Viaลฃa îi rezervฤ fiecฤruia dintre noi destule surprize. Dar tot ea dospeลte surprizele ลi în cutii speciale rezervate popoarelor. Pe când asistam la eforturile susลฃinute ale propagandei lui Ceauลescu de a se izola, de a se rupe de restul lumii, pretextând existenลฃa statalฤ a daco-geลฃilor lui Burebista cu… 2050 de ani în urmฤ, invocând prioritฤลฃi româneลti acolo unde nu erau ลi vrând sฤ acrediteze importanลฃa unui popor ลi a unei ลฃฤri numai pentru cฤ în felul acesta creลtea statura lui, îmi spuneam cฤ dictatorul este o aberaลฃie a istoriei ลi un impostor grotesc. Credeam pe atunci cฤ el este surpriza crescutฤ din cutia pandoricฤ a unui anumit destin naลฃional ลi cฤ toate imposturile pe care acea direcลฃie grotescฤ a propagandei le încuraja ลi le promova vor fi, pentru multฤ vreme, aberaลฃia care sare din tipare a unei conduite ideologice ลi politice.
Au urmat apoi revoluลฃia ลi douฤzeci ลi trei de ani de viaลฃฤ democratฤ, timp în care au avut din belลug vreme sฤ se afirme – în anii 90 cu precฤdere – tendinลฃele antioccidentale ale politicii româneลti ลi direcลฃiile conexe ale discursului politic; cele presฤrate cu accente xenofobe, antisemite ลi rasiste, culminând cu votul din 2000, când Ion Iliescu a câลtigat competiลฃia politicฤ numai pentru cฤ multฤ lume a preferat exasperantul iliescianism spectrului oferit de competitorul Corneliu Vadim Tudor.
La 1 ianuarie 2007 România a pฤtruns însฤ în Uniunea Europeanฤ, iar momentul a fost pentru majoritatea masivฤ a concetฤลฃenilor noลtri unul de triumf ลi de confirmare a speranลฃei. Intram acum într-o nouฤ epocฤ istoricฤ, dispuลi sฤ pฤลim cot la cot cu populaลฃia din statele în care pânฤ atunci românii pฤtrundeau cu vizฤ, puteau dobândi dreptul la muncฤ în urma a numeroase formalitฤลฃi ori trebuiau sฤ se strecoare ลi sฤ trudeascฤ ilegal, ca niลte infractori. Principiul fundamental al Europei Unite – unitatea în diversitate – pฤrea sฤ asigure atât toleranลฃa faลฃฤ de diversitatea etno-culturalฤ ลi confesionalฤ pe care o aducea cu sine poporul nostru, cât ลi participarea noastrฤ cu drepturi egale, în deplinฤ compatibilitate, la întemeierea unei culturi europene complexe, cu elemente variate ลi de o bogฤลฃie inegalabilฤ.
Nu m-aล fi gândit pe atunci cฤ, în scurtฤ vreme, tocmai datoritฤ elitelor politice ลi intelectuale româneลti, pline de zelul integrฤrii fฤrฤ limite ลi precauลฃii, voi fi adus în situaลฃia în care sฤ scriu rânduri precum cele care urmeazฤ. Ele se datoreazฤ evidenลฃei cฤ, din ce în ce mai mult, cu fiecare zi ลi an, vârfurile vieลฃii academice româneลti, cu cooperarea celor ce prezideazฤ viaลฃa politicฤ actualฤ, vor face necesarฤ o atenลฃionare precum cea pe care o semnez astฤzi.
Ultimii ani au atras atenลฃia asupra corupลฃiei ลi incompetenลฃei care se fac simลฃite pe diverse paliere ale vieลฃii economice, politice, administrative ลi culturale de la noi. Dupฤ ce am aลteptat în zadar ca mecanismele instituลฃionale existente în România sฤ regleze aceste derapaje, readucându-le într-o zonฤ marginalฤ ลi supraveghindu-le eficient, astฤzi vedem cฤ nu s-a întâmplat aลa. S-au creat organe de naturฤ justiลฃiarฤ menite sฤ corecteze ceea ce nu puteau face instituลฃiile deja existente (Direcลฃia Naลฃionalฤ Anticorupลฃie, Agenลฃia Naลฃionalฤ pentru Integritate, comisiile de eticฤ din universitฤลฃi etc.) ลi s-au rediscutat atribuลฃiile unor organisme deja în activitate (Curtea Constituลฃionalฤ, avocatul poporului ล.a.). Cu toate acestea, chiar ลi asemenea creaลฃii s-au datorat, în bunฤ mฤsurฤ, insistenลฃelor internaลฃionale, UE ลi SUA fiind nemulลฃumite – pe bunฤ dreptate – de ineficienลฃa actorilor juridici deja activi pe scena naลฃionalฤ. Au ieลit la ivealฤ tot mai multe nereguli, au fost arestaลฃi capi ai vieลฃii politice, în timp ce mecanismele de coordonare juridicฤ ลi financiarฤ, ca ลi cele din educaลฃie au fฤcut paลi înainte pe calea acลฃiunii concertate, în acelaลi spirit ลi în direcลฃia întฤririi unitฤลฃii strategice. Una sunt însฤ neregulile, alta este sฤ se socoteascฤ drept generalฤ încฤlcarea regulilor demoicratice, marginalizându-se pauลal elitele unui popor.
Ca de obicei însฤ, România face salturi care, lipsite de continuitate ลi de necesara acomodare treptatฤ, devin mai puลฃin credibile, extravagante, suspecte, iar pentru societatea româneascฤ pot pฤrea sau chiar fi contraproductive. Exemplul mirabil asupra cฤruia atrag atenลฃia este limba românฤ. Pe lângฤ asaltul asupra ei datorat masivei dominaลฃii tehnologice occidentale (în Franลฃa, de pildฤ, s-au adoptat, cu ani în urmฤ, comportamente preventive la adresa americanizฤrii limbajului informatic ลi din domeniul computerelor), ultimii ani aduc, prin clamata reformฤ a educaลฃiei, o dominaลฃie drasticฤ a anglo-saxonei. Suntem azi în situaลฃia în care o serie de evaluฤri fฤcute de vorbitori ai anglosaxonei dinafara spaลฃiului nativ al ลฃฤrii noastre au loc direct în aceastฤ nouฤ lingua franca, anglo-americana, cu referire la programe finanลฃate pentru România, din interiorul României, de instituลฃii româneลti. Practic? Desigur. Firesc? Deloc. Când vine vorba despre Fundaลฃia Rockefeller sau de orice fundaลฃie ori instituลฃie din spaลฃiul lingvistic al noului dominator lingvistic, încฤ mai pricep aลa ceva. Când însฤ instituลฃiile statului român mฤ obligฤ pe mine ca român sฤ mฤ adresez oficial numai ลi numai în limba englezฤ, socotesc cฤ acest lucru nu poate fi deloc acceptabil fฤrฤ o dezbatere publicฤ. ลi aceasta în condiลฃiile în care primul comisar european dat de România în istoria ei a fost cel menit sฤ asigure diversitatea cultural-lingvisticฤ a comunitฤลฃii!
Scriu aici nu ca naลฃionalist – CV-ul meu vorbeลte despre concepลฃiile mele ลi nu este cazul sฤ spun de ce din 1994 predau la o facultate de Studii Europene -, ci în calitate de scriitor, jurnalist ลi istoric conลtient cฤ a alunga româna de la ea de acasฤ nu poate fi o garanลฃie a integrฤrii euroatlantice. Dacฤ va fi necesar, voi solicita o cerere de protejare a românei ca probฤ de patrimoniu imaterial periclitat sistematic (de vreme ce instituลฃiile statului român din educaลฃie nu acลฃioneazฤ sporadic în spaลฃiul public, ci ritmic ลi dispunând de toate instrumentele lor persuasive), adresându-mฤ UNESCO ลi instanลฃelor internaลฃionale. Banii sau alte rezultate pragmatice de moment nu mฤ pot convinge cฤ româna, limba unei culturi care, din sec. al XVII-lea încoace produce opere de artฤ mirabile, trebuie sฤ disparฤ sau sฤ devinฤ facultativฤ în formarea noilor generaลฃii de cercetฤtori. Conลtiinลฃa comunitฤลฃii din care fac parte s-a constituit ลi se constituie în continuare în jurul acestui idiom în care mฤ simt acasฤ, pe care îl cultiv dupฤ puteri ลi îl îndrฤgesc din toatฤ inima. Nu vreau ca puลtii de azi ลi de mâine sฤ se întrebe dacฤ „le renteazฤ” sฤ foloseascฤ sau nu aceastฤ extraordinarฤ limbฤ, rezultatฤ din rafinate amestecuri gramaticale ลi lexicale, ajungându-se la abandonarea ei pe seama uzului marginalilor. Iar Europa unitฤ înseamnฤ diversitate ลi subsidiaritate, nu alterฤri identitare.
Chem intelectualii ลi politicienii români la luciditate ลi viziune asupra viitorului acum când limba noastrฤ a dobândit recunoaลtere în UE ลi când, mai mult ca oricând, ceea ce trimitem poporului nostru din viitor trebuie sฤ fie un semnal identitar colectiv lucid, demn ลi în armonie cu ceea ce suntem.
Ovidiu Pecican este profesor la facultatea Babeล-Bolyai din Cluj