Validarea plăţii sau verificarea acesteia de către controlorii RATB duce uneori la dublarea preţului unei călătorii.
Erorile de sistem ale cititoarelor de carduri instalate pe mijloacele de transport în comun din Bucureşti duc la suprataxarea călătoriilor. „Aveam un cont cu 30 de lei pentru plata călătoriilor. După ce am fost verificat de şase ori, de fiecare dată plătisem călătoria, am constatat că în cont mai erau doar 15 lei”, ne scrie un cititor. Preţul unei călătorii cu autobuzul în Capitală este de 1,3 lei, deci şase călătorii ar fi costat 7,8 lei. Diferenţa până la 15 lei reprezintă aproape exact taxarea altor şase călătorii.
Amintim că, după cum am scris în materialul nostru „Culisele eliminării biletelor de hârtie ale RATB”, compania care a instalat cititoarele, dar care a lucrat şi cu BCR pentru lansarea cardului Zâmbet este UTI. Menţionăm, de asemenea, că orice altă bancă va dori de acum încolo să lanseze un card cu ajutorul căruia să poată fi achitate direct călătoriile cu mijloacele de transport în comun va trebui să achiziţioneze o interfaţă de conectare de la aceeaşi companie.
Din contractele câştigate în urma unor licitaţii internaţionale organizate de RATB, UTI a încasat milioane de euro. Pe termen lung, compania deţinută majoritar de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu are posibilitatea de a mai încasa alte milioane dacă şi alte bănci, în afară de BCR şi BRD (al cărei card nu este încă activ), se decid să încheie parteneriate cu regia de transport.
Verificările confirmă situaţia
De altfel, reporterul Rl a verificat la faţa locului situaţia, cu ajutorul unui card Zâmbet emis de RATB în parteneriat cu BCR şi a constatat că, deşi nu este o regulă, acest fenomen se întâmplă. Astfel, după ce am încărcat contul cu 30 de lei şi am efectuat 20 de validări, fiind verificaţi de 10 ori, am constatat că pe card nu mai era nici un leu. Aceasta înseamnă fie că în cel puţin trei dintre validări automatul a taxat două călătorii în loc de una, fie că în trei dintre verificări controlorii au mai taxat încă o călătorie. Abordat de Rl, unul dintre controlori a mărturisit că, cel puţin în cazul cardurilor bancare, fenomenul este unul destul de frecvent.
RATB: „Li se pare”; UTI: „Nu comentăm”
Întrebaţi de Rl despre suprataxarea accidentală a călătorilor, reprezentanţii RATB au recunoscut că au primit mai multe sesizări în acest sens. „Noi (n.r. – serviciul relaţii publice) trimitem sesizările către biroul comercial. Ei verifică exact situaţia plăţilor şi vă pot spune că oamenii mai şi uită că au efectuat anumite validări. Li se pare, poate din cauza aglomeraţiei sau poate din alte motive”, spune Brânduşa Raeceanu, şeful Serviciului Relaţii Publice al regiei. La insistenţele noastre, reprezentanţii RATB au mărturisit că „Nu pot spune că tuturor li se pare. Mai sunt şi erori, dar oricum serviciul comercial le rezolvă”.
Menţionăm că RATB a exclus din start posibilitatea ca suprataxarea să se producă din cauza verificărilor făcute de controlori, acceptând doar ipoteza unor erori ale aparatelor de validare a cardurilor. Oficialii UTI afirmă că „emiterea titlurilor de transport este realizată exclusiv de operatorul de transport RATB. UTI nu are nici o implicare în emiterea titlurilor de transport”. În plus, UTI afirmă că „decizia celor două mari bănci (BCR şi BRD – n.r.) de a achiziţiona aplicaţia de la UTI este dovada că softul dezvoltat pe baza competenţelor interne este unul competitiv”.