Şeful STS Cluj a declarat, miercuri, că a ştiut locul unde s-a prăbuşit avionul în Munţii Apuseni „aproape exact la ora 21.00”, în baza unor informaţii primite de la ROMATSA, relatează Mediafax.
Citeşte şi: Medicul Zamfir, audiat în cazul accidentului aviatic din Apuseni
Întrebat miercuri de jurnalişti, la finalul unei şedinţe de bilanţ a ISU Cluj, la ce oră a ştiut exact unde s-a prăbuşit avionul în Munţii Apuseni, Ioan Rus a spus că el, personal, a ştiut „aproape exact la ora 21.00”.
„Eu, personal, am ştiut aproape exact la cât a picat avionul la ora 21.00, pe baza unor informaţii primite de la ROMATSA, datorită unui avion care zbura de la Cluj spre Bucureşti deasupra locului incidentului”, a spus Rus.
Întrebat dacă a făcut tot ceea ce trebuia în seara accidentului aviatic, şeful STS Cluj a spus că, din punctul de vedere al instituţiei pe care o reprezintă, „într-un sistem de urgenţă nu se poate acţiona decât în baza unor proceduri foarte stricte”.
„Procedurile au fost respectate de la A la Z, fără niciun fel de problemă”, a precizat Rus.
Citeşte şi: Tragedia din Apuseni. Medicul Sorin Ianceu: Aura a fost conştientă timp de cinci ore
Întrebat, în continuare, dacă STS poate localiza un telefon mobil, Ioan Rus a precizat că instituţia pe care o reprezintă „nu localizează avioane, telefoane şi nici oameni”, ci pune la dispoziţia celor care sunt implicaţi în rezolvarea situaţiilor de urgenţă „date despre localizarea apelului care sunt primite de la operatorii de telefonie mobilă”.
„Aceste date sunt celula şi sectorul de pe care este înscris telefonul mobil”, a mai spus Ioan Rus.
De asemenea, întrebat cine ar fi putut să localizeze un telefon mobil, acesta a răspuns că nu ştie.
Ioan Rus a mai spus că îşi doreşte o anchetă şi „să se afle adevărul la ceea ce s-a întâmplat în seara tragicului eveniment”.
„Doresc să transmit condoleanţe familiilor îndoliate şi însănătoşire grabnică celor care sunt în spital. Îmi doresc din suflet ca în acest caz să se desfăşoare o anchetă şi să se afle adevărul la ceea ce s-a întâmplat în seara tragicului eveniment. Eu nu am niciun fel de versiune. Îmi doresc din suflet, personal, să se spună adevărul fără nici un fel de problemă, adevărul, şi nu dezinformări, nu minciuni, simplul adevăr, să se facă anchete de către instituţiile care trebuie să facă”, a spus Rus.
Întrebat cine a făcut dezinformările de care vorbea, şeful STS Cluj a afirmat că nici nu ştie şi nici nu poate să spună cine le-a făcut.
Un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, în 20 ianuarie, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba.
În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.
Toate cele cinci persoane rănite în accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi şi traumatisme, au fost internate la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Cluj-Napoca. În 21 ianuarie, medicul Radu Zamfir a fost externat de la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) din Cluj, ajungând în Capitală la bordul unui avion de linie.
Ulterior, medicul a susţinut o conferinţă de presă la Institutul Fundeni, el spunând că datorită lui Adrian Iovan sunt cinci oameni în viaţă, după ce aeronava a intrat în ceaţă, a pierdut înălţime, a pierdut un motor şi apoi „ne-am recules”.
Premierul Victor Ponta anunţa în 22 ianuarie că secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis şi va cere înlocuirea directorului general şi a directorului de operaţiuni ROMATSA, dar şi a şefului STS, pentru deficienţe inacceptabile în cazul accidentului din Cluj.
El preciza că solicitarea de schimbare a conducerii ROMATSA (Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian) va fi adresată, conform legii, Consiliului de Administraţie, iar cea de înlocuire a şefului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), Marcel Opriş, va fi înaintată în CSAT.
Ulterior, Ponta a semnat decizia de eliberare din funcţie a lui Chiper, iar directorii ROMATSA au demisionat.
Preşedintele Traian Băsescu a convocat o şedinţă a CSAT, duminică, urmare a solicitării a cinci membri ai Consiliului, pe ordinea de zi figurând raportul premierului privind accidentul aviatic din Cluj, precum şi raportului directorului STS pe tema intervenţiei, a informat, miercuri, Preşedinţia.