Practicor este un proiect ce a avut ca obiectiv orientarea şi consilierea celor ce doresc să îmbrăţişeze cariere de succes în domenii prioritare ale ingineriei, dar mai ales să se perfecţioneze prin practică, corelând procesul de învatare cu piata muncii.
Echipa ce formează Practicor este unitară şi omogenă, bazata pe complementaritate, comuniune de interese şi scopuri, urmărind oferirea unor şanse sporite de acces pentru tinerii absolvenţi de studii superioare spre domenii prioritare ce conduc la dezvoltarea sustenabilă a societaţii europene, precum cele legate de resurse energetice tradiţionale si regenerabile, transporturi şi tehnologii avansate, în scopul protejării mediului şi asigurării armoniei de evoluţie în spaţiul transnaţional al societăţii aflate în proces de dezvoltare durabilă.
Parteneriatul uneşte, prin obiective generale şi strategice, unităţi de învăţământ superior de tradiţie, cu atributii educaţionale universitare şi în organizarea practicii studenţilor, ţintite pe obiective prioritare, precum şi în orientarea şi consilierea pentru carierele viitorilor studenţi, cu unităţi de cercetare-dezvoltare reprezentative. Aceste unităţi, din tradiţie, dar si din necesitatea de dezvoltare de excelenţă, sustin practica studenţilor şi au un cuvânt major în conturarea viziunilor de viitor ale direcţiilor de dezvoltare în domenii precum securitatea energetică, implementarea energiilor regenerabile, protecţia mediului, transportul modern şi a tehnologiei avansate, care le susţin.
Un proiect de succes pentru studenţi, elevi şi angajatori
Prin intermediul Practicor studenţii din cadrul Universităţii “Politehnica” din Timişoara, precum şi cei ai Universităţii din Piteşti au avut ocazia de a efectua stagii de practică atât în nenumărate firme din România, cât şi la cele două institute partenere în proiect: Institutul de Studii şi Proiectări Energetice ISPE şi în cadrul celei mai mari organizaţii europene pentru cercetare aplicată, transfer tehnologic şi al informaţiei în ştiinţele naturii şi inginerie – Fraunhofer – Gessellschaft zur Förderung der angewandten Forschung, prin Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation IPA cu sediul la Stuttgart.
La finele proiectului s-a desfăşurat o conferinţă finală în cadrul căreia reprezentaţi ai partenerilor de proiect, partenerilor economici de practică, precum şi din liceele cu care s-au semnat convenţii de colaboare, a studenţilor, elevilor si tutorilor formaţi, adică reprezentanţi ai grupul ţintă implicaţi în acest proiect, au audiat raportul final prezentat publicului larg de către managerul de proiect.
Concluzia generală a conferinţei finale a fost că proiectul început în 2010 a reuşit să atingă majoritatea indicatorilor angajaţi iniţial, să creeze conditii de intrare în normalitate a practicii studenţilor şi, chiar mai mult, să creeze o adevărată competiţie între studenţii care doresc să îşi asigure în viitor un loc de muncă după terminarea studiilor.
Cu toate că la nivel naţional 24 % din tinerii sub 25 de ani nu işi găsesc locuri de muncă în domeniul in care s-au specilizat, Practicor a mărit considerabil gradul de conştientizare al studenţilor şi profesorilor cu referire la cerinţele reale ale pieţei, creând o bază materială prin intermediul personalului specializat în acest timp – tutorii, aşa cum a subliniat şi doamna Prof.Dr.Ing.Habil.Ioana Ionel, managerul proiectului.
Studenţii implicaţi au avut ocazia de a se integra efectiv în colectivele de muncă şi de a participa activ la procesele de producţie, conturându-şi o experienţă profesională specifică şi determinându-i să facă cele mai potrivite alegeri legate de carieră.
Procentul de îndeplinire al indicatorilor propuşi în proiect reprezintă 97,57%, iar procentul de absorbţie al fondurilor structurale accesate în poiectul Practicor este de 82,89 %. Rezultatele sunt impresionante, mai ales că media de absorbţie a acestor tipuri de fonduri la nivelul celor 27 de ţări membre este de aproximativ 45,15%, iar pentru România procentul este de doar circa 20%.
În ceea ce priveşte partenerul Fraunhofer – Gessellschaft zur Förderung der angewandten Forschung, doamna Simina Fulga, general manager proiecte în România din cadrul Fraunhofer IPA, a subliniat că în cele şapte stagii de practică ce au implicat 84 de tutori, cei 124 studenţi au avut posibilitatea de a învăţa cum se face trecerea de la invenţie la inovare, temele de practică fiind astfel alese încât tinerii să poată înţelege şi asimila procedeele de creaţie, producţie şi implementare de la A la Z.
Cel mai apreciat dintre partenerii de proiect în mediul studenţesc – Fraunhofer IPA
Reprezentanţii studenţilor au afirmat că posibiliatea de a intra în contact direct cu marile societăţi angajatoare le-a fost de un real folos, iar experienţa practicii la Stuttgart a deschis noi orizonturi cu privire la noutăţile tehnologice greu de imaginat din afară. Vizitarea şi implicarea propriu-zisă în procesele de cercetare aplicată, care au ca scop trecerea de la invenţii la inovaţii efective, din Fraunhofer IPA a fost cu siguranţă cea mai atractivă parte a proiectului în viziunea tinerilor.
Practicor a întărit colaboarea la nivel european între societăţile angajatoare şi facultăţile implicate, rezultatul fiind că noile serii de absolvenţi trebuie să beneficieze de o susţinere pentru a urmări toţi paşii spre integrarea în viaţa profesională, de la depunerea candidaturii pentru practică la angajarea propriu-zisă după terminarea studiilor în România şi în Germania.
Rezultate preliminare promiţătoare până în acest moment
Rezultatele preliminare la final de proiect indică în grupul ţintă un număr de 2087 studenţi şi 608 elevi ce au avut posibilitatea de a învăţa să se pregătească pentru viitorul loc de muncă orientându-se profesional prin susţinerea financiară din proiectul Practicor în mediul economic, real.
În contextul celor afirmate în cadrul conferinţei finale a proiectului Practicor s-a conturat necesitatea unei continuităţi: de la modelul prezentat prin metodă şi proceduri creat prin Practicor se speră ca la un nivel îmbunătăţit să se extindă implementarea acestuia în univerisităţi tehnice din România. Prectica făcută în cadrul instituţiilor partenere a demonstrat că acest aspect este extrem de important şi relevant pentru susţinera primilor paşi în carieră.
Astfel, se speră ca, în viitor, tinerii absolvenţi cu licenţă şi master ai universităţilor tehnice să urmeze un stagiu de practică de minim 6 săptămâni, direct în domeniul lor de studii în unităti din România sau străinătate.
Proiectele care susţin formarea profesională a studenţilor în domenii existente pe piaţa muncii sunt absolut necesare şi binevenite, susţinând eforturile financiare ale universităţilor, dar şi răspunzând cerinţelor de piaţă ale societăţii moderne.