Maine seara, la Arena din Berlin se vor decerna de la ora 20 (CET), in cadrul unei ceremonii de gala cu aspectul unei nunti la nivel inalt (smochinguri, rochii lungi, sampanie – tot dichisul), premiile acordate de Academia Europeana de Film (EFA) celor mai bune productii cinematografice ale anului. Pe scurt, Oscarurile europene.
Daca anul trecut Romania avea doua nominalizari la categoria cel mai bun scurtmetraj („Un cartus de Kent si un pachet de cafea” de Cristi Puiu si „Poveste la Scara C” de Cristian Nemescu), iar in 2003 o nominalizare la premiul de interpretare feminina (Diana Dumbrava pentru „Maria”), in acest an are doua, importante, prin lungmetrajul lui Cristi Puiu, „Moartea domnului Lazarescu”. Cristi Puiu e nominalizat la categoria cel mai bun regizor si tot Cristi Puiu, alaturi de Razvan Radulescu, tinteste spre premiul pentru cel mai bun scenariu. Pentru primul premiu, Cristi Puiu se bate cu ditamai presedintele Academiei Europene de Film, Wim Wenders, ca si cu austriacul Michael Haneke, daneza Susanne Bier, italianul Roberto Faenza, spaniolul Alex de la Iglesia si polonezul Pawel Pawlikowski. La cealalta categorie, premiul se va decide intre filmul romanesc si „Paradise Now” (Palestina), „Adam&Paul” (Irlanda), „Cache” (Austria), „Adam's Apples” si „Brothers” (Danemarca), „Go for Zucker!” (Germania).
Cristi Puiu nu este, din pacate, prezent la Berlin, iar „Moartea domnului Lazarescu” e reprezentat doar de Razvan Radulescu. „Nu ma astept sa castig vreun premiu”, ne declarase regizorul la Bucuresti. „Sunt foarte multe nume importante – Wenders, fratii Dardenne, Haneke – si probabil ca toate trebuie sa fie recompensate. M-a surprins insa faptul ca Luminita Gheorghiu si Ion Fiscuteanu (n. red. – care luasera premii de interpretare la Namur si, respectiv, Copenhaga) n-au fost nominalizati. Premiile Academiei Europene de Film ar fi fost singurul context in care ei ar fi putut fi recompensati in mod just.” Nu e cazul sa raspundem scepticismului lui Cristi Puiu cu aceeasi moneda si mai bine sa ne asteptam la un premiu. In fond, Wim Wenders e nominalizat si la categoria cel mai bun film, cea mai buna imagine, cel mai bun montaj. Apoi, fie vorba intre noi, „Don't Come Knocking” e dezamagitor, umflat mai mult decat era cazul. Sa avem insa rabdare si sa vedem care sunt cele 19 optiuni ale celor 1.600 de membri ai Academiei infiintate in 1989. Dintre acestia, 12 sunt romani: Lucian Pintilie, Nae Caranfil, Dan Pita, Savel Stiopul, Lucia Hossu Longin, Dan Necsulea, Calin Netzer, Diana Dumbrava, Sinisa Dragin, Rona Hartner, Carmen Cristian si Cornelia Palos. Academia are, pe langa presedinte si secretariat, si un comitet format din 20 de membri, printre care: Nick Powell, Dieter Kosslick (presedintele Berlinalei), actritele Jeanne Moreau si Brenda Blethyn, regizorii Istv'n Szabo si Nikita Mihalkov, actorul Ben Kingsley. Primele premii au fost deja anuntate. Premiul pentru cel mai bun documentar a fost acordat filmului francez „Un dragon dans les eaux pures du Caucase” de Nino Kirdadze. Sir Sean Connery va primi un premiu onorific pentru intreaga sa cariera. Un al doilea premiu onorific va omagia cariera compozitorului Maurice Jarre (cu o activitate intinsa de la Alain Resnais si Nouvelle Vague, trecand prin „Doctor Jivago”, „Lawrence al Arabiei” si „Toba de tinichea” pana la „Cercul poetilor disparuti”). EFA a profitat de ocazie si i-a omagiat si pe compozitorii europeni printr-un concert sustinut ieri de Orchestra Simfonica Flamanda, dirijata de Dirk Brosse. Maurice Jarre, Bruno Coulais, Gabriel Yared, Alberto Iglesias s.a. au fi-gurat in program. Cel de-al doilea eveniment a fost simpozionul „The Agony and the Ectasy – Being A Film Composer”, gazduit de Institutul Cervantes.
Intre agonie si extaz vor sta maine seara si marii cineasti ai Europei, in asteptarea rezultatelor voturilor. Ceremonia va fi inregistrata si transmisa la un moment dat si la noi de catre HBO. In numarul nostru de luni veti afla o relatare pe larg de la fata locului. Hai, Romania!