La mai puţin de trei ore după ce avionul preşedintelui Lech Kaczynski s-a prăbuşit, provocând moartea a tuturor celor 96 de persoane aflate la bord, un polonez oportunist fabricase deja 50 de tricouri cu steagul polonez şi cu inscripţia „RIP” (Rest in peace, Odihnească-se în pace) şi le vindea pe internet cu 8,5 dolari, potrivit Newsin.
Un domeniu de internet, Lech-Kaczynski.eu, a fost scos la vânzare cu circa 350.000 de dolari, dar a fost retras, în urma mai multor plângeri.
Vânzătorii de lumânări au obţinut profituri importante, în condiţiile în care populaţia a cumpărat mii de lumânări colorate, cu doi dolari una.
Unii polonezi cred că acest comerţ demonstrează că ţara a devenit o economie capitalistă sănătoasă, în timp ce alţii, care îl ştiau pe Kaczynski drept un susţinător al justiţei sociale, care critica excesele economiei de piaţă, spun că acesta nu ar fi fost de acord cu fenomenul.
Ryszard Bugaj, consilider economic al lui Kaczynski, a declarat că nu este surprins că unii încearcă să profite de pe urma durerii altora. „Este natural ca astfel de evenimente traumatizante să fie urmate de comportamente extreme, atât unele foarte bune, cât şi, ca în acest caz, unele rele”, a afirmat el într-un interviu. „Mi se pare trist că unii oameni exploatează durerea altor persoane”, a adăugat el.
Unii nici nu s-au străduit să ascundă faptul că încearcă să profite de pe urma durerii naţionale. Sâmbătă, în ziua accidentului, site-ul zlozkondolencje.pl le cerea oamenilor să transmită condoleanţe prin SMS, la preţul de 10,6 dolari. În schimb, aceste mesaje urmau să fie strânse într-o carte care urma să fie pusă în palatul prezidenţial.
Un site care vinde ceasuri cu imaginea cuplului prezidenţial le cerea consumatorilor: „Trebuie să spunem adio cuplului nostru prezidenţial, Lech şi Maria Kaczynski; îi admiram, nu vor fi uitaţi niciodată, Acum, vă rog, cumpăraţi un ceas prezidenţial, cu imagini cu preşedintele nostru şi soţia sa”.
Economiştii consideră că răspunsul comercial la tragedie nu va avea efecte economice importante, pentru că majoritatea polonezilor se orientează spre biserică sau spre bucătărie când au inimia rănită, nu spre cumpărături.
Însă Grazyna Zoltowska, o mamă singură în vârstă de 42 de ani care vinde steaguri poloneze în faţa palatului prezidenţial, a declarat că afluxul de patriotism o va ajuta să îşi plătească facturile în următoarele luni. Sâmbătă, în ziua accidentului, ea a făcut un profit de peste 700 de dolari. Steagurile, fabricate în China, costă 6,8 dolari unul. „Nu este modul ideal de a câştiga bani, dar trebuie să îmi susţin familia”, a explicat ea.
Duminică, zeci de demnitari, printre care preşedintele american Barack Obama, cancelarul german Angela Merkel şi preşedintele francez Nicolas Sarkozy, vor veni în Polonia pentru a asista la înmormântarea fostului lider polonez. În aceste condiţii, unele hoteluri din Cracovia au crescut preţurile camerelor, ajungând până la 3.000 de dolari pe noapte.