Serbia se afla in plina campanie electorala, pentru parlamentarele din 21 ianuarie. Daca se va schimba ceva, nu se poate spune inca. Dar, ca inaintea oricarui scrutin modern, batalia cea mare se da pe plan mediatic, partidele si liderii acestora intrecandu-se in spoturi si sloganuri care mai de care mai seducatoare.
Sondajele crediteaza Partidul Radical Sarb (Srpska Radikalna Stranka, SRS) cu 30% din voturi, fapt ce le da frisoane multor observatori, mai ales occidentali. Liderul de facto al SRS, Voislav Seseli, se afla la Haga pentru a-si incheia socotelile cu Tribunalul Penal International (TPI). Dar acest lucru nu pare sa cantareasca prea greu, sprijinul de care acesta se bucura in tara fiind tot mai puternic. Pe de o parte, Seseli profereaza amenintari, acuza si insulta. De cealalta parte, Tomislav Nikolic, cel care conduce campania in lipsa lui Seseli, are har de comunicator, explicand, rationand si argumentand. Iar SRS, partidul care se autoproclama „singura opozitie” din Serbia, a adoptat slogane precum „50 la suta + votul vostru” sau „Sa fie mai bine de maine”, cu priza mai ales la marea masa a nemultumitilor. Radicalii au inglobat si „coarda sensibila” a situatiei din Kosovo in campania lor, adoptand sloganul „Autonomie da, independenta nu”. Partidul Democrat (Demokratska Stranka, DS) al actualului presedinte al Serbiei, Boris Tadici, pe care sondajele il indica imediat in spatele SRS, joaca pe carti complet diferite insa. Liderii DS promoveaza partidul drept o „punte” intre Serbia si Uniunea Europeana, punand accentul pe integrarea cu toate tarile si organizatiile occidentale. Si se folosesc din plin de imaginea liderului lor, caruia nu-i lipsesc nici carisma, nici autoritatea. Baza campaniei DS o constituie un spot TV in care Tadici, asezat in mijlocul unui grup de tineri, raspunde la diferite intrebari ale acestora, care i se adreseaza, prieteneste, cu „Boris”. La randul sau, actualul premier, Voislav Kostunita, mizeaza pe notorietatea internationala. Spotul partidului sau Demokratska Stranka Srbije (DSS), care se prezinta pe liste alaturi de Nova Srbija (Noua Serbie, NS), al lui Velimir Ilici, este un film care trece in revista intrevederile sale cu sefi de stat si de guvern din tarile cele mai dezvoltate. Iar „Traiasca Serbia” si „Poporul stie mai bine decat toti” sunt principalele sale sloganuri. Pentru a-si atinge obiectivul in alegeri (20% din voturi), DSS si-a propus sa aminteasca rezultatele obtinute in ultimii ani de guvernare si sa adopte o tenta de nationalism „sobru” („Nu dam Kosovo!”) care, daca este bine gestionat, va aduce multe preferinte de vot.