Exasperaลฃi – vezi, Doamne – de cerลetoria rฤsฤritean-europeanฤ pe care au ajuns sฤ o identifice cu un spirit naลฃional, un jurnalist audiovizual francez ลi figuranลฃii chemaลฃi sฤ îl acompanieze în studio – la noi meseria acestora din urmฤ are un nume cu conotaลฃii hilar-amare, cel de aplaudaci – s-au trezit vorbind despre „salutul românesc”. Prin acesta ei denumesc o mânฤ întinsฤ în semn de cerere de ajutor.
În general, solicitarea ajutorului nu descalificฤ pe nimeni în lumea civilizatฤ. Ea îl înduplecฤ pânฤ ลi pe masculul alfa din ceata lupilor, care, atunci când competitorul de pânฤ atunci se recunoaลte învins, întinzând grumazul în semn de supunere ลi de expunere la voinลฃa atotputernicฤ a celuilalt, îl cruลฃฤ mereu pe cel cu care pânฤ atunci se confruntase. Dacฤ pânฤ ลi în haitele de animale se manifestฤ un soi de „nobleลฃe sufleteascฤ”, ar fi cu atât mai mult de aลteptat aลa ceva din partea oamenilor. Las deoparte mitologia rฤdฤcinilor latine comune, a frฤลฃietฤลฃii de destin – inventatฤ de discipolii români din anii ’40 ai lui Jules Michelet ลi Edgar Quinet – dintre francezi ลi români, ca ลi jocurile politice care au fฤcut din Napoleon al III-lea un naล al României moderne. Dar spiritul care a animat epopeile cavalerismului, datorate lui Chrétien de Troyes, spiritul curtenesc al medievalitฤลฃii hexagonale ลi spiritualitatea creลtinฤ a Europei de Vest ar fi putut constitui fundamentele unei anumite bunฤvoinลฃe ลi temperanลฃe faลฃฤ de cerลetorie în general. Dacฤ nici asemenea argumente nu sunt de-ajuns, aล aminti cฤ trista îndeletnicire – însemnând o autodecฤdere din dreptul la reciprocitate ลi deci egalitate, prin asumarea posturii de victimฤ socialฤ ลi economicฤ – nu este practicatฤ de magnaลฃi ลi prinลฃi, ci de marginali sociali, dupฤ cum o atestฤ ลi faimosul episod al Curลฃii Miracolelor din romanul lui Victor Hugo despre Nôtre Dame.
Lumea este însฤ, prin natura ei, diversฤ ลi francezii nu fac excepลฃie de la aceastฤ regulฤ. Maimuลฃฤrind un întreg popor prin atribuirea calitฤลฃii de paria, nu vorbeลte atâta despre calitatea de ansamblu a acelui popor, cât despre limitele ลi precaritatea celor care injuriazฤ. Dacฤ Franลฃa ajunge sฤ îลi trateze companionii din Comunitatea Europeanฤ prin tifle ลi palme demonstrative peste propriul popou, asta spune ceva despre bunul ei gust la fel de mult ca despre cei maimuลฃฤriลฃi.
Spre a nu se lฤsa mai prejos în mitocฤnie ลi design etic, niลte bloggeri români aplaudaลฃi de un omolog al realizatorului de emisiuni televizate parizian, însฤ, de astฤ datฤ, de pe malurile Dâmboviลฃei, s-au trezit inventând un aลa-zis „salut francez”, în fapt, predarea cu mâinile înฤlลฃate deasupra capului în faลฃa armatelor hitleriste cu ลapte decade în urmฤ. În acest fel, românii s-au dovedit chiar mai grobieni ลi mai lipsiลฃi de civilitate decât teleaลtii francezi, cฤci, în timp ce aceลtia râdeau de niลte nevoiaลi, ai noลtri batjocoreau mândria naลฃionalฤ a învinลilor care, cel puลฃin, ลi-au spฤlat ruลinea prin Rezistenลฃฤ ลi prin armata lui De Gaulle. E clar pentru oricine cฤ de ambele pฤrลฃi s-au depฤลit limitele parodiei ลi s-a intrat pe un teren detestabil, mai cu seamฤ cฤ ai noลtri luptau, pe vremea predฤrilor cu pricina, în tabฤra lui Hitler. Or, asta nu e o mândrie nici mฤcar cu scuza cฤ se încerca reîntregirea României Mari înspre partea basarabeanฤ. Preลฃul plฤtit cu acel prilej – prin pierderea onoarei în pogromuri, deportฤri transnistrene ลi, mai ales, alianลฃฤ împotriva ruลilor cu cei care ne luaserฤ la Viena nordul Transilvaniei – nu ne face prin nimic glorioลi. Marea înfrângere francezฤ din al doilea rฤzboi mondial nu e, nici mฤcar retoric, pentru a face în ciudฤ unor cretinei, prilej de jubilaลฃie pentru români. Aลa cฤ lฤsaลฃi-o moale, fraลฃilor!