Dacฤ pastorul Terry Jones din Florida ar fi fost ceva mai educat, ar fi avut cunoลtinลฃฤ de celebra dilemฤ a califului Omar în faลฃa Bibliotecii din Alexandria: Fie cฤrลฃile pe care le conลฃine sunt conforme cu învฤลฃฤturile Coranului ลi atunci sunt inutile, fie nu sunt conforme cu învฤลฃฤturile Coranului, ลi atunci sunt dฤunฤtoare. Oricum ar fi, concluzia este aceeaลi: „Îi dau foc‘‘. Ar fi putut sฤ realizeze atunci cât de inutilฤ ลi de stupidฤ este dorinลฃa sa de a arde cartea sfântฤ a Islamului numai pentru a demonstra exact acelaลi fanatism ลi obscurantism ca al amintitului calif. Practic, Terry Jones a reuลit prin gestul sฤu sฤ ucidฤ tocmai mesajul pe care dorea sฤ îl transmitฤ.
Acestea fiind spuse, mesajul este singurul lucru pe care l-a ucis Terry Jones. Sฤ arzi cฤrลฃi nu este o crimฤ. Poate fi greลit din punct de vedere moral, poate fi revoltฤtor din punct de vedere estetic, poate fi o dovadฤ de ignoranลฃฤ, de inculturฤ ลi suficienลฃฤ, de intoleranลฃฤ sau de prostie purฤ, dar nu este o crimฤ. Gestul sฤu este vinovat de prost gust dar nu poate fi tratat drept o infracลฃiune. Cu toate acestea, mai mulลฃi senatori americani, în frunte cu liderul majoritฤลฃii democrate Harry Reid, au condamnat arderea Coranului ลi au lฤsat sฤ se înลฃeleagฤ cฤ ar putea condamna formal gestul lui Terry Jones sau chiar ar putea organiza audieri care, de cele mai multe ori, se lasฤ cu rezoluลฃii sau chiar cu legi.
Vina lui Terry Jones ar fi cฤ ar fi într-o formฤ sau alta responsabil de masacrul de la Mazar-i-Sharif în care o mulลฃime de afgani au ucis 12 oameni, inclusiv pe compatriotul nostru Filaret Moลฃco. Tonul l-a dat The New York Times care ลi-a titrat materialul „Afganii rฤzbunฤ arderea Coranului ucigând 12 oameni‘‘. New York Daily News a mers mult mai departe ลi l-a acuzat într-un editorial pe Terry Jones cฤ are „mâinile pฤtate de sânge‘‘ ลi cฤ „a folosit în mod deliberat libertatea de expresie ca o provocare la crimฤ‘‘. În sfârลit, comentatorul revistei Time, Joe Klein a scris nici mai mult nici mai puลฃin decât cฤ „gestul lui Jones este la fel de criminal ca al unui terorist sinucigaล‘‘ ลi cฤ pastorul ลi-a câลtigat în felul acesta un loc în Iad. Cuvinte puternice pline de sfântฤ indignare la adresa clericului fundamentalist. Problema e cฤ sunt îndreptate spre o ลฃintฤ greลitฤ.
Terry Jones nu are mâinile pฤtate de sânge pentru cฤ nu a ucis pe nimeni ลi nici nu a îndemnat pe cineva sฤ ucidฤ. Tot ce a fฤcut a fost sฤ ardฤ o carte. Cel care a îndemnat mulลฃimea de la Mazar-i-Sharif sฤ ucidฤ non-musulmani a fost un alt cleric dar musulman care i-a îndemnat în moschee pe afgani sฤ-i ucidฤ pe necredincioลi. Responsabilitatea legalฤ ลi moralฤ pentru masacrul de duminicฤ aparลฃine aลadar celor care au luat cu asalt biroul ONU cu gândul de a ucide ลi celui care le-a dat binecuvântrea pentru crimฤ, oameni al cฤror nume nu îl cunoaลte nimeni ลi care s-ar putea sฤ nu plฤteascฤ niciodatฤ pentru barbaria lor. Într-o lume în care domneลte raลฃiunea, preลedintele afgan Hamid Karzai ar fi trebuit sฤ cearฤ arestarea afganilor care au comis masacrul, nu a lui Terry Jones.
Ideea cฤ Jones ar fi responsabil fie ลi moral de aceste asasinate pretinde în mod illicit cฤ ar exista o relaลฃie de cauzalitate între arderea unei cฤrลฃi, fie ea ลi Coranul, ลi crime. Or aceastฤ cauzalitate nu existฤ decât dacฤ acceptฤm tacit cฤ musulmanii sunt criminali în mod natural ลi cฤ arderea unei cฤrลฃi este declanลatorul care o datฤ apฤsat determinฤ ÎN MOD NECESAR o explozie de violenลฃฤ din partea întregii lumi islamice. Cu alte cuvinte trebuie sฤ acceptฤm cฤ violenลฃa ลi crima fac parte integrantฤ din cultura islamicฤ ลi cฤ orice provocare de naturฤ religioasฤ nu poate primi decât un rฤspuns sângeros. Dar musulmanii nu sunt nici maลini de omorât pe care sฤ le porneลti din Florida, nici copii fฤrฤ discernฤmânt, nici vreo bestie colectivฤ violentฤ pe care trebuie s-o tratezi cu manajamente ลi sฤ te fereลti sฤ o provoci. Sunt la fel de responsabili pentru alegerile lor ca oricare alลฃii ลi atunci când ucid sunt responsabili pentru crimele pe care aleg sฤ le comitฤ.
A susลฃine cฤ mâinile lui Terry Jones sunt pฤtate de sângele celor uciลi la Mazar-i-Sharif, ba chiar cฤ nu existฤ nicio diferenลฃฤ între arderea Coranului ลi un atac terorist este expresia unui relativism moral care dovedeลte aroganลฃฤ ลi lipsฤ de respect faลฃฤ de victime. Pe Filaret Moลฃco nu l-a ucis Terry Jones, ci o bandฤ de afgani fanatizaลฃi de un mullah.
În America, Terry Jones este însฤ numai un pretext. O parte dintre autorii sus-amintiลฃi dar ลi lideri politici din ambele partide s-au folosit de masacru pentru a pune în discuลฃie libertatea de expresie. Arderea Coranului este, oricât ar pฤrea de bizar, protejatฤ de Primul Amendament al Constituลฃiei SUA, care consacrฤ libertatea de expresie ลi libertatea presei, în principal pentru cฤ de câte ori Congresul a încercat sฤ interzicฤ prin lege arderea drapelului american, de tot atâtea ori Curtea Supremฤ a declarat legea neconstituลฃionalฤ ลi a admis cฤ arderea drapelului poate fi consideratฤ o declaraลฃie politicฤ ลi ca atare este protejatฤ de Primul Amendament. Acum progresiลtii vor sฤ limiteze libertatea de expresie pentru a putea declara ilegale gesturi sau declaraลฃii „ofensatoare‘‘ de genul celor fฤcute de Terry Jones iar o parte din republicani vor sฤ facฤ acelaลi lucru pentru putea face ilegale arderea drapelului sau a Bibliei, de exemplu. Dar o datฤ deschisฤ poarta limitฤrii dreptului la liberฤ exprimare, nimic nu mai poate sta în calea abuzurilor din partea guvernฤmântului sau a grupurilor de interese. Multora le pare astฤzi cฤ interzicerea arderii Coranului ar fi o dovadฤ de toleranลฃฤ ลi respect dar nu este clar dacฤ aceloraลi oameni li s-ar pฤrea la fel de tolerantฤ interzicerea arderii Bibliei. Riscul este ca diverse grupuri ลi minoritฤลฃi sฤ îลi aleagฤ fiecare un text sacru pe care sฤ îl proclame ca fiind de neatins. ลi înainte sฤ ne dฤm seama, în locul unui dialog între culturi, ne vom trezi cu o lume de tabú-uri fosilizate. În loc de deschidere ลi respect faลฃฤ de diferenลฃฤ, cu o mulลฃime de grupuri închise în propriul bigotism.
În principiu abandonarea Primului Amendament poate câลtiga respectul ลi bunฤvoinลฃa lumii musulmane. Dar întrebarea este dacฤ cea mai veche Constituลฃie a lumii meritฤ modificatฤ, libertฤลฃile pe care le garanteazฤ, meritฤ diluate ลi modul de viaลฃฤ american meritฤ schimbat fundamental pentru a câลtiga respectul ลi bunฤvoinลฃa lumii musulmane.