Vanzarile cu amanuntul din comertul romanesc ar putea creste, in perioada 2007-2017, cu 130%, la peste 72 de miliarde de euro, Romania fiind, alaturi de Bulgaria, una dintre pietele cu cel mai mare potential de crestere in domeniu, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta Deloitte, citat de Mediafax.
Studiul se intituleaza "De ce este sectorul de bunuri de consum si de retail din Europa Centrala atat de interesant" analizeaza, pe baza indicatorilor macroeconomici si datelor referitoare la piata de retail, modul in care ar putea evolua sectorul de vanzari cu amanuntul in regiune in urmatorii zece ani.
Valoarea pietei de retail in Romania a fost de 31,2 miliarde de euro in 2007, iar Deloitte estimeaza in urmatorii zece ani o crestere de 132%.
Cea mai rapida dezvoltare a sectorului de retail este estimata, insa, pentru Bulgaria, cu 139% fata de vanzarile totale inregistrate anul trecut, de 13,7 miliarde de euro.
"Bulgaria si Romania au cel mai ridicat potential de crestere in urmatoarea decada, cu estimari ale imbunatatirii indicatorilor din retail cu mai mult decat dublu fata de valorile actuale. Tarile Baltice au de asemenea previzionate dezvoltari importante, dar anvergura acestor piete este scazuta. Polonia, un gigant regional, ar putea asista la randul sau la un avans destul de mare, de 71% pentru urmatorii zece ani, dupa ce piata poloneza de retail a fost de 140 de miliarde de euro in 2007. Spre comparatie, valoarea medie estimata pentru cresterea pietei de retail in tarile UE este de doar 25%", se arata in studiu.
Analiza arata ca asteptarile privind evolutia Romaniei si Bulgariei sunt determinate de dimensiunile actuale reduse ale celor doua piete, fapt demonstrat de valoarea mica a vanzarilor pe locuitor. Astfel, vanzarile in retail din Romania reprezinta 31% din media celor 27 de state ale Uniunii Europene, cu 1.447 de euro pe locuitor in 2007, cel mai mic nivel din UE.
In schimb, vanzarile per capita din Bulgaria au fost anul trecut de 1.797 de euro, 39% din media UE, iar in Polonia indicatorul s-a situat la 3.674 de euro, 80% din media europeana, conform studiului.
"Romania si Bulgaria au, in prezent, cele mai importante investitii in retail din regiune, iar comertul modern se va dezvolta foarte rapid. Doar in Romania, in perioada 2007-2008 vor fi finalizate spatii comerciale care totalizeaza peste 750.000 de metri patrati, ceea ce reprezinta o crestere de 113% fata de dimensiunile actuale", se mai precizeaza in studiu.
In ce priveste comertul electronic, Romania este si in aceasta privinta printre ultimele tari din UE, doar 31% din populatie utilizand acest mediu. In schimb, accesul la aceasta forma de comert a crescut din 2000 pana in 2007 cu 775%, cel mai ridicat avans din UE. Potrivit datelor citate de Deloitte, doar 29% dintre romani au cumparat cel putin odata de pe Internet, fata de 66% dintre polonezi sau 32% dintre lituanieni.