului respectiv. Nici nu au stiut cum sa il evalueze”, ne-a declarat d-na Minodora Ursachi. Si ca sa nu se termine totul aici, in timpul calatoriei de la Bucuresti, masina care-l transporta a avut accident, dar tabloul a scapat ca prin minune, fara alte distrugeri. Portretul, in marime naturala, nu intruchipeaza deloc un Stefan incrancenat, cu privirea fulgeratoare si cu mana pe sabie, gata de batalie, cum ne-au obisnuit pana acum diferitele picturi ce-l infatiseaza pe domnitor; din contra, avem un Stefan cu un chip bland, cu o privire parca pierduta in destinul framantat al Moldovei. Intreaga fizionomie exprima cutezanta si demnitate, inspirand incredere si siguranta.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă