17 C
Bucureศ™ti
marศ›i, 15 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialPerspective. Cum devin romรขnii tot mai analfabeศ›i | OPINIE

Perspective. Cum devin romรขnii tot mai analfabeศ›i | OPINIE

Existฤƒ în viaศ›a de zi cu zi probleme cu care se confruntฤƒ naศ›iunea noastrฤƒ ca întreg ศ™i care, aparent, o privesc mai mult pe ea decât pe fiecare dintre cetฤƒศ›enii care o alcฤƒtuiesc.

Existฤƒ alte probleme care au un impact asupra persoanei fiecฤƒruia, mai curând sesizabil decât acศ›iunea lor asupra naศ›iunii. ศ˜i mai existฤƒ probleme care vizeazฤƒ atât ansamblul naศ›ional, cât ศ™i pe fiecare dintre inศ™ii care îl compun ศ™i îl reprezintฤƒ. Chestiunea educaศ›iei se dovedeศ™te însฤƒ una dintre acele mereu reluate provocฤƒri care, în mod aparent paradoxal, poate fi încadratฤƒ în oricare dintre categoriile de mai sus. Ea le depฤƒศ™eศ™te ศ™i se potriveศ™te fiecฤƒreia, rฤƒmânând însฤƒ, de fie-care datฤƒ, ceva imposibil de cuprins în asemenea clasificฤƒri.

ศ˜i nu este de mirare. Problema educฤƒrii cetฤƒศ›enilor unei naศ›iuni trece de prezentul naศ›iunii respective, venind – cu bune ศ™i cu rele – dintr-un trecut ศ™i îndreptându-se, cu tot ceea ce o generaศ›ie rezolvฤƒ ศ™i propune pe mai departe, cฤƒtre viitor. De aceea, în rezolvarea unei asemenea chestiuni într-o manierฤƒ optimฤƒ pentru naศ›iune ศ™i pentru fiecare dintre cetฤƒศ›enii ei, se cuvin înregistrate toate succesele ศ™i toate eศ™ecurile din trecut ศ™i din prezent, ศ›inându-se seama, în conformitate cu o analizฤƒ lucidฤƒ, de fiecare element prezent în ecuaศ›ie. S-ar putea ca numai astfel sฤƒ se gฤƒseascฤƒ formula cea mai bunฤƒ de propus viitorului.

Românii fac parte dintre naศ›iunile needucate. Secole la rând, rฤƒmaศ™i în poziศ›ii subalterne faศ›ฤƒ de strฤƒinii care îi conduceau, ei au început sฤƒ dea atenศ›ie educaศ›iei abia atunci când strฤƒinii înศ™iศ™i ศ™i-au dat seama cฤƒ un popor disciplinat ศ™i adus la ordine prin învฤƒศ›ฤƒturฤƒ este mai uศ™or ศ™i mai bine guvernabil decât unul alcฤƒtuit din cete ศ™i din indivizi anarhici, fฤƒrฤƒ un orizont mai înalt al vieศ›ii. Întâi pentru a-i smulge dintre eresuri ศ™i cutume cu un substrat de multe ori pฤƒgân, apoi pentru ca acest proces de creศ™tinare mai profundฤƒ sฤƒ rezoneze cu convingerea dominatorului cฤƒ vorbele bunului Dumnezeu, codificate în Biblie, au devenit accesibile, inteligibile, au apฤƒrut ศ™coli de citit ศ™i de scris deschise ศ™i pentru români.

Fie cฤƒ erau deschise cu scopul de a-i învฤƒศ›a slavonie, fie cฤƒ erau menite sฤƒ îi familiarizeze cu latina, limba sacrฤƒ a catolicismului occidental, aceste ศ™coli au rฤƒmas multฤƒ vreme foarte puศ›ine ศ™i destul de rare. Reforma a fost, cum se ศ™tie, cea care a democratizat învฤƒศ›ฤƒmântul, ศ›intind la introducerea serviciului religios ศ™i în limba românฤƒ ศ™i reuศ™ind treptat sฤƒ disloce formele medievale de acces la carte.

De-acum însฤƒ, modernitatea se instala treptat ศ™i în teritoriile româneศ™ti, iar dacฤƒ în Transilvania împฤƒraศ›ilor austrieci iluminiศ™ti ศ˜incai întemeia peste 300 de ศ™coli prin sate, pentru copiii ศ›ฤƒranilor noศ™tri, domnii fanarioศ›i din Moldova ศ™i din ศšara Româneascฤƒ au pฤƒrut mai preocupaศ›i de învฤƒศ›ฤƒturile înalte dobândite cu dascฤƒli de greacฤƒ.

Dupฤƒ unirea principatelor, în a doua jumฤƒtate a veacului al XIX-lea, educaศ›ia a fฤƒcut în mica Românie paศ™i substanศ›iali înainte. Dar, România interbelicฤƒ, în curs de industrializare sub Carol al II-lea, încฤƒ mai prezenta zone compacte de neศ™colarizare.

Deศ™i una dintre marile acศ›iuni postbelice de la noi a fost alfabetizarea masivฤƒ, la cฤƒderea comunismului analfabetismul a reapฤƒrut. Iar astฤƒzi, la douฤƒzeci ศ™i cinci de ani dupฤƒ dizolvarea regimului totalitar de extremฤƒ stângฤƒ, ne confruntฤƒm nu doar cu procente îngrijorฤƒtoare de analfabeศ›i propriu-ziศ™i, ci ศ™i cu fenomenul analfabetismului funcศ›ional, al perplexitฤƒศ›ii în faศ›a bancomatului, al incapacitฤƒศ›ii multora de a se apropia de un computer, al neasimilฤƒrii practicilor cotidiene ale comerศ›ului online, ale utilizฤƒrii diverselor aparate de concepศ›ie recentฤƒ menite sฤƒ simplifice viaศ›a.

Lucru mai grav, mulศ›i dintre compatrioศ›i par nu doar incapabili, dar ศ™i dezinteresaศ›i de descifrarea hฤƒศ›iศ™urilor de situaศ›ii care funcศ›ioneazฤƒ precum niศ™te capcane. Inutil sฤƒ mai pomenesc despre pripa cu care unii au împrumutat de la bฤƒnci sume în franci elveศ›ieni, deศ™i exista ศ™i posibilitatea ca împrumutul respectiv sฤƒ fie efectuat în moneda naศ›ionalฤƒ, în care îศ™i primesc salariile.

Consecinศ›e grave ale incapacitฤƒศ›ii românilor de a observa importanศ›a crucialฤƒ a învฤƒศ›ฤƒrii se observฤƒ la tot pasul. Unii abandoneazฤƒ ศ›ara înainte chiar de a încerca sฤƒ facฤƒ un efort constructiv aici, convinศ™i fiind de la bun început cฤƒ nu se poate nimic ศ™i cฤƒ e mai bine sฤƒ meargฤƒ în locuri unde alศ›ii au pregฤƒtit totul optim în privinศ›a cadrului legislativ, a drepturilor ศ™i îndatoririlor cetฤƒศ›eneศ™ti.

De mai mulศ›i ani, bacalaureatul pare sฤƒ fi devenit pentru destui tineri un hop prea greu de trecut sau, cel puศ›in, unul cu totul neinteresant. Într-o lume în care alศ›i inศ™i urmeazฤƒ cursurile mai multor facultฤƒศ›i, parcurgându-le pânฤƒ la programele de master ศ™i de doctorat ศ™i ajungând ศ™i la postdocto-rate, mai existฤƒ destui juni români care abandoneazฤƒ ศ™coala dupฤƒ clasa a opta sau în timpul claselor de liceu.

Mai mult sau mai puศ›in conศ™tient, ei îศ™i pregฤƒtesc din start poziศ›ii subalterne, îศ™i îngusteazฤƒ ศ™ansele de a se plasa într-un ori-zont de viaศ›ฤƒ mai recompensant ศ™i mai confortabil, plafonându-se la o vârstฤƒ când abia vine vremea sฤƒ ศ›âศ™neascฤƒ ศ™i sฤƒ strฤƒluceascฤƒ, uzând de energia specificฤƒ a tinereศ›ii.

La rândul lui, statul, care, în principiu, ar trebui sฤƒ se îngrijeascฤƒ de maximizarea ศ™anselor ca inศ™ii pe care îi guverneazฤƒ sฤƒ se realizeze cât mai deplin, pare consolat cu gândul cฤƒ, lฤƒsându-i mai mult sau mai puศ›in la voia întâmplฤƒrii, furnizeazฤƒ, în acest fel, economiei mâna de lucru de care are nevoie. Numai cฤƒ nici economia nu mai creศ™te pe baza lipsei de disciplinฤƒ, a migraศ›iei haotice, chiar interne sฤƒ fie, a mâinii de lucru ศ™i mai ales prin cunoศ™tinศ›ele precare ale unor inศ™i nu tocmai cunoscฤƒtori întrโ€‘ale tot mai înaltelor tehnologii.

Asumând întârzierea generaศ›iilor de români care au beneficiat de educaศ›ie, nu sunt motive pentru a o socoti un destin implacabil. Dacฤƒ ศ›inem la familiile noastre, nu ne este totuna nici cum se adapteazฤƒ copiii noศ™tri la nevoia de a-ศ™i dezvolta forศ›ele mentale, sufleteศ™ti ศ™i sฤƒnฤƒtatea corporalฤƒ, nici la investiศ›ia pe care statul nostru este dispus sฤƒ o facฤƒ în acest sector.

Nu avem motive sฤƒ credem cฤƒ ne-am putea substitui Elveศ›iei, Japoniei sau Statelor Unite. Dar sฤƒ creศ™tem treptat, metodic, mai ritmic ศ™i mai armonic decât în ultimul sfert de secol, asta chiar s-ar putea.

Sau ne e totuna cum ne prฤƒbuศ™im în ignoranศ›ฤƒ, la cheremul oricui ar dori sฤƒ profite parศ™iv de neputinศ›ele noastre?  

Cele mai citite

Italia trimite primii migranศ›i la un azil pe care-l deศ›ine รฎn Albania

Primii solicitanศ›i de azil au fost trimiศ™i la un centru al Italiei din Albania. Primele persoane care au fost interceptate pe mare de...

90 de persoane s-au electrocutat รฎn zonele de cale feratฤƒ din Romรขnia

รŽn ultimul deceniu, 90 de persoane s-au electrocutat รฎn zonele de cale feratฤƒ din Romรขnia, multe dintre aceste accidente tragice fiind cauzate de ignorarea...

Caz confirmat de meningitฤƒ meningococicฤƒ รฎntr-o ศ™coalฤƒ din Romรขnia. โ€žAceastฤƒ boalฤƒ poate ucide un om รฎn 48 de oreโ€œ

Un caz de meningitฤƒ meningococicฤƒ a fost รฎnregistrat รฎntr-o ลŸcoalฤƒ din judeลฃul Ilfov, potrivit preลŸedintelui Asociaลฃiei Medicilor de Familie BucureลŸti - Ilfov, Sandra Alexiu. Aceasta...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ