» Anul 2008 a debutat cu fenomene meteorologice nefaste pentru operatorii portuari.
» Desi nu au fost cuantificate inca, pagubele sunt de ordinul sutelor de mii de euro.
Activitatea operatorilor din portul Constanta este aproape blocata, de mai bine de doua zile, din cauza cetei. Nici o nava nu mai intra sau iese din dane, iar la cele cateva aflate la cheu se mai poate opera, in functie de marfa. "Practic, operam numai marfurile care vin pe sosea", a precizat Petrica Valcu, directorul Socep. si aici sunt insa destule probleme, din cauza drumurilor de acces in port, care au fost acoperite multe zile de un strat gros de zapada si gheata. Chiar saptamana trecuta cateva TIR-uri au derapat si au blocat intrarea la una dintre portile de acces. Petrica Valcu a precizat ca nu se cunosc cu exactitate pierderile suferite de catre operatori, dar acestea sunt cu siguranta foarte insemnate, pentru ca, in ciuda blocajului, cheltuielile nu s-au oprit nici o clipa. "N-am mai avut insa niciodata o ceata atat de densa pentru o perioada atat de mare. Singurul lucru pozitiv este ca mai topeste din zapada". De parca nu era de ajuns, la ceata care persista de doua zile s-au adaugat, de la inceputul anului, si alte fenomene meteo care au blocat traficul. Este vorba despre vantul foarte puternic de la inceputul lunii ianuarie, care a inchis timp de zeci de ore toate porturile maritime si fluviale, dar si de ninsoarea abundenta de la inceputul anului. "Inca lucram cu utilajele din dotare sa transportam zapada", a precizat Petrica Valcu. Acesta a mai spus ca efortul in acest sens este considerabil, dar trebuie facut, pentru ca, in cazul unor noi ninsori, activitatea s-ar bloca.
RECOMANDaRI
» AtenTie maxima!
In cazul cetei sau al vantului foarte puternic, toate capitaniile zonale emit avertizari catre comandantii de nave. Acestia sunt obligati sa aiba in permanenta un membru de echipaj de veghe. De asemenea, navele trebuie sa-si intareasca legaturile la tarm si sa transmita semnale acustice si luminoase catre celelalte vase, pentru a-si anunta prezenta in zona si pentru a evita eventuale coliziuni. In ciuda acestor obligatii, in ultima vreme in portul Constanta au avut loc mai multe coliziuni usoare intre nave, nesoldate insa cu victime omenesti sau pagube materiale importante.