Se pare ca nu numai in cartierele de periferie ale Bucurestiului poti vedea pusti care se imbraca identic, "ca in armata" – adidasi stralucitori si haine de firma, eventual cu firma in-scriptionata mare, sa se vada de la distanta. Italia, patria modei, se remarca tot prin acelasi manelism aplatizant. Scena "cool" italiana e populata de tineri imbracati de firma – "blugi Diesel, curele Dolce&Gabana si adidasi Nike sau Puma", dupa cum caracterizeaza aceasta uniforma obligatorie Giulia Criveli, cronicar de moda in Milano.
Teama de originalitate
Tinerii italieni poarta haine ca sa se integreze mai degraba decat sa riste un stil propriu. Giovani Gastel, un tanar designer italian, incearca sa explice fenomenul: "Hainele de firma le dau un sentiment de integrare in grup. E un fel in care isi exprima identitatea". Se poate vorbi de moda ca aspiratie sociala pentru multi dintre tinerii obisnuiti care pot creste in ochii prietenilor daca-si afiseaza toalele de firma.
"Firma" e mereu o alegere sigura, nu poti gresi apeland la ea. Si poate ca tocmai abundenta de superfirme in Italia omoara moda strazii. "Probabil ca in orase in care marile firme nu sunt numeroase, precum Berlinul, tinerii sunt mai originali cand vine vorba despre ce pun pe ei", declara Cristina Marasti, reprezentanta a unei firme de comunicatii.
"Alternativii" confirma regula
Exceptiile de la armata "baietasilor" italieni sunt putine si firave ca atitudine. Pe strazile milaneze, de pilda, pot fi vazuti tipi care merg pe mana unui goth moderat sau a soft-punk-ului (blugi negri, rimel din abundenta, creste sau tepi).
In orase universitare precum Bologna, studentii cauta un look mai alternativ – piercing-uri, pantaloni de camuflaj baggie sau omniprezentele hanorace cu glugi mari. Si fularele, desigur, fularele.
Tanarul Giovani Gastel ramane totusi optimist. El crede ca italienii au inceput deja sa-si asume riscuri vestimentare: "Acum zece ani stilul strazii era unul clasic. Barbatii purtau sacouri, pantaloni clasici si mocasini. Dar acum au inceput deja sa combine mai lejer lucrurile. Acum poti vedea tipi care poarta tricouri pe sub sacou, ceea ce ar fi fost de neconceput acum 30 de ani".
Dar daca asta e marea schimbare de paradigma in moda strazii din Italia, e clar ca avem de-a face cu un dezastru.