-0.2 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăSpecialNoua taxa auto, din lac in put

Noua taxa auto, din lac in put

» Proiectul noii taxe auto, rebotezata "taxa pe poluare", rateaza exact scopul pentru care Guvernul a adus-o pe lume: diminuarea poluarii. O masina noua (Euro 4) este taxata aproape la fel cu una mai veche de 15 ani (non-Euro).

» Paradox romanesc: taxa creste la masinile nepoluante si scade semnificativ la cele poluante. Masura Guvernului este criticata acum si de importatorii de second-hand, si de producatorul autohton de masini.

Noua grila de calcul a taxei de prima inmatriculare, denumita acum taxa pe poluare pentru autovehicule, pare sa dea de ales romanilor intre doua posibilitati: ori isi iau o masina noua si nepoluanta, ori isi cumpara una foarte veche si poluanta. Segmentul de mijloc, al masinilor dotate cu catalizatori Euro 2 si Euro 3, a ramas aproape neschimbat, sumele scazand cu cateva sute de euro. Paradoxul noii taxe este ca inmatricularea unei rable costa doar cu 159 de euro mai mult decat a unei masini noi. Indiferent de marimea motorului, modul de calcul al taxei arata acelasi lucru: poluarea minima este taxata la fel cu poluarea maxima. O alta "aberatie" a noii grile de calcul este pomenirea masinilor Euro 3 vechi de unul-doi ani: asa ceva nu exista, masinile cu aceasta vechime fiind toate Euro 4, dupa cum remarca Liviu Dobrin, directorul general al targului de masini Autovit.
Filozofia oficiala de gandire a acestei taxe a fost, dupa cum ne-au relatat surse guvernamentale, aceea ca speranta de viata a unei masini noi este de 20 de ani, in timp ce o masina veche de 15 ani isi va da sufletul in 5 ani. Concluzia Guvernului: per total, vechitura polueaza mai putin decat masina noua.
Entuziasmul cu care ministrul liberal al Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat noua taxa auto, spunand ca europenii sunt de acord cu ea si vor renunta la sanctionarea Romaniei, prin procedura de "infringement", a fost contrazis prompt de purtatoarea de cuvant a comisarului european pentru taxe, Laszlo Kovacs: "Ca discutiile pot duce la un acord este un lucru diferit fata de a avea deja un acord cu Comisia".

Nici in tara insa noua taxa nu este primita cu bratele deschise. Producatorul autohton de masini, Dacia Renault, care sustinuse initial ideea unei astfel de taxe, este revoltat de cresterea taxei pentru masinile noi. "Pentru noi e devastator. E de neinteles cum taxa pentru o masina noua creste de patru ori, iar la una antica scade de noua ori. E in contradictie directa chiar cu titlul acestei taxe – pe poluare. Ce facem cu programul european de reducere a emisiilor de carbon?", se intreaba Constantin Stroe, vicepresedinte la Dacia si seful Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania. Desi cresterea taxei este de doar cateva sute de euro pentru masinile noi, Stroe da replica: "Pentru un roman, 300 de euro inseamna ceva. Dacia e pentru cei cu venituri modeste". Daca importatorii de masini second-hand au sarit ca arsi la introducerea unei taxe de inmatriculare, modificarea de acum ii lasa cu gura cascata. "S-a mai pus o palarie doamnei Maria. Nu sunt de acord cu noua formula si nu cred ca va trece de CE, pentru ca este in continuare discriminatorie", spune Liviu Dobrin, seful Autovit. El observa cum, ca un facut, cel mai taxat segment ramane cel al masinilor Euro 3. "Este segmentul concurential pentru masinile noi, pentru ca acestea mai au viata in ele, au dotari tehnice si de siguranta comparabile cu masinile Euro 4 si sunt mai bune decat trei sferturi din parcul auto romanesc". Concluzia lui Dobrin: "Diletantism, minciuna si rea-credinta, de asta da acum dovada Guvernul".

Fostul ministru al Mediului, Sulfina Barbu, se intreaba daca premierul Tariceanu mai este fidel principiului "nu suntem cosul de gunoi pentru rablele Europei". "Taxa nu se bazeaza pe principii ecologice, iar cine le invoca ne induce in eroare. Eu cred in continuare ca este o masura fiscala. Nu inteleg in ce masura se reduce poluarea, daca nu este invocat principiul emisiilor de dioxid de carbon. Cu cele care circula deja in Romania ce se intampla?"

La altii
In afara Romaniei, si alte state membre au introdus taxa auto, mai mult sau mai putin pe placul Uniunii Europene. In Germania, taxa de inmatriculare se calculeaza in functie de capacitatea cilindrica a masinii si de gradul de poluare certificat pentru aceasta. Specificul taxei este ca se poate plati anual. Franta a adoptat principiul "cine polueaza plateste", astfel incat taxa este calculata in functie de nivelul emisiilor de CO2 ale masinilor. Astfel, cele mai afectate de taxa sunt berlinele de lux, masinile 4×4 sau cele utilitare. Cu toate acestea, valoarea care trebuie platita este modica – pentru o masina de 32.000 de euro taxa ajungand la 60 de euro. In Finlanda, valoarea taxei de prima inmatriculare este egala cu valoare impozabila a masinii, din care se scade suma de 770 de euro. Polonia, tara care a fost condamnata la Curtea Europeana de Justitie pentru ca accizele pe care le-a impus ii discriminau pe cei care doreau sa cumpere masini second-hand din afara tarii, a preschimbat aceasta taxa de prima inmatriculare intr-una ecologica.

 

La noi

 

Capacitate Norma poluare Vechime Taxa noua Taxa veche

1597 Euro 4 0 ani 479 euro 183 euro

1597 Euro 3 5 ani 990 euro 1137 eur

1597 Euro 2 7 ani 1581 euro 2970 eur

1597 non-euro >15 ani 638 euro 4570 eur

Cele mai citite

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...

Mircea Geoană, sprijinit de Sir George Iacobescu în cursa pentru președinția României

Sir George Iacobescu este singurul român înnobilat de Regina Marii Britanii pentru contribuțiile sale excepționale în domeniul caritabil, comunitar și al serviciilor financiare Mircea Geoană,...
Ultima oră
Pe aceeași temă