5.2 C
Bucharest
Friday, 1 December 2023
HomeSpecialReparatii chinuite la podurile din Neamt

Reparatii chinuite la podurile din Neamt

Doua poduri din judetul Neamt, construite in perioada interbelica, se afla in reparatii capitale de mai mult de un an, lucrarile finantate de Consiliul Judetean trenand de la un termen la altul. Unul dintre poduri, cel de peste raul Bistrita de la Roznov, este inchis circulatiei din luna iulie 2005, afectand legatura cu lumea pentru o populatie de circa 40.000 de locuitori din comunele aflate pe malul drept al Bistritei. Cel mai recent termen de finalizare a reparatiilor capitale a fost 15 octombrie, dar nici acesta nu a fost respectat. Totusi, conform vicepresedintelui Consiliului Judetean, Dumitru Badea, termenul din contract este 30 decembrie, celelalte termene fiind intelegeri verbale. Afacerea de circa 30 de miliarde de lei a repararii podului de la Roznov a fost adjudecata de Socin SA, in detrimentul firmei specializate a Consiliului Judetean, Drupo SA, care nici ea nu este dotata corespunzator si se afla intr-o situatie financiara delicata. Pentru ca varianta ocolitoare insemna un plus de circa 40 de kilometri, Socin SA a construit un pod auxiliar, contra unei sume de aproximativ un miliard de lei, pod proiectat insa dupa ureche si pentru bani putini, luandu-se in calcul un debit al Bistritei de cel mult 22 metri cubi pe secunda. Carpeala s-a dovedit lipsita de profesionalism cand, inevitabil, debitul Bistritei a crescut pana la aproape 300 de metri pe secunda si a luat cu totul podul auxiliar, care a functionat numai in perioada octombrie 2005-iulie 2006. Au urmat o noua afectare a circulatiei locuitorilor din dreapta Bistritei si noi fonduri duse pe apa sambetei. In locul podului auxiliar, la sfarsitul lunii iulie, a fost construit, de militari din Braila, un pod din pontoane. Pentru acesta, Consiliul Judetean Neamt a platit deja 2,2 miliarde de lei, dar intelegerea a expirat pe 15 octombrie, cand trebuia sa fie gata podul mare, pentru prelungirea termenului urmand sa fie alocati alti bani. In timpul efectuarii reparatiilor capitale la podul interbelic de la Roznov au aparut noi probleme. La culeea dinspre localitatea Chintinici a fost constatata aparitia unei noi fisuri. Pentru remedierea situatiei, Consiliului Judetean a alocat noi fonduri, astfel incat costurile finale, doar pentru reparatii, totalizeaza aproximativ 30 miliarde de lei.
Cheltuiala cu podul de la Tupilati de peste raul Moldova este mai mica, de 13 miliarde de lei, dar pretul mic oferit de societatea Consiliului Judetean, Drupo SA, a fost obtinut in detrimentul calitatii lucrarilor. Un exemplu al calitatii ieftine este materialul folosit la imbinarile dintre tronsoane, asa-numitele rosturi. Termenul de finalizare a reparatiilor la acest pod este sfarsitul lunii octombrie si pare posibil de atins. Desi pe acesta nu a fost inchisa decat circulatia vehiculelor de mare tonaj, bugetul comunei Tupilati a fost afectat prin scaderea incasarilor din cel mai mare targ al Moldovei, dupa cum a declarat primarul Petru Gherghel. Dar, pe langa acestea, alte 50 de poduri asteapta sa fie expertizate, pentru a se constata gradul de uzura si a se decide lucrarile ce se impun, in functie de posibilitatile financiare.

Cele mai citite

Geoană, mesaj de Ziua Națională

După ce Moldova şi Ţara Românească au devenit o singură ţară, sentimentul unităţii a crescut şi toate teritoriile locuite de români au început să...

A început parada militară de Ziua Națională în Capitală. LIVE VIDEO

Parada militară organizată la Bucureşti cu ocazia Zilei Naţionale a României a început vineri în Piaţa Arcului de Triumf, edificiu emblematic al Capitalei, inaugurat...

Mesajul lui Ciolacu de Ziua Națională

Mesajul de unitate al Zilei Naţionale ar trebui să fie prezent în orice acţiune a cetăţenilor, societăţii civile, mediului de afaceri, reprezentanţilor statului sau...
Ultima oră
Pe aceeași temă