3.1 C
București
miercuri, 13 noiembrie 2024
AcasăSpecialPorturi cumparate la pret de garsoniera

Porturi cumparate la pret de garsoniera

Afaceri murdare in Constanta, derulate sub paravanul Ministerului Transporturilor. Un functionar al institutiei este cercetat de catre Departamentul National Anticoruptie pentru un prejudiciu de 2,5 miliarde lei vechi, creat prin vanzarea, sub pretul pietei, a capitalului social majoritar al firmei Conscanal SA din Basarabi.

Firmele constantene cu capital majoritar de stat au ajuns vaca de muls a unor personaje fara scrupule. Metoda prin care acestea sunt devalizate este simpla: intreprinderea se scoate la vanzare fara ca pretul activelor sa fie reactualizat. Astfel, bunurile sale imobile se instraineaza la valoarea de acum cativa ani, adica aproape pe nimic. Prejudiciul creat bugetului statului in astfel de cazuri poate ajunge si la cateva zeci de miliarde de lei, pentru ca noul proprietar nu plateste impozite la valoarea reala.

Cercetati pentru acte de coruptie

Un exemplu elocvent pentru aceasta metoda este privatizarea SC Conscanal SA Basarabi, societate cu capital majoritar de stat, desprinsa, in 1998, prin hotarare de guvern, din Compania Nationala Administratia Canalelor Navigabile. Politistii Biroului de Investigare a Fraudelor din cadrul Sectiei Regionale de Transporturi Constanta au definitivat verificarile in acest caz dupa aproape un an de munca. Din cauza prejudiciului creat, estimat la peste 2,5 miliarde de lei vechi, dosarul a fost declinat in favoarea Departamentului National Anticoruptie. Acesta cerceteaza activitatea lui Traian Panait, in varsta de 63 de ani, functionar in cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, si a lui Alexandru Stroie, de 51 de ani, administrator al societatii Deltacons SA Tulcea. Cei doi sunt cercetati pentru comiterea infractiunilor de abuz in serviciu in forma calificata, inselaciune in dauna avutului public si acte de coruptie.

Achizitie la mai putin de 300 milioane lei vechi

Operatiunea a inceput in 2004, cand Alexandru Stroie a cumparat, in calitate de administrator la Deltacons Tulcea, actiunile Conscanal Basarabi. In momentul incheierii tranzactiei, societatea din Basarabi avea in patrimoniu 4.189 de metri patrati de teren intravilan, situat in porturile Medgidia si Basarabi, cu toate imobilele construite pe el, in speta birouri, hale si ateliere de lucru. Suma cu care s-a realizat tranzactia este ridicola: 299.827.654 de lei vechi.
In data de 10 iunie 2004, Banca Nationala a Romaniei anunta un curs de referinta de 40.853 de lei pentru un euro. Un calcul simplu arata ca, pentru cele doua porturi, administratorul tulcean a platit 7.339 de euro. Cu acesti bani nu iti puteai cumpara, la vremea respectiva, nici macar o garsoniera decenta in Constanta. Procurorii spun ca, prin faptul ca patrimoniul societatii nu a fost reactualizat la pretul pietei, bugetul de stat a fost prejudiciat cu peste 2,5 miliarde lei vechi.

Alte tepe date de tulceni

Deltacons Tulcea este un nume cunoscut in judetul Constanta, pentru tepele pe care le-a dat unora dintre cele mai importante companii. Pe lista pagubitilor se afla Compania Nationala Administratia Canalelor Navigabile, cu care tulcenii au avut incheiat un contract care se referea la efectuarea de lucrari de investitii reprezentand consolidari pe Canalul Dunare-Marea Neagra si pe Canalul Poarta Alba-Midia Navodari. Contractul a fost incheiat prin atribuire directa de fosta conducere a companiei, reprezentata de directorul Gheorghe Nicolau, dar lucrarile nu au fost finalizate nici pana astazi.
„In ce priveste prejudiciul, in valoare de 2,1 miliarde lei vechi, acesta reprezinta contravaloarea a 2.652 casete prefabricate ce urmau a fi montate pentru protectia taluzurilor canalului, casete ce se afla in custodia societatii Deltacons”, precizeaza Adrian Pindici, purtator de cuvant al CNACN.

Afaceri murdare

O alta afacere cu cantec in care au fost implicati tulcenii este construirea terminalului de pasageri din Portul Constanta. Contractul cu fosta conducere a Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta a fost semnat in data de 30 iulie 2004, dupa ce Deltacons a participat si castigat o licitatie despre care gurile rele spun ca a fost organizata formal, tulcenii fiind sprijiniti de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Miron Mitrea. Surse judicare sustin si faptul ca Deltacons a prezentat o scrisoare de garantie falsa, in valoare de 16 miliarde de lei vechi, pentru a putea participa la licitatie. Desi durata de executie maxima prezentata de ofertanti a fost de 18 luni, lucrarile la terminal au inaintat cu viteza melcului, pana cand, dupa ce PSD a pierdut alegerile, au fost stopate de-a dreptul. Din pacate, statul si celelalte companii prejudiciate de Deltacons Tulcea au sanse extrem de mici sa-si recupereze datoria, pentru ca societatea tulceana se afla in prezent in procedura de faliment. DIICOT Tulcea cerceteaza activitatea societatii, pentru un prejudiciu total de peste jumatate de milion de euro, la nivelul anului 2002.

Cele mai citite

Legea Arendei în dezbatere: fermierii solicită măsuri urgente pentru stabilitate în agricultură

Doar 10% din suprafața agricolă a României este utilizată de proprietarii terenurilor, restul fiind arendat Legea Arendei a revenit în atenția publicului și a Parlamentului...

Austria va ridica blocada Schengen pentru România și Bulgaria. Când vor adera complet cele două țări

Austria va ridica probabil în primăvara anului 2025 vetoul prin care blochează extinderea Schengen, relatează publicația austriacă Kurier, potrivit B1Tv. Austria ar urma să ridice...

Un tânăr de 22 de ani a murit marți seara după ce a pierdut controlul mașinii și a lovit o pasarelă pietonală

Un tânăr de 22 de ani a murit, marți seara, după ce a pierdut controlul mașinii în timp ce mergea pe Șoseaua București-Ploiești, iar...
Ultima oră
Pe aceeași temă