Airbus a amanat anuntarea prevazuta pentru ieri a planului crucial de restructurare, motivul fiind lipsa consensului intre partenerii europeni privind repartizarea programului modelului long-curier A350, ceea ce ilustreaza dificultatile cronice ale grupului de a depasi rivalitatile franco-germane. Detronata de Boeing in 2006 ca numar de comenzi (20 numai de la Lufthansa), Airbus a incheiat anul in deficit, accentuat si de intarzierea A380, obligand compania-mama EADS sa solicite un plan de redresare pentru a da nastere unui "nou Airbus".
"Clivajele nationale" legate de repartizarea eforturilor intre diferitele situri Airbus, in special din Franta (4) si Germania (7), au determinat Consiliul de Administratie al EADS (compania-mama) sa intrerupa duminica seara discutiile asupra Power8, planul de restructurare a firmei aeronautice. Power8 prevede o vasta reorganizare industriala la nivel european si suspendarea locurilor de munca, in vederea reducerii costurilor cu doua miliarde de euro pana in 2010. Dezacordul franco-german a aparut in principal pe tema alegerii siturilor care vor participa la fabricarea panourilor si materialului compozit ale structurii viitorului A350.
Referindu-se la amanarea planului, ministrul german al economiei, Michael Glos, estima ca "este important ca tehnologiile de varf sa continue sa fie reprezentate in Germania", in timp ce omologul sau francez, Thierry Breton, a facut un apel "la ratiune", afirmand ca Power8 trebuie pus in actiune "cu echitate".
Iesind din rezerva sa obisnuita, presedintele Airbus, Louis Gallois, care lucreaza de patru luni la Power8, nu si-a ascuns iritarea, solicitand "gasirea imediat a unei solutii pentru surmontarea clivajelor nationale". Ieri, premierul francez Dominique de Villepin a confirmat ca este prevazuta reducerea a 10.000 de locuri de munca la Airbus, precizand ca "exista o dificultate suplimentara: este o intreprindere europeana, larg franco-germana. si trebuie gasita o repartizare echitabila intre parti".
Cele patru tari unde Airbus este prezenta, Franta, Germania, Marea Britanie si Spania, doresc fiecare sa fie implicate in proiectul A350 pentru a-si salva piata muncii. Dar Airbus intentioneaza sa regrupeze fabricarea aparatelor, traditional asamblate in mai multe locatii, in scopul productiei mai rapide si a limitarii costurilor la transport. Fabricarea A350 la Toulouse in schimbul producerii viitoarei generatii de A320 la Hamburg, scriu Les Echos si La Tribune.
Airbus se poate prabusi daca…
Presa germana acuza ieri puterile politice din Franta si Germania care blocheaza indispensabila restructurare a Airbus, apreciind amanarea Power8 drept o "rusine". Airbus are o problema politica ce trebuie solutionata politic, estima Die Welt, iar Suddeutsche Zeitung avertiza ca "Airbus se va prabusi daca francezii si germanii continua sa actioneze cum au facut-o pana in prezent".
Rusii, intrati pe usa din spate
Actionarii francez si german ai EADS detin fiecare cate 22,5 procente din capital, conglomerat in care a intrat si Rusia, care, printr-o manevra indirecta, detine in prezent 5% si o dorinta imperioasa de a se instala si in Consiliul de administratie.