Bucuresti-Baneasa, un aeroport de lumea a treia

» Aeroportul Baneasa se dovedeste tot mai incapabil sa faca fata numarului mare de calatori, care a crescut in ultimii patru ani de aproape opt ori.» Pasagerii care folosesc "aerogara" bucuresteana se plang de ...

Share

Razvan Chiruta 0 comentarii

22.08.2008 - 00:00

» Aeroportul Baneasa se dovedeste tot mai incapabil sa faca fata numarului mare de calatori, care a crescut in ultimii patru ani de aproape opt ori.

» Pasagerii care folosesc "aerogara" bucuresteana se plang de haosul cauzat de aglomeratie, de indolenta functionarilor sau de lipsa dotarilor banale.

» Directorul general, stefan Mladin, considera insa ca aeroportul este in acest moment la "un nivel decent" si spune ca lucrurile se vor imbunatati de anul viitor dupa finalizarea lucrarilor de la noul terminal.

"Aeroportul International Bucuresti- Baneasa" are toate ingredientele sa-ti strice inceputul de vacanta: aglomeratie, cozi, functionari indolenti, dotari proaste si mult, foarte mult timp pierdut aiurea. Gabriel Balan este unul dintre zecile de mii de romani care au folosit in aceasta vara serviciile aerogarii din nordul Capitalei. Bucuresteanul povesteste ca pe 28 iulie trebuia sa ia o cursa spre Lisabona. In acea zi a fost uimit de masa uriasa de oameni care astepta la gramada sa plece spre Lisabona, Larnaca, Madrid si alte destinatii. "Era o aglomeratie cumplita si nu stiai la ce ghiseu trebuie sa te asezi la coada pentru predarea bagajelor si verificarea biletelor de avion. In cele din urma, o functionara de la compania care opera zborul nostru a afisat o placuta pe care scria "Lisabona". S-a produs o imbulzeala si din gramada de oameni, au iesit cei care mergeau in cursa respectiva. Am stat la rand peste 45 de minute. La un moment dat, a aparut o batrana care s-a bagat in fata si a inceput sa planga ca trebuie sa se urce in cursa de Madrid. Era foarte tarziu, pasagerii respectivului avion trecusera si de politia de frontiera si probabil erau la imbarcare. In loc sa o ajute pe necajita, functionara de la ghiseu a mustrulit-o zdravan pentru intarziere si a trimis-o spre portile de imbarcare. "Daca va mai primeste in avion bine, daca nu, asta e!", i-a spus cu cinism angajata companiei low-cost. Nici dupa ce am facut check-in-ul nu am scapat de aglomeratie. La punctul de verificare a pasapoartelor am dat peste o noua coada, alta imbulzeala. Desi era multa lume, doar un singur ghiseu era deschis. Culmea era ca randul nu se misca deloc din cauza unor pasageri care aveau probleme cu pasapoartele. Respectivii se certau cu politistii de frontiera, in timp ce noi asteptam ca prostii sa-si rezolve ei situatia. Practic, timp de 20 de minute coada a stat nemiscata. La un moment dat a aparut un civil cu ecuson, cred ca era angajat al aeroportului, care a inceput sa strige disperat: "Care sunteti pentru cursa de Larnaca, veniti pe aici", si le-a deschis alora un nou culoar. Graba era justificata de faptul ca avionul respectiv trebuia sa plece, dar pasagerii erau inca prinsi la coada. Ce pot sa spun? Asemenea conditii nu am intalnit pe nici un aeroport, pe unde am mai fost, nici macar in tari considerate de lumea a treia. In sala de asteptare am vazut gandaci de bucatarie care treceau nestingheriti printre oameni", povesteste Gabriel Balan.

"Ghiseele sunt putine"
Am discutat si cu alti pasageri despre serviciile oferite de Aeroportul International Bucuresti Baneasa (BBIA). Opiniile le sunt impartite. Cei care calatoresc des sunt in general nemultumiti, cei care ajung prima data aici sunt uimiti de vechimea cladirii, dar nu se arata prea deranjati. "Cred ca numele cel mai potrivit pentru aeroportul din Baneasa este, de fapt, «aerogara». Mi se pare, de fiecare data cand ajung acolo, ca o statie de tren un pic mai evoluata. La imbarcare, trebuie sa intreb de doua ori pe oamenii care stau la coada daca acolo este randul pentru Bruxelles, pentru ca nu scrie nicaieri. La sosire, trebuie sa-ti dezvolti o intreaga strategie pentru a nu astepta la controlul pasapoartelor mai mult de 20 de minute – ghiseele sunt putine si randul se misca anevoios", ne-a explicat Madalina Avasilcai, din Iasi.
"Daca e trafic normal, e bine. Altfel, spatiul e foarte mic, e caldura mare. si am inteles ca o sa creasca numarul de curse. Acum aeroportul face fata cu greu. Cred ca in viitor va fi tot mai rau. Nu corespunde conditiilor moderne, asta e clar. Nu mai e de actualitate", este opinia unui alt pasager. Conti, un cetatean italian care a sosit pentru prima data in Romania, zambeste cand il intrebam ce parere are despre acest aeroport. "Nu e neaparat rau, dar se poate si mai bine".


Alti pasageri au descoperit si puncte pozitive. "Un lucru pe care il apreciez foarte mult este ca Aeroportul Baneasa pune la dispozitie internet wireless gratuit", afirma tot Madalina Avasilcai. "Pentru mine e bun, ca e mai ieftin. Daca am o intarziere de jumatate de ora, nu ma intereseaza", e concluzia lui Vasile Paraschiv.

Peste 20 milioane euro, cifra de afaceri
Directorul general al Aeroportului International Bucuresti Baneasa, stefan Mladin, recunoaste ca situatia este dificila, ba chiar spune ca se asteapta la o crestere a numarului de curse si, implicit, de calatori. "In ultimii 4 ani, traficul pe aeroport a cunoscut o crestere semnificativa, depasindu-se previziunile strategice referitoare la dezvoltarea si modernizarea aeroportului. In perioada 2004–2007, numarul pasagerilor a crescut cu 812%, transportul de marfa cu 221%, iar numarul de miscari aeronave cu 269%", dupa cum ne-a explicat conducerea aeroportului. Mai mult, cifra de afaceri pentru anul in curs, estimata initial la 20 de milioane de euro, va fi depasita. In aceste conditii, stefan Mladin se apara si afirma ca face eforturi considerabile sa pastreze activitatea "la un nivel decent".


Singura posibilitate pentru rezolvarea aglomeratiei este, in viziunea sa, construirea unui nou terminal. "La cum creste traficul aerian, in curand Bucurestiul va avea nevoie de o a treia aerogara. Pana atunci, la Baneasa, in cursul acestui an vor demara lucrarile de constructie la un nou terminal de pasageri, care va fi dedicat plecarilor externe", a precizat stefan Mladin. Teoretic, acest terminal va avea 5.000 de metri patrati si o noua parcare pentru masini.


Desigur, precizarea "in cursul acestui an" e relativa, avand in vedere ca deja e finalul lui august. Pe de alta parte, dupa cum spune conducerea aeroportului, actuala cladire nu se poate modifica, deoarece este monument istoric: "Cladirea aerogarii a fost data in exploatare in anul 1952. Datorita formei sale speciale (corp central rotund si 3 corpuri adiacente dispuse la 120 grade), care imita o elice de avion cu 3 pale, aerogara face parte din categoria cladirilor cu valoare arhitecturala deosebita, asupra carora nu se pot face interventii majore".


Sperante doar pentru anul... 2020
In ceea ce priveste afisajul deficitar de pe BBIA, stefan Mladin sustine ca deocamdata nu se vor aduce imbunatatiri. "Avand in vedere ca in curand vor demara lucrarile la un nou terminal de pasageri care va fi dotat cu sisteme moderne de afisaj, o noua investitie la birourile actuale de chek-in nu se justifica".
In fine, directorul admite ca aerogara are o problema cu insectele, dar sustine ca nu poate sa faca mai mult. "Dezinsectia se face in fiecare noapte, dupa ce pleaca toti pasagerii. Din pacate, este greu de evitat in totalitate prezenta unei specii de gandaci zburatori de camp care patrund noaptea in incinta aerogarii prin zonele de acces sau prin spatiile lasate deschise pentru aerisire", a precizat stefan Mladin.
Totusi, directorul este optimist pentru anul viitor. "Speram ca la reluarea programului de vara in 2009, noul terminal sa fie dat in exploatare". Totusi, lucrarile de modernizare sunt programate sa se finalizeze in totalitate abia in 2020.

» Nu se desfiinteaza

De-a lungul anilor, au circulat zvonuri ca Aeroportul International Baneasa ar putea fi desfiintat pentru a face loc unor proiecte imobiliare. Chiar si premierul
Calin Popescu Tariceanu declarase ca acest aeroport nu mai poate functiona pentru
mult timp deoarece este inconjurat de zone locuite. Directorul stefan Mladin, afirma ca nu se pune problema unei inchideri:
"In ciuda zvonurilor, aeroportul continua sa realizeze programul
de dezvoltare. Pana in prezent, conducerea aeroportului nu a luat cunostinta de vreo strategie imobiliara sau de alta natura care sa puna in discutie viitorul Aeroportului Bucuresti Baneasa – Aurel Vlaicu".

» Al treilea aeroport

O noua aerogara va fi totusi construita in sudul Bucuresti, potrivit unui anunt al Guvernului Tariceanu, facut saptamana aceasta.
"Guvernul a luat aceasta hotarare pentru a veni in intampinarea nevoilor pe care le are Capitala, oras aflat in plina dezvoltare. Acest fapt se manifesta inclusiv prin cresterea considerabila a traficului de pasageri inregistrat pe cele doua aeroporturi deja existente", a declarat acum doua zile Camelia Spataru, purtatorul de cuvant al Executivului.

» Comunicare proasta pe aeroportul Baneasa

O problema majora pe Aeroportul Baneasa este lipsa de comunicare intre conducerea institutiei, companiile aeriene si pasageri. De multe ori, in cazul unor defectiuni ale avioanelor sau intarzieri neprevazute, acestia din urma nu sunt instiintati si asteapta ore intregi in aerogara fara ca macar sa stie ce se intampla. Un caz similar a avut loc pe 17 iunie anul acesta, cand o aeronava ce trebuia sa vina de la Roma nu a mai sosit din cauza unor probleme tehnice. "Nu ne-au spus nimic, am aflat din om in om ca s-a defectat, ne-au tot amanat, ne-au spus sa nu plecam acasa. (...) Trebuia sa ajung de urgenta, acolo sunt asteptata, cu copiii dupa mine", s-a plans un pasager postului Realitatea TV, care a relatat despre incident. De asemenea, presa a prezentat haosul creat in perioada sarbatorilor de iarna din 2007 de aglomeratia din aeroport si intarzierea curselor.


Directorul Aeroportului International Bucuresti-Baneasa, Stefan Mladin, sustine ca de vina pentru aceste situatii sunt doar companiile aeriene low-cost. "Din cauza acestora, are de suferit imaginea noastra. De cele mai multe ori nu tine de noi, ci de felul cum lucreaza companiile. De multe ori, nu respecta ordinea la imbarcare, din dorinta ca propriii pasageri sa intre mai repede la avioane", a precizat stefan Mladin. Acesta ne-a explicat ca abia dupa terminarea sezonului de vacante "zborurile vor fi planificate la intervale mai mari de timp intre ele, evitandu-se astfel suprapunera curselor si, implicit, aglomeratia in anumite intervale de timp".
Companiile aeriene low-cost nu sunt, intr-adevar, prea interesate de comunicarea cu propriii pasageri. Am constat acest lucru incercand sa aflam punctele de vedere ale unor companii low- cost referitoare la nemultumirile clientilor legate de servicile aeroportului. "Compania Wizz Air nu comenteaza pe marginea intrebarilor adresate de dumneavoastra", ne-a raspuns Iulia Goaga din partea acestei societati. La randul lor, reprezentantii Blue Air au evitat orice fel de raspuns.

Citește totul despre:

Comentarii