Actorii Teatrului National Constanta se pregatesc intens, in aceasta perioada, pentru punerea in scena a unei noi premiere. Este vorba despre piesa “Opt femei”, de Robert Thomas, unul din marii maestri ai genului politist, atat de gustat de toate categoriile de public; un clasic deja intr-o galerie de celebritati, cu mentiunea ca Thomas a scris literatura politista pentru teatru. Francezul a facut si cariera de actor, care l-a inarmat pe viitorul dramaturg cu stiinta construirii fara cusur a intrigii politiste in cheie teatrala. A triumfat in 1960 cu o bijuterie dramatica – “Capcana pentru un barbat singur”, o “politista” plina de verva si umor, jucata de mii de ori in intreaga lume, care l-a fascinat pe faimosul Alfred Hitchcock, creator al unui film cu acelasi titlu, dar nu mai putin extraordinar. Pe scena Teatrului National Constanta, piesa va fi regizata de Rasvana Cernat, ocazie cu care isi va face si debutul in teatrul profesionist.
Subiect incitant
“Opt femei” este o excelenta comedie politista, in care actiunea dramatica, suspansul si caracterele personajelor ofera publicului un spectacol dinamic, plin de surprize cu un final neasteptat. Tema mortii nu este privita aici ca si in drama. Exista o impletire intre comicul de situatie si momentele de tandrete. Spectacolul imagineaza o farsa construita in jurul mortii jucate a lui Marcel.
Pasionata cititoare de romane politiste, Catherine desconspira mascarada celorlalte sapte femei si le intretine constant teama unei posibile vinovatii.
Aceasta virtuala invinuire compune si decompune ingenios un scenariu complicat, in care transferarea culpei devine salutara pentru ceilalti, iar suspiciunea generalizata este mobilul intregii actiuni. Personajele feminine recurg pe rand la diverse strategii care sa le disculpe de omorarea lui Marcel. In realitate, locvacitatea lor foarte feminina nu face decat sa le demasce. Reprosurile converg spre un punct comun, miza structurarii intregului scenariu: suspecta poate fi oricare; gesturile lor nesigure, mimica si anxietatea prelungita compunand un ansamblu de indicii nuantate prin fiecare aparitie scenica. Tabloul de familie cu Mamy, Louise, Chanel, Gaby, Suzon, Augustine, Catherine si Pierette se transforma treptat intr-o imagine incerta, din care obiectele dispar deliberat, iar argumentele disculparilor sunt prea putin persuasive pentru a o elimina pe vreuna dintre suspecte.