» Pe strada Mihai Eminescu din Bucuresti s-a deschis prima galerie de arta digitala.
» Sunt expuse lucrari semnate de peste 90 de artisti din 34 de tari, in colectia "Art: PartTwo".
» Preturile lucrarilor variaza intre 700 si 4.500 de lei si sunt semnate de artistii cel mai bine cotati din lume.
Ce au in comun cu arta traditionala? Culoarea. Suportul: panza sau carton. Ce le diferentiaza de arta traditionala: aproape totul. Sunt lucrate exclusiv cu mijloace digitale. Sunt imprimate. Sunt in serie. Sunt mai ieftine. Probabil, nu rezista mai mult de 200 de ani. Nu stiu cat pot starni lucrarile digitale interesul colectionarilor, dar cu siguranta ii pot interesa pe cei care vor sa-si coloreze casa fara a apela la graffiti.
Incepand de saptamana trecuta, pe Strada Mihai Eminescu, la numarul 115, este deschisa prima galerie (cu vanzare) din Romania, de arta digitala, intitulata – cum altfel? – "115". Sunt expuse lucrari semnate de peste 90 de artisti din 34 de tari, intr–o colectie intitulata "Art: PartTwo", care nu a avut o tema prestabilita si al carei unic criteriu a fost calitatea lucrarilor.
Preturile lucrarilor variaza intre 700 si 4.500 de lei si – garanteaza cei de la Galerie – acestea sunt semnate de unii dintre cei mai bine cotati artisti digitali din intreaga lume. Printre acestea, si "Gigi", semnata de Radu Popa, o lucrare reprezentandu-l pe "razboinicul luminii" in varianta lui autohtona. Becali, purtand un costum dungat si inconjurat de raze, este "colat" cu cateva dintre cele mai cunoscute panseuri ale sale: "Sunt razboinicul luminii, care se lupta cu toti fiindca nu suporta nedreptatea", "Am multi prieteni tigani si evrei", "Nu sunt rasist", "L–am facut cioara pe Malonga Parfait pentru ca merita! Iar pe Bölöni l-am facut ungur tradator pentru ca asa este!?". Daca vreti ca aceasta lucrare sa va inveseleasca atmosfera din locuinta, o puteti achizitiona pentru 900 de lei. De altfel, "Gigi" a si facut safteaua noii galerii, fiind prima lucrare achizitionata. Ca toate creatiile expuse in Galeria 115, si aceasta va fi trasa in 115 copii, dupa care fisierul va fi sters.
Romanul cu cele mai multe lucrari in expozitie este Matei Apostolescu, cel mai important artist digital din Romania, care a ajuns sa lucreze ca ilustrator digital independent pentru cele mai puternice branduri internationale. "Ilustratiile lui Apostolescu sunt genul de imagini care te fac sa te opresti in fata lor si sa le tot privesti, bucurandu-te ca de fiecare data descoperi un element absolut nou", s–a scris despre Apostolescu in revista "Computer Arts". Numarul respectiv a fost dedicat celor mai buni zece ilustratori din lume si a avut pe coperta lucrarea "123fourFIVE" a lui Matei Apostolescu, un "experiment realizat prin combinarea mai multor stiluri, grafica traditionala si digitala, graffiti si desene naive, folosind Photoshop, Illustrator, creioane colorate si pix". Lucrarea este expusa in colectia "Art: PartTwo", alaturi de alte 16 creatii ale lui Apostolescu.
Pornind de la lucrarea originala "Robots are forever" a lui Matei Apostolescu, Galeria 115 propune 15 remixuri de arta digitala. Remixul presupune folosirea si recombinarea elementelor unui material artistic existent pentru a crea, in functie de propriile preferinte, o versiune noua.
stefan Tiron, care semneaza o prezentare in catalogul expozitiei, spune ca arta digitala nu este un domeniu cu care ar trebui sa ne simtim nefamiliari, intrucat inceputurile artei digitale pot fi fixate undeva prin anii ’50, "in momentul in care o serie de matematicieni-artisti incep sa utilizeze diferite moduri de a genera o imagine noua cu ajutorul tehnologiei, la data aceea, incipienta si greoaie. Punctul de plecare il constituiau atunci oscilatiile, undele sonore si alte sisteme cu o baza clara in matematica si stiinta", explica Tiron.