Un banal transport de acum doi ani este emblematic pentru modul cum se fac afacerile pe piaţa „gri-petrol”. Vă prezentăm cei opt paşi de la o simplă tranzacţie cu produse petroliere până la un dosar penal cu un prejudiciu de un milion de euro.
1.O firmă din Capitală trimite peste 300 de kilograme cu combustibil lichid greu la o companie din Cluj. După ce au fost verificate caracteristicile chimice ale produsului, autoritatea vamală a considerat că produsul respectiv este posibil să fie utilizat, ilegal, drept combustibil pentru motor. Vameşii decid să supravegheze transportul până la destinatarii finali, prin sigilarea cisternelor. Acestea urmau să fie desigilate abia când ajungeau la destinaţie. Dar operaţiunea vameşilor determină compania să rezilieze imediat contractele cu o parte din beneficiari.
2.Controalele efectuate apoi la destinatarii finali au arătat că aceştia, de fapt, nu au confirmat nici o comandă la firma respectivă.
3.Ca urmare, livrarea produselor nu s-a mai făcut.
4.Trec doi ani de la povestea cu transportul sigilat, iar lucrurile rămân la fel.
5.Un control operativ al Gărzii Financiare din 2011, la sediul firmei din Bucureşti, constată mai multe nereguli.
6.Concluziile controlului sunt trimise la Direcţia de Investigare din Inspectoratul General de Poliţie.
Verificările poliţiştilor se extind la companiile beneficiare ale mărfurilor importate de compania din Bucureşti.
7.Suspiciunile sunt aceleaşi ca în 2009: compania a importat combustibil lichid greu, pe care l-a utilizat apoi drept motorină.
8.În final, dosarul este trimis la procurori, pentru un prejudiciu estimat de aproape 4 milioane de lei, rezultat din diferenţele de taxe (accize şi TVA).