Dupa o deschidere oficiala flamboaianta, cu focuri de artificii spectaculoase si "un fel de Enya vitaminizata" (dupa cuvintele criticului Alex Leo serban, prezent la fata locului), dupa un film de deschidere sub asteptari, "Atonement" de Joe Wright, Festivalul de la Venetia, ajuns la a 64-a editie in scripte, dar la a 75-a in fapt (fiind intrerupt pe perioada razboiului), revine pe linia de plutire a prezentului. Vedetele da, au venit in numar mare – George Clooney, asaltat de femei, Angelina Jolie si Brad Pitt – cu avionul personal, Charlize Theron, Joan Chen, Jude Law, Michael Caine, Ang Lee s.a. Dar staniolul glamour decojeste pe ecran realitatea de multe ori cruda prin care trecem. In asteptatul "In the Valley of Elah", Paul Haggis infatiseaza o America dezumanizata si cu reperele explodate in cele patru vanturi. Soldatii se intorc din Irak cu nervii praf, beau si se drogheaza, iar pe acest fond o femeie-politist (Charlize Theron) ajuta un fost militar (Tommy Lee Jones) sa-si gaseasca fiul-soldat care a disparut de la reintoarcerea din Irak. Dupa "Crash", Haggis se mentine in zona semibiblica, semisociala a Americii cazute din gratiile cerului intr-un Babel al intolerantei. Pana ieri, cand Brad Pitt si Angelina Jolie au participat la proiectia westernului "The assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford", in regia lui Andrew Dominik (in care joaca Pitt), publicul a avut timp sa digere cel mai recent film al lui Ken Loach, prezentat sambata in competitie. Cu "It’s a Free World", in care foloseste, dupa spusele presei, excelenti neprofesionisti, britanicul vara un fir de nisip in angrenajul economiei mondiale, denuntand exploatarea in Occident a ieftinilor muncitori straini. si, cum la Venetia a fost deja proiectat un alt doilea film despre Irak, "Redacted", in regia lui Brian De Palma, cel mai recent film, si ultimul dupa propriile marturisiri, al veteranului Eric Rohmer s-a potrivit dupa principiul nuca in perete. Printre violuri irakiene si imigranti muncind la negru, "Les amours d’Astrée et de Céladon", realizat dupa romanul din secolul XVII al lui Honoré d’Urfé, vine cu idila dintre pastorita Astrée si insistentul Céladon, care, pus pe liber si nereusind sa se sinucida, se travesteste pentru a putea fi mai aproape de cea care nu mai vrea sa-l vada niciodata. In varsta de 87 de ani, Eric Rohmer n-a venit la Venetia. "N-as fi vrut sa se spuna ca vreau sa fac o crescatorie de lei", le-a transmis el gazdelor. Eric Rohmer a primit deja un Leu de Aur pentru intreaga activitate.