26.8 C
București
duminică, 21 iulie 2024
AcasăSpecialJurnalistii, in pana de idei? Publicul, un nou rezervor....

Jurnalistii, in pana de idei? Publicul, un nou rezervor….

Presa se pare ca a intrat intr-o noua faza de evolutie. Cel putin asa sustin specialistii de la Institutul Reuters pentru Jurnalism din cadrul Universitatii Oxford, care au prezentat un document cu concluziile unor cercetari privind noile tendinte in media. Potrivit studiului, cea mai noua tendinta este "subiectul generat de abonat", o metoda flexibila si participativa, ce presupune o mai buna colaborare intre jurnalist si publicul sau tinta.  

Acest nou criteriu de selectie a subiectelor le permite ziaristilor sa-si diversifice  tehnici de redactare si abordare tematica si, totodata, sa se adapteze "total" cerintelor pietei -"clientul nostru, stapanul nostru". John Kelly,  senior editor la publicatia "The Washington Post", crede ca jurnalistii trebuie sa raspunda la aceasta provocare cu dinamism si entuziasm pentru interactivitate. "Stiri au fost, sunt si vor fi, dar nu trebuie sa ignoram faptul ca traim intr-o era a comunicarii virtuale, suntem o retea globala, in care fiecare isi exprima punctul de vedere despre orice problema in orice domeniu. Insa acolo, in feedback-ul cititorilor, ascultatorilor sau telespectatorilor putem gasi idei geniale de reportaj sau ancheta, multe, multe subiecte inedite" – sustine Kelly.

Comentand expresia "subiect generat de abonat", jurnalistul american a tinut sa sublinieze diferenta dintre "umplerea continutului" unei pagini/emisiuni (care aduce cu sine o forma de comoditate, rutina si pasivitate) si "generarea unui articol/subiect de emisiune (care provoaca, dinamizeaza si aduce spontaneitate). In context, autorii studiului atrag atentia asupra nevoii unui "jurnalism orientat catre oameni", care, in opinia lor, ar imbunatati si calitatea activitatii jurnalistice. "Acest tip de jurnalism, orientat catre om si comunitatea lui, poate ajuta mai mult la demistificarea procesului politic, s-ar integra mai bine in nevoile celor pentru care scriem sau vorbim la televizor" – a declarat John Kelly.   

In concluzie, autorii spera ca alte studii sa aprofundeze cat si cum sa fie implicarea ziaristilor in "jurnalismul orientat catre oameni", insa atrag atentia ca dinamica domeniului s-a schimbat foarte mult, iar "publicul" nu mai trebuie perceput drept o audienta monolitica si inerta. De aceea, neglijarea implicarii "clientilor" (cititori/telespectatori) in comentarea informatiilor oferite (a calitatii acestora)  risca sa duca la scaderea drastica a tirajelor si cotelor de audienta – conchid autorii studiului.

Elena Marinescu
Elena Marinescuhttp://elena-marinescu
Elena Marinescu, redactor Rl online
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă