25.4 C
București
duminică, 26 septembrie 2021

Marinarii români ar putea primi arme de foc pentru a se apăra de piraţi

Comunitatea internaţională maritimă cauta soluţii pentru limitarea fenomenului pirateriei în zona Somaliei. „Senatul SUA a adoptat deja o prevedere prin care echipajele navelor americane pot folosi arme. La nivel internaţional se poartă discuţii pentru adoptarea unei măsuri similare” a precizat Adrian Mihei, reprezentantul armatorilor români.

Acesta a explicat că până la apariţia unei astfel de reglementări, companiile maritime care efectuează transporturi în zona Somaliei au recurs la soluţii de ugenţă pentru prevenirea atacurilor. Franţa a decis să disloce în zonă o grupare militară care escortează toate navele sale, alte state din vest au mers pe varianta unor intervenţii antiteroriste. În acest caz la bordul navelor sunt amenajate camere speciale care nu se pot descuia de dinafară şi unde echipajul se refugiază în caz de atac, pentru a preveni luările de ostateci care îngreunează intervenţia trupelor de comando.

În ceea ce priveşte România, s-a ales soluţia instruirii marinarilor pentru a face faţă acestor situaţii. Pe fiecare navă există un ofiţer însărcinat cu securitatea, care a urmat cursuri în ţară (la centrul pentru perfecţionarea personalului navigant CERONAV Constanţa există un astfel de modul realizat în colaborare cu departamentul de acţiuni speciale al Inspectoratului de Poliţie Constanţa) şi care, în cazul unui atac, stabileşte măsurile privind securitatea şi eventual intervine.

Principala problemă în acest caz, în opinia armatorilor români, este faptul că odată cu defiinţarea serviciului militar obligatoriu bărbaţii nu mai au derpinderi în mânuirea armelor iar cum acest curs durează câteva zile, cursanţii nu pot fi instruiţi aşa cum trebuie. Până la legalizarea portului şi utilizării armelor (în prezent prezenţa armelor de foc la bordul navelor comerciale este ilegală) comandanţii navelor au recurs la tot felul de soluţii pentru a evita atacurile. Cea mai simplă şi ingenioasă este cobărârea în apă a unor parâme, care plutesc de-a lungul vasului şi în spatele său şi în care şalupele piraţilor îşi agaţă elicele.

În altă ordine de idei, organizaţia internaţională a transportatorilor (ITF) a încheiat ieri campania de strângere de semnături „Stop Pirateriei pe Mare!”. „Peste 900.000 de marinari au semnat petiţia. România s-a situat în primele 20 de state care au strâns cel mai mare număr de semnături” a precizat Adrian Mihălcioiu, reprezentantul ITF România. ITF va depune semnăturile la Agenţia Internaţională de Securitate şi va solicita adoptarea unor măsuri urgente pentru rezolvarea situaţie din Somalia. Cele mai multe atacuri ale piraţilor au fost semnalate în apropierea Somaliei, unde în ultimii ani s-au produs sute de atacuri asupra navelor. Deşi ITF a insistat pentru utilizarea unei soluţii paşnice şi nu intervenţia forţelor militare, se pare că această din urmă soluţie este cea mai eficientă. Ultima intervenţie militară importantă s-a consumat în mai 2010, atunci când forţele speciale ruse au intervenit pentru eliberarea unui echipaj rusesc. Toţi piraţii au fost omorâţi.

Ultima oră
Pe aceeași temă