Grandomania grotesca a lui Ceausescu a lasat in urma ei un simt sarcastic al umorului, mostenit si de filmele romanesti din Noul Val, care, cu o inclinatie catre absurd in ele, provoaca valuri de entuziasm la festivalurile de film precum cel de la Munchen, scrie ziarul german Sueddeutsche Zeitung, monitorizat de Agerpres.
La o privire retrospectiva, era Ceausescu pare grotesca chiar si pentru aceia care au trait-o, despre aceasta fiind vorba in filmele romanesti "Povestiri din epoca de aur" (Tales from the Golden Age – titlu international) si "Nunta muta" (Silent wedding), in timp ce filmul "Pescuit sportiv" (Hooked) al regizorului roman Adrian Sitaru povesteste despre consecintele trecutului asupra prezentului, prezentand, cu ajutorul unui cuplu aflat in drum catre un picnic si care loveste cu masina o femeie, un sistem de valori deraiat.
Cel mai cunoscut regizor roman al momentului, Cristian Mungiu, este de parere ca aceasta miscare cinematografica a fost provocata de atentia de care s-au bucurat filmele romanesti la nivel international. Mungiu a fost prezent la Cannes cu filmul sau de debut Occident iar in 2007 a castigat tot acolo cu filmul sau "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", in care povesteste cat de aproape era Ceausescu de fascism prin ordonanta sa referitoare la nasteri. Mungiu nu considera acest Nou Val (New Wave) drept un grup omogen, explicatia cea mai logica fiind aceea ca exista o generatie de oameni care au trait jumatate din viata in lumea libera.
Dupa o faza dificila care a urmat prabusirii sistemului comunist, s-a infiintat in 1997 un Centru National pentru Arta Cinematografica, care isi poate permite finantarea a pana la zece filme pe moment. Aici se adauga faptul ca filmarile la productii americane, care, din motive de costuri, au avut loc in Romania, au fost ca o scoala pentru tehnicieni. In Noul Val se amesteca realismul si elementele de comedie, acesta aparand ca un raspuns la o cinematografie de dinainte de schimbare, care in ochii tinerilor cineasti parea propagandistica si artificiala. Ei au dorit sa faca ceva diferit. Desi in cazul filmului romanesc contemporan uneori iti poate ramane rasul in gat, el este totusi comic, cei din Noul Val si producatorii din perioada de dinainte scuturandu-se de trecut si povestind despre oameni ca proprietate a statului, insa fara sentimentalitati exagerate.
Acest lucru se poate observa in "Nunta muta" (care va fi prezentat miercuri, la 17.30, si vineri, la 19.00), de Horatiu Malaiele. Firul epic al filmului ne conduce inapoi in anul 1953, intr-un satuc idilic unde, in ciuda prezentei rusesti, satenii se pregatesc de nunta. Chiar si dupa ce stapanirea comunista inunda viata cotidiana, satenii reactioneaza cu uimire si neincredere. Filmul arata o tanara din sat gasita moarta, in mana cu un ordin rusesc smuls din pieptul ucigasului ei. Nunta are loc si se transforma curand in grotesc. Stalin a murit cu o seara inainte iar serbarile sunt interzise asa ca participantii la nunta serbeaza fara cuvinte. Malaiele a conceput si pus in scena in stil grandios acest mod de a da expresie bucuriei si zgomotele necontrolate care ies la suprafata atunci cand celelalte lipsesc. In filmul "Nunta muta" spectatorului i se da o idee despre faptul ca exista si o Romanie inainte de comunism. Mai exista in film si putina superstitie si credinta rurala
in fantome, despre care Malaiele povesteste, ca si cum tancurile rusesti au distrus nu doar casele ci si sufletele. La sfarsit exista in film o imagine impresionanta, o ruina industriala sumbra care a esuat pana la urma dar care a facut satul si pajistile sale infloritoare mai intai una cu pamantul.
Desigur ca nu este greu sa mai gasesti astfel de locatii in Romania. Faptul insa ca aceasta distrugere este ireversibila, o tara fiind facuta una cu pamantul iar istoria ei ingropata, este poate motivul pentru care in multe alte noi filme romanesti trecutul nu este nici vizibil nici imaginabil, nici in "Povestiri din epoca de aur si nici in "4 luni" nefiind vizibil vreun spatiu idilic sau care sa vorbeasca despre vremuri mai bune. Hotelul in care cele doua fete din "4 luni" il intalnesc pe cel care le va ajuta sa avorteze este un cosmar socialist de prima clasa. "Povestiri din epoca de aur" este un film episodic, anarhic si simpatic, care abordeaza diferite legende urbane din perioada Ceausescu. Cinci regizori si-au unit fortele, condusi de Mungiu, insa ei nu au dezvaluit cine ce a filmat. Exista mai multe versiuni ale filmului, caci la urma urmei nici in era Ceausescu nu stiai ce iese. Una din povestiri este despre
un porc, pe care o familie il procura ilegal si incearca sa-l gazeze in bucatarie, pentru ca nu au reusit sa-l omoare cu cutitul pentru fructe. Este un film de un comic amar, care te face sa nu poti uita ca oamenii erau pe cale sa se arunce singuri in aer numai pentru ca erau saraci lipiti.
In cazul producatorilor din Noul Val este poate vorba de un spirit de lupta insusit, ei lucrand inca intr-o tara cu 20 de milioane de locuitori si in care abia exista cinematografe, acum doi ani existand circa 35 doar. Trebuie, de aceea, sa gasesti niste idei pentru a te impune iar nevoia te face inventiv.