Maşinile de colecţie reprezintă un segment de piaţă care sfidează criza, ba din contră creşte cu ajutorul ei. Casele de licitaţii au oferte cu maşini de colecţie din ce în ce mai variate, în timp ce valoarea acestor bijuterii pe patru roţi a crescut cu aproape 400% în doar 10 ani, aproape la fel ca aurul, conform unui raport al Financial Times.
În aceste condiţii „Monaco Motor Legend”, un eveniment de referinţă pe piaţa mondială a maşinilor rare, care face parte din cadrul Salonului Auto de la Monaco, se anunţă a fi unul de mare succes şi în acest an. În perioada 4-7 aprilie principatul de pe Coasta de Azur va fi gazda a câtorva zeci de modele exclusiviste, a căror valoare se calculează în zeci sau chiar sute de mii de euro.
Unul din românii care au participat în cadrul unui astfel de eveniment, mai exact la competiţia maşinilor istorice de la Monte Carlo, este Georgios Ladopoulos, colecţionar de maşini clasice. „Este mult galmour la un eveniment de asemenea amploare, multă lume interesată de maşini rare [n.r. mai ales clienţi cu posibilităţi]. Este fabulos!”
Astfel de evenimente sunt însă nişte mici rotiţe într-un mecanism mult mai amplu, o piaţă de nu mai puţin de 55 miliarde de dolari, conform Le Figaro. Atât valorează piaţa maşinilor de colecţie la nivel mondial, iar această sumă este în continuă creştere. Nu este însă de mirare având în vedere că doar aurul a reuşit să se scumpească în ultimii zece ani mai mult decât maşinile de colecţie.
Spre exemplu până şi în România, ţară în care încă nu putem vorbi de o piaţă a maşinilor rare clar definită, un Porsche 911, model 1967 costă de 3-4 ori mai mult decât înainte de a începe criza, după cum ne spune Ladopoulos. „Acum cinci ani costa doar 20.000 de euro un astfel de model.” Cel mai scump model vândut de el până acum în România a fost un Jaguar XK120, de peste 100.000 euro.
Sumele mai mari faţă de acum cinci ani, pe care aceiaşi oameni sunt dispuşi să le plătească, nu indică neapărat faptul că veniturile lor au crescut ci mai de grabă că în timp de criză oamenii sunt interesaţi de investiţiile sigure. Iar maşinile rare au devenit investiţii sigure, deoarece, la fel ca şi în cazul operelor de artă, deşi preţul lor poate fluctua, valoarea lor întotdeauna va creşte.
Sunt mai mulţi factori care duc preţul unor modelele ca Aston Martin, Jaguar, Porsche sau Bentley, până la ordinul sutelor de mii de euro: autenticitatea şi istoria vehiculului, notorietatea proprietarilor anteriori, performanţele şi nu numai. De asemeni noile generaţii de maşini, mai ales cele care au un impact puternic pe piaţă, pot stârni interesul pentru modelele clasice ale aceluiaşi producător.
Pentru cei care privesc maşinile clasice nu doar ca o pasiune ci şi ca o investiţie există şi riscuri. Conform Financial Times spre sfârşitul anilor 80′ astfel de maşini îşi schimbau proprietarii chiar şi de 5-6 ori în acelaşi an, preţurile fiind la un nivel foarte ridicat, care însă s-a prăbuşit o dată cu recesiunea începută în 1990. Un Jaguar E-Type, de 100.000 lire sterline, ajunsese să coste 40.000. Acele valori poate că nu au mai fost atinse de atunci, însă ele sunt în permanentă creştere. În orice caz o maşină clasică trebuie privită ca o investiţie pe termen lung. Doar aşa poate deveni o investiţie sigură.
Cel mai bine cotate modele de pe piaţa maşinilor de colecţie la nivel mondial sunt cele din anii 50′-60′ ale unor producători ca Ferrari, Mercedes, Jaguar, Bentley, Lotus, Corvette, Maserati, conform Le Figaro. Valoarea acestor maşini a crescut o dată cu valul de încredere a investitorilor care a cuprins această piaţă atât de exclusivistă. Nu intâmplător tot în aceste vremuri de criză Ferrari a devenit cel mai puternic brand din lume, depăşind Apple.
Vezi şi FOTO Porsche Panamera primeşte un facelift. Vezi ce noutăţi aduce coupeul german!
România, o piaţă în formare pentru maşinile clasice
Interesul pentru maşini de colecţie este în creştere şi în România. În fiecare an sunt aduse în ţara noastră modele din diferite colţuri ale lumii, oferta de pe piaţă devenind astfel din ce în ce mai variată, în timp ce publicul este dispus să plătească tot mai mulţi bani.
Unul dintre evenimentele care au atras atenţia anul trecut asupra acestui segment de piaţă a fost licitaţia organizată de Artmark în august la Mamaia, dedicată maşinilor de colecţie. Printre vedetele licitaţiei au fost monopostul lui Michael Schummaher, un Ferrari F399 din 1999, adjudecat pentru 177.000 euro şi un BMW 760Li care a aparţinut Regelui Mihai I, vândut pentru 20.000 euro.
„Pentru Artmark evenimentul de anul trecut a fost un experiment. Am reuşit să vindem cam 85%, ceea ce este foarte bine”, declară pentru România liberă Valeriu Sângeorzan, responsabil de relaţii publice şi comunicare Artmark. Casa de licitaţii va continua şi anul acesta cu cea de a doua ediţie, evenimentul urmând să aibă loc cel mai probabil în luna iulie, în Bucureşti. Cu două săptămâni înainte de licitaţie toate maşinile vor fi prezentate în cadrul unei expoziţii.
Unul dintre cei care au participat la licitaţia de anul trecut este şi Chirea Dumitru, patronul dealerului auto Dimos, din Constanţa. „Interesul oamenilor pentru maşinile de colecţie este mult mai ridicat decât înainte de criză. Numărul celor care sunt interesaţi, dar şi al cunoscătorilor este tot mai mare”, spune Chirea Dumitru. Până acum spune că modelul clasic cel mai scump, pe care l-a vândut, a fost un Cadillac din 1974 de circa 50.000 de euro.
Vezi şi VIDEO Bordul TACTIL al lui Tesla Model S. Vezi cum ar putea arăta maşinile în viitor!
Totuşi în România nu putem vorbi de un public foarte clar definit pentru maşinile clasice rare. Astfel că ele intră pe o piaţă mai mare, a maşinilor exclusiviste, acolo unde putem găsi chiar şi modele din 2012. Dimos, asemenea altor dealeri auto de maşini exclusiviste, are în parcul auto atât modele clasice europene sau americane, cât şi modele ca Bentley Continental GT din 2006, acesta fiind şi cel mai scump model vândut vreodată de dealerul constănţean.
Chirea spune că sunt importanţi atât clienţii cu bani, dispuşi să investească în astfel de achiziţii, cât şi cei interesaţi de astfel de modele doar din pură pasiune. „Cei din urmă pot duce vorba mai departe, pot face populare astfel de oferte care există pe piaţă”. Serviciile pe care delaerii le oferă pentru clienţii de astfel de maşini joacă şi ele un rol important. Chirea spune că un client poate primi consultanţă pentru o achiziţie chiar şi dacă maşina este cumpărată din altă parte.
În România, la ora actuală, piaţa maşinilor de colecţia este una în formare, bazată în mare parte pe importuri. Conform lui Georgios Ladopoulos circa 200 de astfel de maşini intră anual în ţară. El tranzacţionează anual doar 3-4 maşini rare, o altă parte a business-ului său fiind un centru de recondiţionări de maşini istorice.
Dealeri, colecţionari, sau doar simpli iubitori de maşini rare, românii vor avea ocazia ca de la an la an să admire în cadrul expoziţiilor sau al târgurilor auto naţionale tot mai multe astfel de bijuterii pe patru roţi sau mine de aur, depinde cum le priveşte fiecare.