Cel mai recent carnaval politic la vârf include propunerea – vicleanฤ ลi ipocritฤ – a preลedintelui Traian Bฤsescu de a se retrage din funcลฃie dacฤ i se împlinesc vrerile (pe cine poate pฤcฤli un asemenea paradox?), ca ลi rฤspunsurile la ea, venite din partea liderilor opoziลฃiei. „Demisionez, dacฤ faceลฃi cum voi zice eu!”, spune Traian Bฤsescu. Pฤi, atunci, la ce sฤ mai foloseascฤ demisia, dacฤ ลi dupฤ ea politica se va face dupฤ prioritฤลฃile stabilite de eventualul demisionar? De ce nu invers? De ce, adicฤ, sฤ nu rฤmânฤ preลedinte ลi sฤ se schimbe, la urma urmei, regulile pe dos decât vrea preลedintele?
Cine îl încurajeazฤ pe Traian Bฤsescu sฤ creadฤ cฤ numai domnia sa poate postula reguli, cฤ doar viziunea domniei sale asupra cadrelor jocului politic poate fi chibzuitฤ ลi potrivitฤ? Pe ce temeiuri de cunoaลtere a principiilor aลezate la temelia instituลฃiilor, cu ce calificare juridicฤ ลi politologicฤ? Experienลฃa domniei sale, de comandant de navฤ pe mฤrile lumii, de ministru în mai multe domenii ลi aparลฃinând mai multor guverne, cea de primar general al Capitalei ลi, nu în ultimul rând, cea de preลedinte în douฤ mandate, conteazฤ – sau ar trebui sฤ conteze mult – în practica politicฤ relevantฤ la nivel cotidian. Cu tot bagajul de cunoลtinลฃe strategice ลi tactice pe care o astfel de zestre i le poate pune la dispoziลฃie, cu siguranลฃฤ cฤ relevanลฃa sa nu este în domeniul inovฤrii constituลฃionale. Deciziile de acest fel se iau în timp, dupฤ studierea atentฤ, pe faลฃฤ ลi pe dos, a situaลฃiei existente ลi a zonelor presupus a fi modificabile, estimându-se cu ajutorul constituลฃionaliลtilor – chiar avem o ลcoalฤ de experลฃi în dreptul constituลฃional care ar merita respect! – impactul intervenลฃiei de sus, dar ลi supunându-se atenลฃiei ลi dezbaterii întregului demos, cetฤลฃenilor ajunลi la vârsta exercitฤrii responsabile a drepturilor ลi obligaลฃiilor civice.
Poate cฤ ideile despre modificarea Constituลฃiei vin la dl Bฤsescu nu dintr-o inspiraลฃie de moment, ci dintr-un parcurs meditativ ลi consultativ mai lung. De acord. Dar cu ce fel de legitimitate îลi negociazฤ domnia sa finalul de mandat, fฤrฤ sฤ întrebe pe nimeni, ce se schimbฤ cu ce, fฤrฤ aprobarea ลi susลฃinerea altor instituลฃii ลi instanลฃe ale statului ลi chiar vorbind, peste capetele cetฤลฃenilor, cu partenerii – conflictuali – de dialog? Au existat, la un moment dat, niลte alegฤtori, iar înaintea acestora au fost niลte oameni care au anulat suspendarea preลedintelui. Lor nu le datoreazฤ cel ales o umbrฤ de respect, o minimalฤ reverenลฃฤ?
Nu-i vorbฤ însฤ, rฤspunsurile au fost pe mฤsurฤ. La scenฤ deschisฤ, micul Titulescu a recurs la gesturi abramburistice ลi burleลti, rupând o foaie despre care pretindea cฤ ar reprezenta o epistolฤ prezidenลฃialฤ adresatฤ sieลi. Cum poate pretinde un om politic actual respect dacฤ procedeazฤ atât de lipsit de respect cu acela care, bun sau rฤu, plฤcut sau neplฤcut, reprezintฤ funcลฃia prezidenลฃialฤ în stat, în virtutea alegerii lui democratice? Se mai poate aลtepta dl Ponta la respect faลฃฤ de poziลฃionฤrile domniei sale sau, ลi mai ลi, faลฃฤ de eventualele poziลฃii în stat pe care le-ar putea ocupa?
La rândul sฤu, dl Crin Antonescu declarฤ: „Nu avem nici o negociere cu dl Bฤsescu”. Mฤ întreb dacฤ este vreun politician român în mฤsurฤ sฤ decreteze un refuz net al negocierilor. Dacฤ practica politicฤ nu la asta se referฤ, la negocierea unor configurฤri amiabile între forลฃele responsabile de gestionarea politicฤ a ลฃฤrii, atunci ce justificare mai au politicienii?
Cei doi lideri ai opoziลฃiei au discutat pe tonul declaraลฃiilor de mai sus, cu dispreลฃ ลi cu trufie autosuficientฤ, despre preลedintele unui stat în care ei sunt unii dintre factorii activi – chiar ลi când fac figuraลฃie, adoptând tactici parlamentare pasiviste – ลi nu mai puลฃin responsabili de dezvoltฤrile din viaลฃa noastrฤ publicฤ. Practic, în momentul de faลฃฤ, cetฤลฃeanul obiลnuit are ลansa – de care s-ar dispensa bucuros – de a vedea trei politicieni de vârf comportându-se cu dispreลฃ unii faลฃฤ de alลฃii ลi, cu toลฃii, deopotrivฤ, faลฃฤ de cetฤลฃean. În aceste condiลฃii, nu ลtiu ce mai aลteaptฤ aceลti aleลi de la alegฤtori în campania electoralฤ urmฤtoare. Pot ei spera, în mod realist, sฤ stârneascฤ admiraลฃie ลi entuziasm, încredere faลฃฤ de soluลฃiile lor partizane sau pasiuni pe fumurile care par sฤ îi anime? Poate fi cetฤลฃeanul atât de subestimat de cฤtre ei încât sฤ fie socotit eternul mieluลel dus de nas ori „dedulcit” la noul val de mitocฤnie politicฤ? Pesemne, se sperฤ cฤ politica algoritmurilor va bate, ลi de data asta, evidenลฃa scârbirii alegฤtorului ลi rata mare a absenteismului electoral. Probabil aceลti oameni se consoleazฤ cu gândul cฤ promisiunile ลi recompensele de partid vor suplini efectele devastatoare ale acestor raportฤri la oameni. Oare cât mai poate dura primitivismul politic, lipsa de maniere ลi de bun-simลฃ, gâlgâiala retoricฤ fฤrฤ acoperire? Pe când dezechipฤrile cu expuneri de pฤrลฃi ruลinoase la vedere, ca semn de supremaลฃie ลi înลฃelepciune ultimฤ?
Ovidiu Pecican este profesor
la Universitatea Babeล-Bolyai