Pasiunea Luanei Ibacka este designul interior. Luana si-a transformat aceasta pasiune in meserie, intai ca redactor-sef al revistei "Caminul" pana la inceputul acestui an, apoi ca realizatoare a doua emisiuni de design interior. In paralel, Luana se foloseste si de doua bloguri, ambele legate de activitatea sa profesionala.
Pe cand se numea Luana Mitran, era un nume cunoscut in showbiz drept un fotograf profesionist. De altfel, a si castigat premiul de "cel mai bun fotograf al anului". Astazi, lumea ei se invarte in jurul profesionistilor din domeniul designului interior. Luana prezinta doua emisiuni de profil "Casa mea.ro" si "Caminul de 5 stele", ambele difuzate pe B1TV, emisiuni produse de compania Hiparion, parte a trustului de presa Medien Golding, care editeaza si ziarul "Romania libera".
De cinci ani, emisiunile tale, "Casa mea.ro" si "Caminul de 5 stele", te-au adus in atentia publicului drept un profesionist in design interior. Cum a inceput totul?
Luana Ibacka: Emisiunile legate de design interior si noutati in constructii au decurs din nevoia publicului de a vedea prezentari artistice, in miscare, a unor decoratiuni interioare autohtone, dar si a unor trenduri dictate de targurile internationale de profil. Fiind redactor-sef al revistei "Caminul" la acel moment, eram foarte conectata la tot ce era nou si important ca manifestare expozitionala, aici sau in strainatate. Am facut practic o a doua facultate cu zeci de seminarii, prezentari tehnice si de produs, vizite la fabrici de mobila, birouri de proiectare si design, centre mondiale de cercetare in domeniul arhitecturii si urbanismului. Ca sa pot oferi oamenilor mai mult sau mai putin pregatiti o informatie de calitate, am alergat peste tot unde am intalnit subiecte interesante si personalitati marcante. Am filmat case de miliardari, hoteluri de lux din Paris, Milano sau Barcelona, centre de design in Asia, am avut interviuri cu eroi ai arhitecturii contemporane, ca Antonio Citterio, Simone Micheli si altii. Am multa experienta, intr-adevar, in jurnalism si tv.
Esti in continuare implicata in redactiile revistelor unde ai lucrat. Care sunt responsabilitatile tale zilnice?
L.I.: La mine lucrurile stau astfel: responsabilitatile, cum le numesti tu, s-au transformat in pasiune si placere. Caut in tot ce fac, emisiuni, evenimente, proiecte de lansare a unor firme, sa ofer cea mai buna reprezentare. Am reusit sa fac multe lucruri frumoase in acest grup de presa, deoarece am avut aproape de mine oameni la fel de entuziasti ca si mine, incantati de meseria si munca pe care o fac. Singuri nu reprezentam nimic pe lumea asta. O zi din viata mea este un cliseu din filmul cu unicate: nici o zi nu e ca alta. Merg sute de kilometri ca sa ma documentez, sa filmez, sa stabilesc strategii de advertising pentru diversi clienti. In rest, sunt mama fetitei mele…
In anii ’90 erai cel mai bine cunoscuta pentru munca ta fotografica, pentru care ai si fost premiata. Ce loc ocupa astazi fotografia in viata ta?
L.I.: Acelasi loc, doar ca nu mai fac bani din asta, a devenit mai usor acum decat atunci, au aparut foarte multi fotografi buni, drept urmare a scazut piata. Eu castigam multi bani atunci cu studioul foto, azi n-ar mai fi fost la fel.
Cum vezi tu emisiunile tale in comparatie cu cele concurente?
L.I.: Emisiunile "Caminul de 5 stele" si "Casa mea.ro" sunt intr-adevar parte din aceeasi industrie, dar prima trateaza interiorul casei, cealalta exteriorul si proiectul in sine. Nu prea avem concurenta in media romaneasca, mai exista doar doua–trei astfel de emisiuni, dar care abordeaza diferit ambientarea. La noi a existat mereu avantajul unor reviste populare in care se dezvoltau aproape toate temele existente de proiectare, decorare, imobiliare. Un milion de cititori lunar si cateva sute de mii de telespectatori inseamna o putere destul de mare in ceea ce priveste… concurenta.
Crezi ca publicul din Romania este receptiv la ideile prezentate de voi in emisiune?
L.I.: Ideile apartin specialistilor, eu ca realizator pun in lumina subiectele pe care redactorii le prezinta si in revistele grupului, la care adaug reportaje cu amenajari interioare de VIP-uri, de showroom, de targ sau de galerie… Publicul este dornic sa iasa din casa prin cutia magica a televizorului, tocmai de aceea eu le arat locuri in care el ajunge mai greu. Publicul ideal este, din punctul meu de vedere, telespectatorul care este atent la inspiratia si informatia din emisiuni si care se foloseste de acestea atunci cand decoreaza, proiecteaza, vinde sau cumpara mobila, arta, sisteme tehnice, materiale diverse necesare constructiilor etc.
In prezent, ai doua site-uri, lua.ro, si luanamedia.ro. Ambele iti poarta numele, insa vorbesc despre design interior….
L.I.: Dupa cum ti-am impartasit mai devreme, profesia e pasiune, si pasiunile mi le combin cu activitatile ce decurg din cariera. Fac cu placere meseria de jurnalist din 1989, de cand s-au format primele generatii de reporteri. Am pozat, am scris, am redactat proiecte, am impresariat, am facut PR, am fost in culise, dar si in plina scena. Ma identifica cu designul pentru aceste emisiuni, ma voi identifica in proiectele la care lucrez si voi lucra, indiferent care va fi subiectul lor.
Acorzi mai mult timp unuia din ele sau incerci sa fii prezenta pe amandoua la fel de mult?
L.I.: Am doua pentru ca in realitatea virtuala apari si dispari dupa cum vor unii baieti care se pricep sa manipuleze aceste informatii. Uneori mi se blocheaza unul, lucrez cu altul… ceva de genul asta. Nu sunt o bloggerita, le folosesc strict pentru business.
Esti destul de rezervata in ceea ce te priveste. Nu crezi ca cititorii si telespectatorii tai, pentru care poti fi un model, ar vrea sa stie ceva mai mult despre propriile tale experiente?
L.I.: Nu cred deloc in oamenii care isi aleg modele din postere si povesti publicate pe net. Nici nu exista vedete care sa conteze doar pentru ca au imagine. Imaginea trebuie sa fie o consecinta. Daca ai doar atat, apari si dispari, oamenii te uita instant. Eu imi doresc doar sa fac meseria care imi place, nicidecum sa devin vreun model, carne de tun pentru presa de scandal sau alte scenarii cu dive penibile. Gusturile mele nu trebuie sa influenteze pe nimeni, in schimb, oricui mi-a cerut o recomandare pentru un specialist sau pentru un furnizor de servicii/obiecte, i-am oferit sfaturi utile. Nu sunt in final decorator sau arhitect, sunt un comunicator in domeniu, un jurnalist informat.
Care sunt preferintele tale cand vine vorba de decoratiuni interioare?
L.I.: Ador stilul cottage, un fel de rustic modern, in culori pale, de bleu si olive. Acasa la mine domina albul si verdele.
Ce presupune cu adevarat ideea de "camin" pentru tine?
L.I.: Ideea de camin este personalizarea locuintei fiecaruia. Vii cu idei proprii, cu necesitatile varstei si etapei financiare din viata ta. Camin poate fi o garsoniera cu o saltea pe jos si doua lumanari parfumate, camin poate fi o amenajare de jumatate de milion de euro cum am avut acum o luna in emisiune.
Daca ar fi sa-ti cumperi acum un apartament nou, cum l-ai prefera: mobilat integral sau unul gol-golut?
L.I. Visez la o casa taraneasca, nu la un apartament la bloc. Desigur ca prefer un spatiu virgin, in care sa ma desfasor. Am o imaginatie fara limite si multe cunostinte care imi permit o infinitate de combinatii.
Deviza intalnita pe ambele site-uri este "arta de a trai cu stil". Ce inseamna stilul aici? Poate fi invatat?
L.I.: Da. Stilul il inveti o viata intreaga si esti rasplatit de fiecare pas inainte pe care il faci legat de stilul propriu. Societatea, colegii, vecinii, familia, tu insuti, evolueaza pe scena coordonata de stilul tau. Cum te imbraci, cum ai casa, cum te porti, cum vorbesti, cum faci un cadou, cum primesti o floare sau un compliment. Stil e pozitia spatelui la un eveniment sau alegerea felului de mancare la prima intalnire…