Bărbatul care va câştiga 4 miliarde dolari din oferta publica iniţială a Groupon – ,o companie care care deţine site-uri de reduceri în Statele Unite şi în numeroase ţări din întreaga lume, inclusiv în România – are 41 de ani şi şi-a început cariera vânzănd covoare pe stradă.
Wall Street Journal a publicat recent povestea lui Eric Lefkofsky, omul care a oferit în 2008 un milion de dolari pentru lansarea Groupon. Acesta a fost anunţat ca principal acţionar al Groupon, cu 21% din acţiuni, de trei ori mai mult decât Andrew Mason, CEO companiei. Groupon, site-ul specializat în reduceri, oferte şi chilipiruri, este evaluat la peste 20 miliarde dolari. Eric Lefkofsky va obţine dintr-o investiţie iniţială de un milion dolari un profit de aproximativ 4 miliarde dolari.
Fler în afaceri
Eric Lefkofsky, fondatorul InnerWorkings (o firmă din Chicago care se ocupă de documentaţia marilor companii), a „mirosit” care sunt planurile lui Andrew Mason şi i-a oferit un capital de un milion de dolari ca să realizeze site-ul Groupon.
Cu toate acestea, pentru Lefkofsky, investiţia în Groupon nu a fost ca o „lovitură” la loterie, ci o politică „de o viaţă” de înfiinţări şi vânzări de companii, comentează autorii articolului. Acesta nu a avut întotdeauna succes. Experienţa acumulată a dus la dezvoltarea unui set de principii după care s-a ghidat în afaceri: intră pe pieţele cu creştere rapidă, schimbă cursul atunci când lucrurile nu mai merg şi utilizează datele pentru a te ghida.
„În mediul nostru actual, afacerile şi clienţii sunt într-o schimbare continuă, mult mai rapid decât în vremurile de demult”, a spus el într-un interviu. „Aveţi nevoie de acces la informaţii ca să vă daţi seama ce veţi face în continuare.”
Eric Lefkofsky, preşedintele executiv al consiliului de administraţie Groupon, este un amestec rar de modestie şi obsesie, scriu jurnaliştii de la Wall Street Journal. El trăieşte în afara oraşului Chicago cu soţia şi copiii, pentru a sta cât mai aproape de originile sale dintr-o suburbie din Michigan. Urăşte să zboare cu avionul şi călătoreşte în interes de afaceri doar de patru până la şase ori pe an. Nu deţine o casă de vacanţă.
El şi soţia lui colecţionează artă contemporană, inclusiv lucrări de Cindy Sherman şi Richard Prince. Eric Lefkofsky ajunge la locul de muncă în fiecare zi la ora 6 dimineaţa şi este acasă, în jur de orele 18, lucrează foarte rar la sfârşit de săptămână sau seara. Biroul lui se află într-un fost depozit Montgomery Ward cu ziduri de beton.
Prietenii spun că Lefkofsky adaugă uneori şi o notă comică analizelor pe care le realizează.
„Când stai jos cu Eric, ştiţi că în 10 minute, el se va ridica în picioare, va apuca un marker şi va începe să scrie pe o tablă albă”, a declarat Ted Leonsis, fostul executiv al AOL, care este un membru al Consiliului Director Groupon şi un prieten al lui Lefkofsky.
Un vânzător de covoare ieftine
Lefkofsky a crescut în ceea ce el numeşte o lume „Brady Bunch”, într-o familie armonioasă, din clasa de mijloc din Southfield, Michigan. Tatăl său a fost inginer, iar mama sa a fost profesoară. A fost un elev obişnuit în liceu şi a arătat puţin interes pentru tehnologie sau afaceri.
„Am fost elevul de liceu tipic confuz, pierdut şi nesigur”, a spus el.
În primul său an la Universitatea din Michigan, unde s-a specializat în istorie, Lefkofsky a fost părăsit de prietena lui. În căutarea unei activităţi, ca să uite de despărţire, a început să vândă covoare aruncate de către o companie deţinută de tatăl unui prieten. Cumpărătorii au fost majoritatea studenţi care căutau lucruri ieftine pentru camerele din cămine. Astfel şi-a descoperit „fascinaţia pentru bani” şi pentru afaceri. În scurt timp şi-a extins afacerea şi spre alte universităţi, făcând 100.000 dolari pe an, în timp ce încă era în facultate.
„Am realizat că am talent şi înclinaţie pentru afaceri”, a explicat Lefkofsky.
După colegiu, el şi un prieten, Brad Keywell, au pornit la vânătoare de afaceri: Prima provocare a fost achiziţia Brandon Apparel Group, o companie care producea îmbrăcăminte pentru copii. Compania până la urmă a fost închisă pentru că a acumulat datorii mari şi a avut vânzări slabe. A doua aventură a celor doi a fost achiziţia unei firme StarBelly, o companie de promovare a produselor pe internet. Au reuşit să vândă firma, dar societatea care i-a preluat a dat faliment mai târziu.
După 2001, cei doi s-au ocupat de alte trei companii: InnerWorkings, o companie care se ocupă de ex
ternalizarea serviciilor de imprimare pentru firmele mari, Echo Global Logistics, care gestionează sisteme de transport pentru companii, şi MediaBank, care îi ajuta pe cumpărători să gestioneze cheltuielile de publicitate.
Lefkofsky nu poate vorbi despre Groupon, având în vedere restricţiile impuse de listarea companiei. Rolul său în cadrul companiei a început când l-a întâlnit pe Andrew Mason, fondatorul, care era un tânăr lucrător IT la InnerWorkings. Eric Lefkofsky a devenit mentorul şi prietenul lui Andrew Mason.
Când Mason a avut o idee pentru o companie care ar putea organiza acţiuni de grup în jurul unor cauze sociale sau politice, Lefkofsky şi Keywell au investit un milion dolari pentru a lansa compania, care mai târziu s-a transformat în Groupon.
Eric Lefkofsky a făcut milioane când companiile Innerworkings şi Echo au fost listate, şi a încasat mai mult de 300 milioane dolari din vânzarea unor acţiuni Groupon, atunci când firma a început să fie deschisă şi pentru alţi investitori. Însă datorită averii sale, listarea Groupon nu va aduce mari schimbări în viaţa lui Lefkofsky.
„Odată ce aţi ajuns la un nivel la care sunteţi capabil să faceţi lucrurile pe care doriţi să le faceţi, trebuie să vă opriţi concentrându-vă pe numere”, a spus el. „La un moment dat, însă va trebui să va opriţi din numărare.”
Lefkofsky spune că doreşte sa se concentreze pe Groupon şi pe cele peste 20 de firme finanţate de el şi de Keywell prin intermediul fondului de 100 milioane dolari, numit Lightbank. Deşi e optimist cu privire la perspectivele acestora, el consideră că şansele pentru apariţia unui nou Groupon sunt slabe.
„Pentru ca să se întâmple, ar trebui să găsesc un alt Andrew Mason „, a spus el. „Am nevoie de magia lui Andrew pentru a crea acest tip de valoare.”
Ce este Groupon
Groupon s-a lansat în 2008 în Chicago ca un site care vânează cele mai bune preţuri la produse din mai toate gamele, precum şi oferte speciale şi reduceri substanţiale negociate cu parteneri, un model de business care a devenit printre cele mai copiate din istorie. Compania deţine site-uri de reduceri în Statele Unite şi în numeroase ţări din întreaga lume, inclusiv în România.
Conform prospectului de emisiune publicat, Groupon a avut venituri de 645 de milioane de dolari în primul trimestru al acestui an, aproape cât cele 700 de milioane de dolari obţinute în întreg anul trecut. Rezultatul net indică însă o pierdere de 456 de milioane de dolari pe 2010 şi de 146 de milioane de dolari în primul trimestru al acestui an.
Groupon a refuzat în decembrie 2010 o oferta de preluare de 6 miliarde de dolari din partea Google. Groupon, alături de Facebook, Twitter şi LinkedIn, reprezintă noul val de companii IT care au reuşit să crească fulminant în ultimii ani prin inovaţie şi marketing, atrăgând atenţia investitorilor.