"Tomis Yacht 2005" - intre lux si birocratie

Zeci de iahturi, salupe de viteza si barci gonflabile pot fi admirate in aceste zile in Portul Turistic Tomis din Constanta. Pana pe 27 iunie, aici se desfasoara cea de-a XI-a editie a targului "Tomis Yacht 2005", eveniment organizat de Camera de ...

Share

Cristian Hagi 0 comentarii

24.06.2005 - 00:00
Zeci de iahturi, salupe de viteza si barci gonflabile pot fi admirate in aceste zile in Portul Turistic Tomis din Constanta. Pana pe 27 iunie, aici se desfasoara cea de-a XI-a editie a targului "Tomis Yacht 2005", eveniment organizat de Camera de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta. Presedintele institutiei, Mihai Daraban, spune ca la actuala editie expun 32 de firme, pe o suprafata totala de 3.700 de metri patrati. "Suprafata a crescut peste asteptari, cu 48%, iar ponderea participantilor care produc si comercializeaza ambarcatiuni s-a majorat de la 30% la 40%.
Ca si in alti ani, peste 50% din expozanti au participat si la editiile anterioare", subliniind traditia evenimentului. Acum sunt prezente firme din intreaga tara, care ofera barci din fibra de sticla sau barci gonflabile din cauciuc, ambarcatiuni cu rame si vele, motoare de barci, articole pentru pescuit sportiv, vanatoare, camping, remorci pentru transportul ski-jet-urilor, veste de salvare, saltele de plaja, costume de scafandru, remorci specializate, franghii si parame, echipamente de comunicatii.

Pentru toate buzunarele

O barca obisnuita costa 1.500 de euro, in timp ce iahturile ajung pana la 200.000 de euro. Cumparatorii nu lipsesc. Robert Ambrozie, reprezentantul de vanzari al celei mai importante firme constantene de profil, "Neptun Yacht Romania", spune ca deja a fost contractata vanzarea unui model de Bavaria 29, ambarcatiune care costa 113.063 euro fara taxe. Pentru a veni in sprijinul clientilor, toate produsele firmei pot fi achizitionate si in rate. Mai mult, in timpul targului, societatea acorda importante reduceri de pret. La comanda, se pot aduce ambarcatiuni de pana la 7 milioane de euro, dotate cu marmura de Valencia, mobilier din cires, cada jacuzzi cu hidromasaj si semineuri. Special pentru acest targ, reprezentantii "Neptun Yacht Romania" au adus ambarcatiuni din Polonia, Germania, Italia si Statele Unite ale Americii. La "Tomis Yacht 2005" se mai pot gasi barci gonflabile de 20 de milioane de lei, ski-jet-uri cuprinse intre 7.000 si 17.000 de euro, remorci de transport, de la minimum 32 de milioane de lei, hidrobiciclete electrice, la pretul de 1.300 de euro fara TVA, dar si accesorii, cum ar fi veste de salvare, baloane de acostaj, manusi de iahting, binocluri sau chiar trabucuri si ATV-uri. Firme specializate expun si echipamente de navigatie si comunicatii, atat pentru nave comerciale, cat si pentru industria de "leisure boat". "Tendinta in acest domeniu este de a comercializa aparate functionale", spune Laurentiu Ion, director comercial. Un astfel de dispozitiv, care include un radar pentru pesti ("fish finder") cu alarma, un sistem de navigatie, o sonda eco, de scanare a adancimii si a fundului apei, si un GPS costa 1.300 de euro, fara TVA.

Piedici birocratice

Lucrurile par sa se miste bine, spun specialistii din domeniu, dar preturile sunt inca foarte mari, pentru ca nu avem o piata dezvoltata. "Aceleasi produse pot fi cumparate din Turcia cu 30% sau 40% mai ieftin, dar acolo santierele navale sunt pline", spune Laurentiu Ion. Pentru dezvoltarea domeniului, Romania are nevoie de cat mai multe porturi maritime. Doua se vor construi la Giurgiu si Tulcea, din bani europeni. Mai este nevoie si de o simplificare a procedurilor vamale. Un simplu dispozitiv de comunicatii ajunge intr-o zi la granita Romaniei, dar ramane acolo doua saptamani, din cauza operatiunilor birocratice si a numeroaselor agentii guvernamentale implicate in proces. Daca aceste probleme nu vor fi rezolvate, litoralul romanesc al Marii Negre nu va semana niciodata cu marea de catarge care se poate vedea oriunde pe coasta Mediteranei.

Citește totul despre:

Comentarii