» Interesul Microsoft pentru achizitionarea companiei Yahoo! este explicat prin cresterea pietei de publicitate online.
» Daca tranzactia se perfecteaza, Microsoft va avea cel mai mare numar de utilizatori la nivel mondial.
Steven Ballmer, directorul executiv al Microsoft, a trimis o scrisoare catre Roy Bostock si Jerry Yang, cei doi cofondatori ai Yahoo!, propunandu-le "o afacere intre Microsoft si Yahoo!". Inca din primele doua paragrafe Ballmer clarifica interesul Microsoft in achizitionarea tuturor actiunilor Yahoo!, pentru un pret de 31 de dolari per actiune – cu aproximativ 12 dolari mai mult decat pretul de 19,18 dolari inregistrat joi, ceea ce inseamna o suma totala de 44,6 miliarde de dolari. Este o a doua scrisoare pe care Ballmer o trimite catre consiliul director al rivalului Yahoo!, prima datand din februarie 2007. Fata de anul trecut, cand seful executiv al Microsoft invita la masa trativelor conducerea Yahoo!, Ballmer a clarificat acum si termenii financiari ai afacerii. Unul dintre motivele pentru care Microsoft este interesata de achizitionarea rivalului sau este avantul pe care Google l-a luat in mediul online si mai ales pe piata publicitatii pe net, unde detine aproximativ 45% dintr-o piata ce valoreaza peste 50 miliarde de dolari la nivel mondial.
Boom la bursa
Primele efecte s-au vazut imediat dupa ce scrisoarea Microsoft a fost facuta publica, la deschiderea zilei de tranzactionare de vineri pretul pentru o actiune fiind cu aproximativ 10 dolari mai mare decat in ziua precedenta. Joi o actiune Yahoo! valora 19,18 dolari, iar vineri, la deschidere, era tranzactionata pentru 28,68 de dolari. Maximum atins de valoarea per actiune vineri a fost de 29,83 de dolari, la inchidere fiind de 28,38 dolari. Valoarea totala a tranzactiilor a atins 438 milioane de dolari, de zece ori mai mult fata de ziua precedenta. Tot vineri o actiune a Microsoft a scazut cu 6,5%, incheind ziua la 30,45, insa valoarea tranzactiilor s-a triplat fata de ziua precedenta.
Publicitatea online, in crestere
Microsoft, Yahoo! si Google sunt principalii jucatori pe piata publicitatii online la nivel mondial, toate cele trei companii avand in momentul de fata sisteme de link-uri sponsorizate care sunt afisate in urma cautarilor efectuate de utilizatori. Firmele care folosesc sistemul platesc bani buni, numai in 2007 cheltuindu-se aproximativ 50 de miliarde de dolari pentru acest tip de publicitate pe Internet, iar pentru 2008 se estimeaza ca aceasta valoare va atinge 80 de miliarde.
Conform unui studiu al Interactive Advertising Bureau (IAB), autoritatea americana care supravegheaza serviciile de publicitate pe Internet, la sfarsitul anului trecut, pe primul loc in ceea ce priveste incasarile din publicitatea online se afla Google, cu aproximativ 45% din piata globala, urmat de Yahoo!, cu 21%, si Microsoft, cu putin sub 15%.
"Microhoo", un gigant online
Analistii de la firma de cercetare Gartner considera ca aceasta "fuziune" presupune integrarea serviciilor Yahoo! in schema deja actuala a serviciilor Microsoft. Un cititor al ziarului New York Times a scris pe site-ul publicatiei un comentariu care reflecta opinia multor altor utilizatori: "Acum va trebui sa renunt la Yahoo!". Un altul spunea ca, daca aceasta afacere se duce la bun sfarsit, isi va inchide contul Yahoo! si va migra catre Google. In acelasi timp, alti cititori ai ziarului notau faptul ca "Microsoft si Yahoo! vor crea un real competitor pentru Google". La nivel global, portalul MSN.com al Microsoft are 228 milioane de utilizatori, iar site-ul Yahoo! numara aproximativ 250 de milioane de utilizatori. Un studiu al companiei Gartner, dat publicitatii anul trecut, arata insa ca cel putin 50 la suta din utilizatorii celor doua companii folosesc Google pentru cautarile lor pe internet, de unde se explica si cota acestei companii pe piata publicitatii online.
Piata romaneasca
Yahoo! si Microsoft nu ofera servicii de link-uri sponsorizate pentru tara noastra, iar Google a intrat in acest segment abia la inceputul anului trecut, dar fara o strategie clara. Un studiu al companiei de cercetare Deloitte arata ca in Romania piata publicitatii online este dominata de jucatori autohtoni – Boom, ArboMedia si Neogen avand cele mai mari retele de distributie. In 2007 cheltuielile firmelor autohtone in publicitate pe internet au atins 3 la suta (10 milioane de euro) din suma totala investita in publicitate. "Fata de 2005, cand procentul era de nici unu la suta, acum Romania sta foarte bine", a declarat Radu Herinean, manager la Deloitte Romania.
Opinii
Am cerut si cititorilor Romania libera sa-si spuna parerea, iar mesajele primite arata ca Yahoo! ar putea pierde din cele 6 milioane de utilizatorii romani. "Utilizatorii isi vor cauta un alt provider daca Microsoft ii va obliga sa treaca de la Yahoo!mail la Live Mail", este de parere Alexandru Apostolache. Alti cititori cred ca nici impreuna cele doua firme nu vor reusi sa treaca in fata Google. "Motorul de cautare Google e de departe cel mai bun. Nu cred ca Yahoo! si Microsoft vor reusi sa atinga performantele Google in urmatorii cinci ani, deoarece acesta are deja un avans", ne-a scris domnul Zamfir Puscas.