Două „bijuterii” ale muzicii clasice, care sunt apreciate de orice ascultător mai mult sau mai puţin avizat – „Imperialul”, Concertul nr. 5 în mi bemol major pentru pian şi orchestră al lui Beethoven şi „Bolero”-ul lui Ravel –, sunt reunite într-un concert-eveniment la Sala Radio.
Vineri, 16 mai, la ora 19.00, veţi asculta cele două „hit-uri” ale repertoriului simfonic, în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio şi sub bagheta dirijorului francez Sebastien Rouland, apreciat pe scene din multe oraşe europene, ca Paris, Marsilia, Strasbourg, Lyon, Berlin sau Ciudad de México, fiind un “mesager” al repertoriului francez, de la Rameau şi Poulenc la Offenbach sau Massenet. Veţi aplauda „Imperialul” lui Beethoven în interpretarea pianistei Dana Borşan, solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio, ce a susţinut concerte şi recitaluri peste tot în lume.
Creaţii intrate în legendă
Istoria „Imperialului” lui Beethoven, cel de-al cincilea şi ultimul său concert pentru pian, este una inedită. Marele compozitor şi-a aşternut notele pe portativ la Viena, în 1809, când oraşul era sub asediul armatelor lui Napoleon, fapt pentru care Beethoven, adăpostit în pivniţa fratelui său, a compus cu perne la ureche pentru a nu fi deranjat de zgomotul bombardamentelor. Denumirea de „Imperialul”, neatribuită lucrării de compozitorul însuşi, se pare că este datorată atât tonalităţii impunătoare a partiturii, cât şi legăturii sale cu perioada atacurilor napoleoniene.
Celebrul „Bolero” al lui Ravel, lucrare ingenioasă concepută în jurul unei singure teme muzicale reluate obsesiv prin „acumularea” treptată a instrumentelor muzicale incluse în partitură, a fost utilizat în pelicule cinematografice, spectacole de teatru sau balet şi a dat chiar denumirea unor filme. Iniţial, compoziţia a fost o comandă a dansatoarei şi actriţei de origine rusă Ida Rubinstein, astăzi piesa fiind cântată atât în săli de concerte, cât şi în versiune coregrafiată, în săli de spectacol. Veţi asculta, de asemenea, încă o compoziţie a lui Ravel de inspiraţie iberică: „Rapsodia spaniolă”.
Dirijorul Sébastien Rouland a fost invitat al Operelor din Lucerna, Marsilia, Saint-Ètienne, Wiesbaden, păşind şi pe scena Operei Comice din Paris. Între anii 2004 și 2008 a fost de asemenea dirijor permanent invitat la Théâtre du Châtelet din Paris, Opera Angers din Nantes, Opera Naţională din Lyon, Opera Naţională din Strasbourg, Opera Comică din Berlin, Opera din Leipzig, Opera din Mexic. Proiectele sale viitoare includ punerea în scenă a operelor Cenuşăreasa (Mexic), Werther (Opera din Essen) şi Alceste (Opera Naţională din Paris). Sébastien Rouland a abordat şi repertoriul simfonic colaborând cu Orchestra Filarmonicii din Brno, Orchestra Filarmonicii din Iaşi, Orchestra Radio din Norvegia, Camerata Zürich, Orchestra din Nürnberg, Orchestra Filarmonicii din Essen şi altele.