Cu greu am putea gasi vreun gen artistic care sa poata "da seama despre curgerea timpului”, pe de o parte, despre treptele si motivele redefinirii, pe de alta, mai adecvat decat fotografia.
De ce anume imaginea unui lucru sau fapt se transforma? Se modifica ea sau devenim noi? Ce este aceasta declaratie artistica congruenta cu cliseul poetic "clipa ramai, esti atat de frumoasa”? Toata aceasta aura de intrebari face de fiecare data interesant privitul unei "incremeniri”.
De aici, observatii oarecum mai de substanta: subiectul fotografiei poate fi mai important decat obiectul observatiei in sine, acesta din urma poate "anula” perspectiva "vanatorului de imagini”; fotografia poate fi "incarcata” fie ca document, fie ca monument; "instantaneul prins” poate depasi, adeseori, ideea de simpla etica a alegerii cadrului sau subiectului, pentru a fi "imbunatatit” prin lucru de rafinament, ceea ce adauga culoare, dar si coloratura fondului transmis etc.
Pe scurt, nu intotdeauna fotografia este opera de arta, insa doar arareori ea este simplu mesaj.
De toate aceste date Ð dar si de multe altele Ð realizarea unei expozitii foto trebuie sa tina cont la modul cultural si aplicat: e de dorit ca orice vizitator sa "inspire” cat mai multe din efluviile unei "instante captate”, chiar daca subtilitatile acesteia abia vor fi sesizate de ochiul bine antrenat al cunoscatorului, fie el critic sau fotograf. Sa mai amintim ca postmodernismul isi propune, cu multa si buna insistenta, ca artele sa ajunga un fel de limbaj universal accesibil fiecaruia Ð de vreme ce traim intr-o era cotropita de imagistic si vizual, ar parea firesc ca barem codurile elementare ale acestei arte (atat de) populare sa poate fi transmise clar si eficient prin propuneri expozitionale poate la fel de clare si eficiente.
Conducerea Institutului de Arta Moderna din Valencia (IVAM) a propus MNAC o expozitie desigur dificila, caci, in "subsolul” ei, tematica propusa era mai putin convenabila politicii enuntate a MNAC Ð a deveni o "uzina” care sa promoveze accesibilitatea individului la cultura vizuala, a milita pentru "arta in mase”, deziderat perfect stabilit, dar greu de pus in practica. La vernisaj s-a incercat mai intai, de catre realizatori, un "mic speech de apropiere” Ð decent ca intentie, doar ca sala era coplesita de prezente specializate si superspecializate Ð, profesorii si personalitatile din lumea artei fiind prea lesne de recunoscut… De altfel, discursul directorului general al MNAC, Mihai Oroveanu, magnific, echilibrat si cu acrosuri remarcabile in zona istoriei si a istoriei artei, nu se putea adresa unei altfel de audiente. Dl Josep Monzo, curatorul expozitiei, a incercat sa revina la "pragul democratic” printr-un mic discurs de o extrema simplitate, aproape clasic, cu evident accent pe facilitarea cunoasterii artei fotografice, insa secondarea lui de catre Iosif Kiraly nu a reusit sa fie la fel de concis-articulata. Cat despre expozitie (la care se ajunge in continuare, dupa cum stiti, cu ausweissul in mana si doar depasind barierele controalelor), ea s-a straduit sa para la fel de teoretic accesibila pe cat a fost abordabila geografic – in marele hol de la intrare, la indemana tuturor… Parelnicie, totusi: superbele "trofee expuse”, din care nu ne putem abtine sa nu numim „Patru raniti (unul nobil) cu un observator” (John Baldessari, 1989), „Bucata de sarma” (Laszlo-Moholy Nagy, 1928) sau „Disparand usor” (Henry Peach Robinson, 1858!), sunt probe de un rafinament estetic imposibil de intuit, macar, daca nu ai "in spate” o foarte buna cunoastere a istoriilor artei sau minimul discurs edificator al specialistilor MNAC. Altminteri, e cat se poate de binevenit sa-ti doresti sa fii o institutie democratica si sa stabilesti chiar un program coerent in acest sens, sa poti avea acces la resurse si colaborari exceptionale – fara umilinta reala a cunoscatorilor de a "traduce” respectiva intentie in fapt cu adevarat accesibil (si) "gustului public”, ne condamnam sa ramanem "intru elitele noastre”, amin…
Experimente fotografice din colectia IVAM
13 aprilie-21 mai
Curator Josep Vicent Monzo
Expozitie gazduita de MNAC