16.9 C
București
luni, 15 aprilie 2024
AcasăSpecialMaster Plan Electoral de Transport: Sibiu-Pitești va fi, totuși, autostradă

Master Plan Electoral de Transport: Sibiu-Pitești va fi, totuși, autostradă

 

Nici nu s-a uscat bine cerneala de pe Master Planul General de Transport (MPGT), document „ştiinţific“, după cum susţinea recent ministrul de profil, Ioan Rus, că Guvernul a şi adus din pix primele modificări ale acestuia, din raţiuni electorale. Drumul va fi la profil de autostradă, nu de drum expres, cum a apărut în MPGT, a promis premierul Ponta angajaţilor de la Dacia-Renault.

După ce s-a străduit zile bune să convingă opinia publică că MPGT este o operă ”ştiinţifică” bazată pe calcule exacte de trafic şi de rentabilitate economică, independentă de interesele politice şi electorale, care nu trebuie modificată după voinţa unuia sau altuia, Guvernul nu a ratat ocazia de a face el primul cele dintâi modificări pe genunchi ale acestuia. Tonul l-a dat ministrul Transporturilor, Ioan Rus, care a vizitat joi uzina Dacia de la Mioveni. El a anunţat reprezentanţii uzinelor Dacia Mioveni că va discuta şi va analiza posibilitatea ca tronsonul Piteşti – Sibiu să fie prins în forma finală a MPGT sub formă de autostradă. Nu mai mult de câteva zile în urmă acelaşi ministru susţinea ideea realizării unui drum expres între cele două localităţi deoarece o autostradă nu ar avea nici traficul necesar, nici rentabilitatea cerută de Comisia Europeană. „Faza întâi, să spunem, dacă nu or să fie alte condiții, drum expres, faza a doua autostradă (…) La nivelul circulației de acum, câțiva ani ne-ar satisface. Ne-ar rezolva problema de acum. În etapa a doua drumul expres se va transforma în autostradă. Dacă vom fi extrem de bine organizați, în 2018 la final, am putea circula pe drumul expres. Am putea avea în 2018 o legătură transcarpatică adevărată, Pitești – Sibiu“, a declarat Rus.

Anunţul a fost preluat două zile mai târziu şi de premierul Victor Ponta unde altundeva decât la aceeaşi fabrică. Ponta a ţinut să sublinieze că promisiunile sale sunt făcute în calitate de premier şi nu de candidat la Preşedinţie. Drumul Pitești – Sibiu va fi trecut în Programul Operațional de Transport ca autostradă, a anunțat, sâmbătă, premierul Victor Ponta. Șeful Executivului a precizat că investiția în infrastructura rutieră urmează să se facă în două etape: prima – drumul expres, după care autostrada.“Master Planul pe care domnul ministru l-a prezentat, inclusiv aici la Mioveni, și pe care Guvernul îl va aproba ca program Operațional de Transport în noiembrie-decembrie (…). Va prevede foarte clar regim de autostradă, va prevede finanțarea în două faze, pentru drum expres în prima fază, cu tot cu expropriere, studiu de fezabilitate pentru autostradă și imediat ce avem finanțarea finală, ca autostradă. Important este să începem”, a precizat Ponta.

 

Ce nu se spun cei doi

 

Un drum expres pare a fi cel mai probabil o risipă. Oficialii afirmă că un drum expres este cu 30% mai ieftin decât o autostradă. În realitate economia este mult mai mică, fiind cifrată în jurul a 15%, spun proiectanţii de şosele. Lipsa benzii de staţionare se poate dovedi o idee foarte proastă. În absenţa ei camioanele nu mai pot fi degajate de pe prima bandă în cazul în care se înzăpezesc sau se defectează. În multe ţări bezile de staţionare de urgenţă sunt folosite pentru preluarea traficului în caz de aglomeraţie sau permit circulaţia salvărilor, echipajelor de pompieri în cazuri urgente.

Este lipsită de logică construirea, mai întâi, a unui drum expres şi apoi, peste ani, a unei autostrăzi. Costurile totale prin acestă construcţie etapizată le pot depăşi pe cele ale realizării într-un singur pas a unei autostrăzi.

În al treilea rând nici ministrul Rus, nici premierul Ponta nu spun că, fie la profil de drum expres, fie de autostradă, Sibiu-Piteşti nu are cum să fie gata până în 2018. Marcel Boloş, director al Autorităţii de Management pentru Transport, a declarat acum câteva zile că Sibiu-Piteşti se va realiza în două etape de programare (prima terminându-se în 2020) deoarece ”studiul de fezabilitate durează 2-3 ani, procedura de atribuire un an şi şase luni iar implementarea proiectului patru ani”.   

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă