20 C
București
marți, 24 mai 2022
AcasăSpecialLegea: sediul Antenei 3 trebuie vîndut. Schema prin care Finanțele pot evita...

Legea: sediul Antenei 3 trebuie vîndut. Schema prin care Finanțele pot evita vînzarea

Actualul sediu al Antenei 3, confiscat prin decizie a Curții de Apel București, trebuie valorificat, spune legea, numai prin vînzare la licitație de către statul român. Totuși, în lege sînt ascunse portițe prin care Ministerul de Finanțe poate lungi la nesfîrșit procesul de vînzare. În cele din urmă, aceleași portițe din lege pot face ca imobilul confiscat să nu fie vîndut. Totul depinde de buna-credință a funcționarilor de la Finanțe. Și, desigur, de decizia politică de la vîrful Guvernului.

Legea cere ca sediul Antenei 3 să fie vîndut

Regimul valorificării bunurilor confiscate este reglementat de o Ordonanță a Guvernului Tăriceanu (numărul 14 din 31 ianuarie 2007). Conform Normelor Metodologice ale acestei OG (aprobate prin Hotărîrea de Guvern 731 din 2007), singura modalitate de valorificare a unui bun imobil obținut de stat prin confiscare este vînzarea. Prevederea este stipulată la articolul 22 al HG 731: "Bunurile imobile intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului se valorifică numai prin licitație publică". Pînă la prima licitație, însă, care poate fi organizată de Ministerul de Finanțe pentru vînzarea bunului pot trece două luni.

Mecanism birocratic stufos de vînzare a imobilelor confiscate

Iată care sînt etapele, așa cum le normează HG 731/2007, pentru vînzarea unui bun confiscat: 1. obținerea titlului de proprietate, de către stat, pentru bunul confiscat; 2. declararea bunului la Direcția Generală de Finanțe (în funcție de județ), în maximum zece zile după obținerea titlului de proprietate; 3. preluarea bunului de către Direcția Generală de Finanțe, în maximum zece zile după declararea bunului la Finanțe; 4. evaluarea bunului imobil, în maximum 21 de zile de la preluarea acestuia de către Direcția Generală de Finanțe; 5. publicarea anunțului de licitație, după cel mult zece zile de la finalizarea evaluării; 6. desfășurarea licitației de vînzare, la maximum zece zile de la publicarea anunțului; 7. desfășurarea celei de a doua licitații (după maximum 30 de zile de la prima licitație), dacă bunul nu a fost vîndut la prima licitație; 8. desfășurarea celei de a treia licitații (după maximum 30 de zile de la a doua licitație), dacă bunul nu a fost vîndut la a doua licitație.

Prima breșă: evaluarea fără termen a imobilului

Prima portiță prin care vînzarea unui bun imobil confiscat de către stat este evaluarea. Conform HG 731/2007, evaluarea bunului imobil nu trebuie să dureze mai mult de 21 de zile. Totuși, la alineatul 1 al articolului 14 al Normelor Metodologice, se prevede că "după preluarea bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, comisia de evaluare procedează la evaluarea acestora în maximum 21 de zile, cu excepția bunurilor care necesită expertizarea în vederea evaluării". Iar la alineatul 2 al articolului 16 al Normelor Metodologice, se arată că "în situatii justificate, în funcție de natura bunurilor, comisia de evaluare poate apela la serviciile unor evaluatori specializați, valoarea stabilită de catre aceștia putînd fi acceptată sau corectată de comisia de evaluare". 

Cu alte cuvinte, dacă Finanțele consideră că imobilul în care își are acum sediul Antenei 3 are nevoie de expertiză în vederea evaluării, procesul de licitație se poate prelungi fără termen, întrucît HG 731/2007 nu prevede o perioadă maximă în care se poate efectua expertiza.

Prima licitație poate înjumătăți prețul imobilului

Dacă, în cele din urmă, evaluarea bunului imobil se face (în urma unei expertize sau nu, deci în 21 de zile sau mai mult), se ajunge la licitație. Iar licitația prezintă un mare risc: diminuarea valorii bunului imobil cu jumătate. În următoarele condiții, conform alineatului 3 al articolului 24 din HG 731/2007:  "Licitația publică se reia în situația în care nu se prezintă 2 ofertanți sau nu se obține valoarea de pornire a licitației. În aceste situații se întocmește un proces- verbal de desfășurare, semnat de toți membrii comisiei de licitație, iar comisia de evaluare va proceda la reducerea prețului bunurilor licitate, în termen de cel mult 10 zile de la data licitației, prin reducerea prețului de vînzare cu cel mult 50% din cel stabilit inițial". 
Pe scurt, la prima licitație de vînzare a imobilului, pot fie să nu se prezinte minimum doi ofertanți, fie să se prezinte doi sau mai mulți, dar să nu ofere prețul minim de pornire. În ambele cazuri, licitația se reia. Dar, atenție, prețul de vînzare al bunului imobil se poate înjumătăți.

A doua breșă majoră: nu e obligatoriu ca licitația să fie anunțată în presă

De ce se poate bănui că la prima licitație ar putea să nu se prezinte măcar doi ofertanți? Pentru că Finanțele nu sînt obligate prin HG 731/2007 să promoveze licitația decît la sediul Direcției Generale de Finanțe. Asta reiese din alineatul 5 al articolului 23 al Normelor Metodologice ("Lista cuprinzând bunurile ce fac obiectul licitației publice se afișează la sediul direcțiilor generale ale finanțelor publice județene sau a municipiului București, respectiv al administrațiilor finanțelor publice de sector din cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice a Municipiului București, începând cu data publicării anunțului de vînzare, iar alte informații necesare se pun la dispoziție celor interesați de către serviciile sau birourile de valorificare"), dar și din alineatul 6 ("Lista cuprinzînd bunurile care fac obiectul licitației publice poate fi publicată și în presa centrală sau locală, precum și prin internet, pe site-ul Ministerului Economiei și Finanțelor"). 

Așadar, lista cu bunuri de vînzare "poate" fi publicată și în presă, dar nu e obligatoriu.

Imobilul poate fi vîndut la un sfert din valoare

În condiții de nepromovare în presă a anunțului de licitație, chiar și a doua licitație poate duce la eșec. Ce se întîmplă atunci? Ne lămurește alineatul 8 al articolului 24 al Normelor Metodologice: "În situația în care nu se obține valoarea de pornire a celei de-a doua licitații publice, inclusiv în cazul negocierii cu un singur ofertant, se întocmește un proces- verbal de desfășurare, semnat de toți membrii comisiei de licitație, și licitația se reia. În această situație comisia de evaluare procedează la reducerea prețului bunurilor supuse licitației, în termen de 10 zile de la data licitației, astfel încît reducerea totală a prețului de vînzare, după cele 3 licitații, să nu depășească 75% din valoarea inițială".

Practic, după a doua licitație eșuată, statul poate ajunge să vîndă imobilul confiscat cu numai un sfert din valoarea stabilită inițial.

Cum poate scăpa Antena 3 de vînzarea sediului

Alineatul 9 al articolului 24 al Normelor Metodologice anulează orice licitație: "În cazul în care bunurile nu se valorifică nici în urma celei de-a treia licitații publice, se pot utiliza alte metode de valorificare". HG 731/2007 nu prevede care sînt acele "alte metode de valorificare", dar se poate presupune, în mod rezonabil, că statul ar putea decide să valorifice prin închiriere actualul sediu al Antenei 3. Tot către Antena 3, evident.

Cele mai citite

Rusia, eterna eliberatoare cu bocancul pe grumaz

Au ajuns și țările ce s-au dorit mereu neutre să realizeze cât de periculoasă este Federația Rusă condusă de un fanatic. Se pare că și...
00:01:28

Lloyd Austin: Aproximativ 20 de țări oferă un nou ajutor de securitate Ucrainei

Secretarul american al Apărării, Lloyd Austin, a declarat că aproximativ 20 de țări au anunțat noi pachete de ajutor constând în asistență în materie...

Un simulator de reactor nuclear va fi instalat la Universitatea Politehnica

Un simulator de reactor nuclear, oferit de Statele Unite, va fi instalat la Universitatea Politehnica din București. Această inițiativă face parte din Programul FIRST...
Ultima oră
Pe aceeași temă